Moi! Onko ilman reseptiä saatavaa jännittäjän lääkettä? Esim. melatoniini?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jännittäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jännittäjä"

Vieras
Eiks se tasaa,vai?
Mulla vasta psykologilel aika tulossa ja pitäis pärjätä ilman lääkettä kaikki jännittävät+ahdistavat tilanteet mitä saattaa tässä vielä tulla..
Mulle ei auta luontaistuotteet..

Jep, melatoniini auttaa nukahtamaan, lääkäristä vain saa jännitykseen lääkettä. Ellei sit joku tee tai muu luontaistuote auta, en kyllä oikein usko niiden tehoon, ei ne auttaneet mua esim. nukahtamaankaan :D

[QUOTE="jännittäjä";28529487]Sanoi,että ei mulla mitään sitä ja sitä oo....Soitin uudelleen ja hoitaja ihmetteli,soitan huomenna päivystävälle miel.terv.[/QUOTE]

No siis mihinkään perusjännitykseen ei tietenkään mitään lääkkeitä määrätä vaan niitä määrätään ahdistukseen.

Jännitykseen on käytetty kautta aikain luonnontuote nimeltä etyyli alkoholi, eli etanoli. Se lisää aivoissa dopamiinin ja endorfiinien eritystä, ja estää NMDA-reseptoreita sekä aktivoi GABA-A-reseptoreita. Nauttimalla sopiva määrä etanolia ennen jännittävää tilannetta, se rentouttaa ja esim. pienentää paniikkihäiriön riskiä.

[QUOTE="vieras";28529534]Jännitykseen on käytetty kautta aikain luonnontuote nimeltä etyyli alkoholi, eli etanoli. Se lisää aivoissa dopamiinin ja endorfiinien eritystä, ja estää NMDA-reseptoreita sekä aktivoi GABA-A-reseptoreita. Nauttimalla sopiva määrä etanolia ennen jännittävää tilannetta, se rentouttaa ja esim. pienentää paniikkihäiriön riskiä.[/QUOTE]

Tai sitten vois ihan vain mennä sinne lääkäriin ja ottaa beettasalpaajia, joissa ei ole riippuvuuden riskiä eikä aiheuta terveysongelmia, kuten itselääkitseminen alkoholilla.

No siis mihinkään perusjännitykseen ei tietenkään mitään lääkkeitä määrätä vaan niitä määrätään ahdistukseen.

Jännittäminen ja ahdistus ovat eri asioita. Samalla ihmisellä voi olla molempia, mutta ne ovat silti eri asioita. Jännittämiseen (esim. esiintymistilanteet) määrätään yleensä betasalpaajia, jotka eivät vaikuta niinkään mieleen, vaan kehoon. Ahdistukseen ja/tai masennukseen on sitten esim. SSRI-mielialalääkkeitä. Lisäksi on tietysti myös paniikkikohtaukset, jotka eivät ole ns. jännitystä, vaan ne johtuvat ahdistuksesta.

Mä soitan huomenna miel.terv.toimistoon. joo siis mua ahdistaa mennä koulussa ruokalaankin,eli en mee,mulla eväät. En tiiä mikä lääke on biboon tai paniikkiin ok.,kun vasta oon menossa lekurille. En oo koskaan voinu olla töissäkään tän juttuni takia.

Valeriaanaa, eli rohtovirmajuuren uutetta, saa reseptivapaasti, kuten melatoniiniakin nykyään. Jopa marketin hyllyltä olen löytänyt melatoniinia ja jotain valeriaanapohjaista rohtovalmistetta. Itse olen ottanut joskus Sedoniumia (valeriaana) ja Orionin melatoniinia öiseen ahdistuneisuuteen ja kai se jotenkin rentouttaa. Melatoniini yksistään myös auttaa, kun ottaa sopivan annoksen (itsellä 2 mg). Jotkut sanoo, ettei se auta mitään, mutta minulle tekee sopivasti unisen olon, niin että on helpompi rauhoittua nukkumaan.

Lääkärissä olen joskus käynyt valittamassa uniongelmia, mutta lääkärillä oli kovat ennakkoasenteet unilääkkeitä kohtaan. Se luuli varmaan, että olen jotain huvittelunappeja hakemassa. Tiedän, että vahvat unilääkkeet ei tee hyvää terveydelle, joten en napsisi niitä ihan huvikseni. En sitten saanut unitabletteja, mutta melatoniinireseptin sain. Se oli silloin, kun melatoniinia ei vielä saanut ilman reseptiä, ainakaan sitä pitkävaikutteista.

[QUOTE="väsynyt";29952706]Valeriaanaa, eli rohtovirmajuuren uutetta, saa reseptivapaasti, kuten melatoniiniakin nykyään. Jopa marketin hyllyltä olen löytänyt melatoniinia ja jotain valeriaanapohjaista rohtovalmistetta. Itse olen ottanut joskus Sedoniumia (valeriaana) ja Orionin melatoniinia öiseen ahdistuneisuuteen ja kai se jotenkin rentouttaa. Melatoniini yksistään myös auttaa, kun ottaa sopivan annoksen (itsellä 2 mg). Jotkut sanoo, ettei se auta mitään, mutta minulle tekee sopivasti unisen olon, niin että on helpompi rauhoittua nukkumaan.

Lääkärissä olen joskus käynyt valittamassa uniongelmia, mutta lääkärillä oli kovat ennakkoasenteet unilääkkeitä kohtaan. Se luuli varmaan, että olen jotain huvittelunappeja hakemassa. Tiedän, että vahvat unilääkkeet ei tee hyvää terveydelle, joten en napsisi niitä ihan huvikseni. En sitten saanut unitabletteja, mutta melatoniinireseptin sain. Se oli silloin, kun melatoniinia ei vielä saanut ilman reseptiä, ainakaan sitä pitkävaikutteista.[/QUOTE]

Sedonium mullakin unentuloa houkuttelemassa. Usein ei aut akun saa olon vain rauhallisemmaksi. Saa apteekista, ei kovin kallistakaan: SEDONIUM valeriaanavalmiste 50 tablettia - Yliopiston verkkoapteekki

Yhteistyössä