Molluskoita - kokemuksia kysytään...

Tein juuri googletus-diagnoosin: tytöllä on muutama molluska. Ei mitenkään haittaa, ihastelee vain "omia näppylöitä" sääressä. Pari on myös selässä, ja taitaa olla tulossa muutama lisää.

Näyttää olevan liikkeellä eriäviä mielipiteitä siitä, kannattaako niille tehdä mitään... Toiset nyppii pois ja sanoo, että siten pysyy hyvin kurissa tai loppuvat kokonaan. Toiset sanoo, että ei missään nimessä kannata koskea!

Selvää on tietysti, että jos menee nyppimään, raaputtamaan, teippaamaan, pistelemään tai mitä tahansa, niin puhtaus on a ja o. Muuten on tulehtumisen riski.

Mutta onko teillä omaa kokemusta, kannattiko tehdä ja mitä?

 
Meillä on päiväkodissa ollut niitä osalla paljonkin. Siinä vaiheessa jos niitä tulee paljon niin ne kyllä jo häiritsee lasta ja alkaa tarttumaan muihinkin jos niitä paljon tulee niinkannattaa vaikka tukahduttaa niitä rasvalla en kyllä muista mitä rasvaa oli.
 
Meidän puolitoistavuotiaalle tytölle tuli viime kesänä, aluksi muutama kainaloon ja pikkuhiljaa levisi koko kylkeen niin, että lopulta niitä oli kymmeniä. Ei tuntuneet kauheasti vaivaavan, vaikka välillä nyppi "nappejaan" niin että osa tulehtui. Toisaalta ne sitten kuivahti pois.

Ohjeita liikkuu laidasta laitaan, mutta lääkäri ja terkkari molemmat suositteli jättämään rauhaan. Riippuu lapsen ihotyypistä, meidän tytöllä on ohut, arka ja atooppinen iho jolloin helpommin leviääkin eli ei kannata nyppiä. Toisaalta pitää rasvata, toisaalta rasvaaminen ja hinkkaaminen levittää virusta jos sitä on iholla.

Meillä lopulta hävisi 2-vuotispäivän alla enterorokon myötä parissa päivässä kaikki!? Ilmeisesti ihon reaktio oli niin voimakas ja tässä tapauksessa hyvä niin. Yleensä kai häviää noin vuodessa.
 
kokeile osterivinokastabletteja. niitä saa luontaistuotekaupasta ja ehkä apteekistakin. meillä niistä oli apua yhdelle, toiselta hävisi näpyt nopeasti, kun nypättiin "kypsännäköiset" näpyt pois. molemmilla mollskoja oli koko vatsa rinta ja kyljet täynnä, siis paljon. olivat silloin 4 ja 2-v. nyt puolitoistavuotiaalla on muutamia näppyjä, mutta ovat hävinneet suurimmaksiosaksi itselleen. sellaiset jo rikkimenevän näköiset olen nypännyt pois. sekä vanhin, että nyt tämä nuorin sai molluskoitten jälkeen ihottuman, joka on tarvinnut lääkärikeikan, mutta hävisi nopeasti oikeilla voiteilla.

molluskoitten rasvaamisesta en tiedä/ole kuullut muutakuin, että kortisonivoidetta ei tule käyttää.
 
Meillä oli kesällä 5-vuotiaalla useamman kuukauden moisia, eikä tehty niille mitään.
Muutaman poika itse raapi auki ja ne pääsi tulehtumaan ja ikävät arvet edelleen.
Muut lähti kyllä hyvin itsestään pois.
Neuvolastakin neuvoivat olemaan koskematta, koska se saattaisi vaan tuottaa niitä lisää.....?
 
Kaikki alkoi ilmeisesti uimahallista. Ensin sai yksi lapsista, sitten toinen, kolmas ja nyt niitä on kuopuksellakin kymmeniä ja osa todella isoja.
Lopetettiin uiminen nyt siksi aikaa, että ollaan "tartuttavia"...oltu siis uimahallista poissa kohta vuosi ja näyttäisi siltä että kuopuksenkin iho molluska molluskalta alkaa parantumaan.
Tarttuvat siis mm. uimahallissa tai jos lapset kylpee samassa vedessä.

Hoitona:

Joka päivä perusrasvaa (nopeuttaa paranemista)

Jos tulehtuu, aina yhteys lääkäriin. Lääkäri puhkaisee silloin molluskan ja tarvittaessa kirjoittaa antibiootti kuurin. Tai määrää jotain jydympää voidetta.

Olen kuullut myös tuosta osterivinokas jutusta että auttaa, mutta lasten kanssa olen aina hirmu varovainen syömään mitään vaikka luomu ihminen olenkin.

Olen myös kuullut, että jos ihan minin molluskan puhkaisee/pistää neulalla niin se ei kasva ja paranee sitten. Itse en ole uskaltanut ruveta tökkimään liikkuvia lapsia vaikka hoitaja olenkin...

Eli ehkä tuo helpoin hoito on päivittäinen perusrasvaus ja että välttää nyt tartuttelemasta muita. Molluskat on virus infektion aiheuttamia ja paranee itsestään aikanaan. Kunhan elimistö muodostaa vasta-aineet, mutta voi tosiaan kestää vuodenkin...
Onneksi ne ei ole vaarallisia!
 
Meillä niitä tuli ensin kuopukseen joskus vuoden iässä (viime keväänä/kesänä ) ja nyt pari kuukautta sit tähän esikoiseenkin, molemmilla on niitä about 10 eli ei kovin paljoa. rasvailen niitä päivittäin kun muutenki tulee rasvattua, molemmilla lapsilla kuiva/ atooppinen iho, ne ilmeisesti tulee helpommin atoopikolle...? Meille neuvolan neuvo oli, ettei tehdä mitään, jos ei tulehdu. Ei ne meillä kummallakaan tunnu häiritsevän..
 

Yhteistyössä