Monet lapset tarvitsevat elintaparemontin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kamala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voin todeta että jossakin olen tehnyt jotain edes oikein :) Meillä on kolme lasta ja kaikki ovat tavallisia lapsia. Pihalla kerpoilevat ja pyörillä ajavat. Tosin pikaruokaa esim. hesessä syömme vain tallinnan reissulla. Suomessa nuo ateriat ovat niiiin ylihinnoiteltuja, että me boikotoimme :)

Meillä päin täällä Helsingissä olen tavannut paljon pullukoita lapsia, esim lapsen päiväkodissa ja oman talon pihapiirissä :( Mikäli ei ole sairaus kyseessä, niin toivon todella että vanhemmat ottavat asiakseen tämän ongelman!!!

Turha sitä on kierrellä: tätä menoa me nykyiset aikuiset hautaamme omat lapsemme. Tälläkin palstalla kuullut sen sata kertaa kuinka karkin, limukan ja sipsien syöminen on melkeinpä välttämätöntä lapsen kehitykselle ettei siitä kasva hirveä rohmu jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Turha sitä on kierrellä: tätä menoa me nykyiset aikuiset hautaamme omat lapsemme. Tälläkin palstalla kuullut sen sata kertaa kuinka karkin, limukan ja sipsien syöminen on melkeinpä välttämätöntä lapsen kehitykselle ettei siitä kasva hirveä rohmu jne jne.

Näin on ja sateella, pakkasella ja kovalla tuulella pitää viedä lapsi kouluun.

Minusta kaupungeissa on lihavampia lapsia. Maalla saa juosta pihalla ja siellä matkat pyöräillään, kävellään jne. ihan jo julkisen liikenteen puutteesta johtuen. Heseä tai mäkkäriä ei ole joka kulmalla - täällä kaupungissa vanhemmat kuljettavat kouluun, lapset syövät Mäkkärillä tai Hesellä koulun jälkeen..

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:

eikös ihmisen luiden painoero ole max 500g
näin olen siis kuullut...

Selvästi toisilla ihmisillä on enemmän painoa kuin toisella ilman rasvaakin, mutta se että puolustellaan sitä pullukkaa (toisten silmissä) lasta isoilla luilla, niin se ei ole kuin itsepetosta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta kaupungeissa on lihavampia lapsia. Maalla saa juosta pihalla ja siellä matkat pyöräillään, kävellään jne. ihan jo julkisen liikenteen puutteesta johtuen. Heseä tai mäkkäriä ei ole joka kulmalla - täällä kaupungissa vanhemmat kuljettavat kouluun, lapset syövät Mäkkärillä tai Hesellä koulun jälkeen..

Meillä on Hese ja Mäkkäri nurkan takana ja toisessa ei olla käyty ikinä, toisessa käytiin vuosi sitten viimeksi.

Kouluun kävellään, lähes joka paikkaan pyöräillään. Harrastuksiin myös. Lapset liikkuu paljon. Autoa ei juuri tarvita.

Eli vastalause. :D

Kai sitä lihavia lapsia on sekä kaupungissa ja maaseudulla. Maaseudulla ehkä ei ole tapana puuttua asiaan (nooh, kyllähän se on syötävä jos maistuu) ja kaupungissa mennään heseen kun se on niin helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Meillä on Hese ja Mäkkäri nurkan takana ja toisessa ei olla käyty ikinä, toisessa käytiin vuosi sitten viimeksi.

Kouluun kävellään, lähes joka paikkaan pyöräillään. Harrastuksiin myös. Lapset liikkuu paljon. Autoa ei juuri tarvita.

Joo mutta voit varmaan myöntää, että liikkumattomuus näkyy enemmän kaupungeissa kuin maalla, jos nyt verrataan näin yleistäen.. Ainakin itse olen huomannut tällaisen ilmiön. Ei uskalleta helposti päästää pieniä lapsia kulkemaan itsekseen, nytkin täällä liikkuu joku hörhö nappaamassa pikkutyttöjä autoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Mä itse keskikokoisessa kaupungissa lapsuuteni asuneena kuljin jakaisin ja fillarilla joka paikkaan. Liikunnallisia harrastuksiakin oli mistä valita se oma.

Täällä meilläpäin taasen monet lapset eivät harrasta liikuntaa ja kaupunkiin on niin pitkä matka, että autolla pitää kulkea. Onneksi noi isommat pojat on nyt alkaneet fillaroimaan huvikseen naapuri kylään, mutta pienemmille en edes lupaa anna kylän ulkopuolelle. Toiset toki harrastavat ja toiset tykkäävät käydä esim. hiihtämässä, mutta ketkä eivät ole liikunnallisia, niin ne helposti jäävät.

Perheiden ruokapuolesta en tiedä. Mun mielestä sielä mäkkärissä joutaa käydä asui sitten maalla tai kaupungissa, kun sielä kaupungissa tulee perheillä käytyä muutenkin ja joskus nuoretkin hengalevat sielä muutenkin itsekseenkin.

Totuus on se, että maalaislapset ovat lihavampia kuin kaupunkilaiset. Tämä ei ole mielipideasia.

Maaseudulla lapset kuskataan kouluun ja harrastuksiin. Maalaislapset istuvat sisällä pelaamassa tai katsomassa televisiota, eivät todellakaan juoksentele ulkona. Mäkkärissä ja hesessä käydään joka viikonloppu, samalla kun käydään kaupungissa ostoksilla. Merkittävin maalaislasten ylipainoa aiheuttava seikka on kuitenkin se, että maalaislapset syövä liikaa.

Maalla tai kaupungissa, mutta järkyttävän paljon on ylipainoisia lapsia. Uimahallissa tekee pahaa katsoa, kun alaluokilla olevalla on tynnyrimaha, kaula hävinnyt ja isot tissit. Miksi ne vanhemmat antavat tämän tapahtua. Eikö lapselle uskalleta sanoa ei, jos/kun hän on ottamassa viidettä kakkupalaa tai syömässä/pyytämässä kymmenettä voileipää.

Yhteistyössä