Monen lapsen perheet, oletteko mietineet miten kustannatte lastenn menot kun ovat isompia? Entä jos tarvitsevat taloudellista apua aikuisina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pieni perhe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pieni perhe

Vieras
Muksuja on helppo pukata peräperää, mutta tuleeko mieleen, että pieninä niiden menot on hyvin pienet verrattuna teini-iän kulutukseen. Entä jos lapsella joskus paha tilanne ja tarttee taloudellista tukea, niin sanotteko vaan ettei ole kun on noita lapsia viisi muuta, joita pitää auttaa?Nyt ei kiitos mitään puolustuspuheita kuinka se vaan kasvattaa lasta jos ei saa mitään mitä muilla samanikäisillä tms. Ei se jalosta mitenkään paremmaksi ihmiseksi jos joutuu köyhyydessä elämään vanhempien valintojen takia.

Mun lapsuuden perheessäni oli viisi lasta ja vanhemmat on normaalituloisia, ei todellakaan varakkaita. SIlti olemme aina saaneet sisarustemme kanssa vanhemmiltamme taloudellista apua, jos olemme tarvinneet. Teininäkin saatiin kaikki tarppeellinen ja vähän liikaakiin. Tosin ihan hyvä on, että sillon ei ihan kaikkea ostettu, mitä keksittiin pyytää.

Olen miettinyt, sekä varauduttu ollaan.
Säästämme lapsille esim. ensiasuntoa varten rahaa ja muutenkin kukkaromme on tarvittaessa myös aikuisiällä heidän käytössään.

No kyllä meillä sen verra on omaisuutta että jos halutaan ostaa lapsille jotain niin rahaa riittää kyllä, mutta se on eri asia halutaanko ostaa vai opetetaanko lapsi siihen että se raha ei kasva puussa. Niinkuin serkkuni joka lähes kolmekymppisenä joutui itse vaihtamaan auton, kun vanhemmat laittoi rahahanat kiinni ja tuumasivat että tuossa iässä pitää jo itse kustantaa. Näin ei käy meillä. Oppivat jo aikaisemmin.

Voi taata taloudellisen turvallisuuden eikä tartte kieltää kaikkea kun on tullut liikaa muksuja rahoihin nähden. Tyhmät lisääntyy liikaa.

Riipuu kai paljon paikkakunnastakin. Ei täällä päin teinien menot niin suuria ole, paitsi jos harrastus on kallis. Ei tarvitse ostaa ns. merkkivaatteita tms. Ja lapset käyvät kesätöissä omasta tahdostaan. Eipä tainnut minullakaan olla teininä erityisen kallita menoja, vaikka vanhempani olisivat ehkä pystyneetkin niitä kustantamaan. Mitä kalliita menoja sinun teineilläsi on?

säästetään.. kaikilla on säästötili johon saa kajota vasta 18vuotiaana.
meillä on muutenkin aikas turvattu tulevaisuus ni ei ole pelkoa juuri mistään.
kaikkea en kustanna mutta autan tarvittaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ihanaa että vain kaksi lasta:
Voi taata taloudellisen turvallisuuden eikä tartte kieltää kaikkea kun on tullut liikaa muksuja rahoihin nähden. Tyhmät lisääntyy liikaa.

ei taloudellista turvallisuutta voi koskaan ihan satavarmasti taata. sellasta se elämä vaan on. neljä lasta meillä ja eiköhän ne ongelmat aina aikanaan jotenkin ratkea... :)

ja tyhmät aukoo päätään.ei tätä elämää rahan vuoksi eletä,eikä mammonan.
vaan ihmisten ja rakkaiden.
jokainen taaplakkoon tyylillään.
ja eiköhän ne taloudelliset asiat sutviudu kun hyvin laskee.

Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
On laskettu että varaa on harrastaa ja avittaa.. Ja parin vuoden päästä ei ole velkaa latinlatia.
Ja eikö se ollu niin että lapsilisät kuuluu laittaa säästöön ;)

Ja mä tyhmä oon luullu et lapsilisät on tarkotettu lapsen/lapsien elämiseen...vaatehankintoihin ynnä muihin kuluihin joita joka kk on?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riipuu kai paljon paikkakunnastakin. Ei täällä päin teinien menot niin suuria ole, paitsi jos harrastus on kallis. Ei tarvitse ostaa ns. merkkivaatteita tms. Ja lapset käyvät kesätöissä omasta tahdostaan. Eipä tainnut minullakaan olla teininä erityisen kallita menoja, vaikka vanhempani olisivat ehkä pystyneetkin niitä kustantamaan. Mitä kalliita menoja sinun teineilläsi on?

..ja ne teinien menot ei kaikki oo muuten sitten pakollisia kustantaa... ;)

Eikö jokaisen aikuisen pitäisi itse kustantaa oma elämänsä? Mun vanhemmilla ei ole ollut taloudellisesti mahdollista ostaa mulle autoa, avustaa asunnon hankinnassa tai opiskeluissa. Ja me oltiin pieni perhe. Miehen vanhemmilla taas olisi kyllä ollut varoja elättää meidät, muttei haluja. Eikä meidän pulesta kyllä edes mitään tarvettakaan. Vaikka talous oli joskus laman aikana todella tiukilla niin koskaan ei oltu käsi ojossa appivanhempien kukkarolla!
No nykyään talous on kunnossa ja jos haluja on niin voidaan kyllä maksaa ajokortit, opiskelut ja miköä harrastus nytlapsille sattuu päähän pälkähtämäänkin....
Ei se raha tai taloudellinen varakkuus tuo onnea. Se voi vain helpottaa elämää. Mikä on tietenkin mukavaa sekin. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

..ja ne teinien menot ei kaikki oo muuten sitten pakollisia kustantaa... ;)

Just näin. 9 lapsen äitinä voin sanoa että tajuavat ihan itse ettei kaikkea voi saada.2 vanhinta asuvat jo omillaan ja osaavat käyttää rahansa järkevästi kun eivät koskaan ole tottuneet siihen että kaiken saa mitä sattuvat haluamaan. Enemmän huolestuttais ne lapset jotka aina ovat saaneet mitä ovat sattuneet vinkumaan ja ne aika usein ovat näiden 1-2-lapsisten perheiden jälkeläisiä...

Mä en kauheasti ole tähän ikään (38v) mennessä miettinyt tulevaisuutta taloudelliselta kannalta, enkä mieti jatkossakaan. Niillä resursseilla mennään mitä on kulloinkin käytettävissä.

Meillä on tällä hetkellä yksi teini-ikäinen. Emme voi tarjota hänelle slalom-matkoja Sveitsiin, mutta muuten hän on saanut kyllä kaiken tarvitsemansa.

Onneksi en ole elähtänyt monen lapsen mamma, joka maukuu täällä kuinka heillä vaan on varaa vaikka mihin, vaikka oikeasti töitä ei ole päivääkään tehnyt ja mieskin on joku lapatossu sohvan perukoilla. Elämä on ihanaa kun on tajunnut jättää lastentehtailun tyhmemmille. Ja nyt odottelemaan nokkelia kommentteja palstan suurperheellisiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja phuuh helpotusta:
Onneksi en ole elähtänyt monen lapsen mamma, joka maukuu täällä kuinka heillä vaan on varaa vaikka mihin, vaikka oikeasti töitä ei ole päivääkään tehnyt ja mieskin on joku lapatossu sohvan perukoilla. Elämä on ihanaa kun on tajunnut jättää lastentehtailun tyhmemmille. Ja nyt odottelemaan nokkelia kommentteja palstan suurperheellisiltä.

Ei millään pahalla, mutta sä kuulostat jo aivan astetta idiootimmalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Onneksi minulla on aivot :):

Jee nokkela kommentti kirposi alta aikayksikön. Kolahti?

Alkuperäinen kirjoittaja Onneksi minulla on aivot :):

Jee nokkela kommentti kirposi alta aikayksikön. Kolahti?

Sä et vain taida huomata malkaa omassa silmässäsi ;)

Mulla ei ole lapsia kuin kolme, et ei ole iso perhe.
Olisi tarkoitus avata lapsille omat tilit, jonne laittaisin pesämunaa säästöön. Miksihän muuten äiti ei saa avata lapsille tiliä ilman isän suostumusta.. :/
Kotona ollessaan lapset saavat vaatetta,ym. tavaraa, mitä tarvitsevat - kaikkea ei ole pakko saada, mutta kivoja juttuja kuitenkin silloin tällöin :)

Teineille en todellakaan aio kustantaa " kaikkea" - kivan harrastuksen kyllä, mutta " omiin menoihin" pitää säästää. Ja sitten kun muuttavat pois, niin autoa ja asuntoa ei osteta yhdellekään :saint:

Yhteistyössä