Mll:n lastenhoitajan apu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mll:n hoitoapua tarvitseva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mll:n hoitoapua tarvitseva

Vieras
Kuinka monella on kokemusta mll:n lastenhoitajan avusta?

Meillä on käynyt säännöllisesti apuna mll:n lastenhoitaja ja hän on kerrallaan 2 tuntia lasten kanssa. Olen sanonut, että tarvitsen häntä 2 tunnin ajaksi, jotta voisin tehdä töitä. Tuo kaksi tuntia ei kuitenkaan toteudu vaan ajasta jää tunti työntekoon.

Kun hoitaja tulee ovesta sisään, pitäisikö hänen olla siitä lähtien teidän muiden mielestä hoitovastuussa lapsista se 2 tuntia?

Näin minä olen olettanut hoitajan tilatessani, mutta jälleen tänään sain pettyä kun hoitaja tuli myöhässä ovesta sisään ja jäi eteisessä näpyttelemään ensitöikseen tekstiviestejä, seuraavaksi hän istahti olohuoneen sohvalle odottelemaan, että lämmitän lapsille ruokaa, vaikka selittelin hänelle, että otan tässä esiin lapsille lautaset ja ruoan, jotka hän voisi laittaa. Kun mitään ei sitten tapahtunut, aloin lämmittää ruokia. Nostin lapset pöytään.
Sitten sanoin, että menen tekemään omia asioitani ja hän viimein älysi nousta sohvalta ylös.

Tehtyäni muutaman pienen asian, ilmoitin, että aloitan työnteon ja etsin hänelle lasten vaatteet jotta hän voi viedä lapset ulos.

Arvatkaa kauanko siihen kahden lapsen pukemiseen meni?
- 45 minuuttia. En vaan voi käsittää miten siinä niin kauan voi mennä.

Lapset kävivät koko ajan huoneessa jossa työskentelin, kun hoitaja ei vaan pysynyt yksinkertaisesti heidän perässään, joten se ensimmäin tunti meni siinä.

No, vajaa tunti siitä toivomastani kahdesta tunnista jäi tehokasta työaikaa.

On tämä vaan tosi harmillista, mutta muita hoitajia ei ole toivominani kellonaikoina tarjolla, tai sitten olisi niin, että jokaiselle kerralle tulisi eri hoitaja. Ei hyvä sekään. Mutta on tämäkin vähän hassua, kun eivät mitenkään tarkista näiden hoitajien kuntoa, että salliiko kunto ihan oikeasti lastenhoidon, että siis jaksaako hoitaja ihan tosissaan pysyä lasten perässä ja kuinka hyvin jaksaa pukea lapset ja nostella heitä syöttötuoleihin ja rattaisiin, etc.

Tulinpa vaan purkamaan tänne, josko teillä jollain olisi vastaavanlaista kokemusta näistä hoitajista?

meillä hoitaja tuli aamulla 7.15, otti lapset hoitoonsa vaihtoi päivävaatteet, vaipat laittoi aamupalan jne, minä sain laittaa itseni lähtökuntoon ja lahdin töihin 7.30.
hoitovastuu siirtyi takaisin minulle kun tulin töistä kello 15.
hoitaja oli 17v.

Meidän hoitaja on juu aika kookas, kyllä.
Ja iäkäs henkilö kyseessä.

En vain oikein käsitä, miksi hän ottaa tällaisen eläkepäivillään töikseen, jos ei ihan oikeasti tahdo jaksaa. Ja jos oikein olen käsittänyt MLL kouluttaa näitä hoitajia jonkin verran, mutta ei huolehdi heidän terveydentilastaan ja siitä ovatko varmasti kykeneviä tähän työhön.

Vähän samalta on itsestäkin tuntunut. Jos jäin kotiin siksi ajaksi kun hoitaja oli, jouduin itse tekemään kaiken. Ja olin kanssa tilannut sitä varten että voin tehdä omia hommia. Jos taas lähdin kotoa muualle niin homma toimi kyllä. Nyt kun mll:n liksat vielä nousi niin ärsyttää enää tilata.

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmasko:
en tiedä uskaltaisinko ottaa sitä kautta hoitajaa näkemättä ensin :ashamed:

Meillä tutustuttiin ensimmäiset kaksi tuntia silloin joskus tähän hoitajaan.
Mutta kuin muita hoitajia ei oikein ole tarjolla, enkä uskalla ottaa niin, että joka kerralla on eri hoitaja, koska jokainen pitäisi jollain tavalla perehdyttää ja silloin joutuisin varaamaan ainakin tunnin siihen perehdytykseen jokaista hoitajaa varten, jonka kustantaa perhe. Hiukan kinkkinen tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja n:
Vähän samalta on itsestäkin tuntunut. Jos jäin kotiin siksi ajaksi kun hoitaja oli, jouduin itse tekemään kaiken. Ja olin kanssa tilannut sitä varten että voin tehdä omia hommia. Jos taas lähdin kotoa muualle niin homma toimi kyllä. Nyt kun mll:n liksat vielä nousi niin ärsyttää enää tilata.

"n", aivan sama kokemus. Homma toimii ilmeisen hyvin silloin kun olen pois kotoa. Mutta jos menen toiseen huoneeseen tekemään omia hommiani ja hoitaja on palkattu niin hänen työnsä kyllä jää tekemättä ja maksan vähän niinkuin tyhjästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mll:n hoitoapua tarvitseva/ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kolmasko:
en tiedä uskaltaisinko ottaa sitä kautta hoitajaa näkemättä ensin :ashamed:

Meillä tutustuttiin ensimmäiset kaksi tuntia silloin joskus tähän hoitajaan.
Mutta kuin muita hoitajia ei oikein ole tarjolla, enkä uskalla ottaa niin, että joka kerralla on eri hoitaja, koska jokainen pitäisi jollain tavalla perehdyttää ja silloin joutuisin varaamaan ainakin tunnin siihen perehdytykseen jokaista hoitajaa varten, jonka kustantaa perhe. Hiukan kinkkinen tilanne.

mitähän sieltä hoitaja maksaa?
ihan mielenkiinnosta jos tarve tulee sitten kun kolmas syntyy...
onko lasten hoito ainut mitä heillä saa teettä?

Sun pitää toimia toisin koska jos itse hääräärt siinä hän ajattelee että haluat tehdä niin koska olet äiti:eli sanot eteisessä jo että keittiön pöydällä on lappu josta vois lukea mitä pitää tehdä ja sanot meneväsi töitä tekemään nyt heti.Luulen että sujuu paremmin näin.

Ehkä sä kuule ihan ite soitat siitä hoitajasta sinne mll:llään ja kerrot, ei niiden tehtävä oo soitella äideille, hei haloo!!!

Ja ootko ite avannu suutas?
Ehkei se hoitaja tiedä mitä tehdä jos et sano selvällä kielellä!!
Olisit sanonut että tule tekemään ruoka minä menen nyt tekemään töitä.
Vaikutat tosi marttyyriltä!!

Yleensähän hoitaja tilataan kotiin jos lapsi sairastuu, vakituinen lapsen hoitaja sairastuu, tai vanhemmilla on jotain menoa ym., mutta siis että vanhemmat eivät itse ole kotona. Hoitaja tehtävänä on vain ja ainoastaan lastenhoito ei siivous ja muut työt. Maksu on 6.20/h, mutta joissain alueilla se on jo 8,20/h. Tarkempaa tietoa saa tuolta. www.mll.fi/

Kyllä mie tosta valittaisin :/ Minusta hoitajan kuuluu tulla ainakin 5 minuuttia ajoissa ja ottaa lapset heti huomioon.

Ja kyllähän siihen lastenhoitoon kuuluu niitten ruokkiminenkin! Ja niitten ruokatarvikkeiden pois siistiminen, kuka ne kehtaa pöytään jättää :o Imuroinen asia eriksee :)

Alkuperäinen kirjoittaja Anni:
Sun pitää toimia toisin koska jos itse hääräärt siinä hän ajattelee että haluat tehdä niin koska olet äiti:eli sanot eteisessä jo että keittiön pöydällä on lappu josta vois lukea mitä pitää tehdä ja sanot meneväsi töitä tekemään nyt heti.Luulen että sujuu paremmin näin.

Kiitos Anni vinkistä! Täytyy varmaan jatkossa tehdä niin :).

Meillä on mll tarkat säännöt että menemme perheeseen lasta hoitamaan..emme tekemään kotitöitä. Lapset ensin ja jos ylimääräistä aikaa jää ulkoilutukselta ja ruuan syönniltä, siivoamme jälkemme..Minä imuroin joka kerta jos oikeasti kerkeän, täytän tiskikoneen tai tyhjennän sekä siivoan lastenhuoneen..teen kaiken mahdollisen mitä kerkeän, sillä olen alalla lasten vuoksi, en rahan..perheestä lähtiessä on upea olo, sillä omia lapsia omaavana, tiedän kuinka ihanaa on kun joku auttaa kotitöissä..eli siivoaminen on minulle antoisaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tarkat säännöt.:
Meillä on mll tarkat säännöt että menemme perheeseen lasta hoitamaan..emme tekemään kotitöitä. Lapset ensin ja jos ylimääräistä aikaa jää ulkoilutukselta ja ruuan syönniltä, siivoamme jälkemme..Minä imuroin joka kerta jos oikeasti kerkeän, täytän tiskikoneen tai tyhjennän sekä siivoan lastenhuoneen..teen kaiken mahdollisen mitä kerkeän, sillä olen alalla lasten vuoksi, en rahan..perheestä lähtiessä on upea olo, sillä omia lapsia omaavana, tiedän kuinka ihanaa on kun joku auttaa kotitöissä..eli siivoaminen on minulle antoisaa.

Sinulta kysyisin kuinka usein noita keikkoja teet? Onko sinulla "vakioperheitä" joissa käyt useamman kerran vai aina uusi perhe?Tuntuuko että noita jaksaa ja pystyy hyvin tekemään vaikka on omiakin lapsia?
Itse olen harkinnut mll:n hoitajaksi ryhtymistä kotiäitiyteni ohella niin sillä kyselen.

Itse toiminut jo 8 vuotta mll hoitajana. Taustalla lähihoitajan koulutus. Kyllä on tullut nähtyä perheitä laidasta laitaan näiden 8 vuoden aikana. Mutta kaikesta on selvitty ja jatkan hoitajana niin pitkään kuin mahdollista. Nytkin muutama vakiperhe joissa käyn säännöllisesti. Tuppaa vaan olemaan keikkaa välityksen kautta aika nihkeästi, enemmänkin pystyisin oman työn ohella tekemään ja haluaiskin tehdä. Tällä hetkellä hinta tunnille on 8,20€ ja minimimaksu on 2h palkka eli eli 16.40€ on hoitaja sitten tunnin tai kaksi paikalla.

Hei, mietin vain ap:n tilannetta, miten hoitoajan sais käytettyä mahollisimman tehokkaasti ilman että hoitajaa tarttis vaihtaa... Tykkäävätkö lapset hoitajastaan? Oletko muuten tyytyväinen ko. hoitajaan, siis silloin kun oikeasti hoitaa lapsiasi ja pystyt keskittymään työhösi?

Jos haluat kuitekin pitää alkup. hoitajan ja hoitoajan, mietin, että voisko lasten ruoka-aikaa aikaistaa siten, että hoitaisitkin itse lasten syöttämisen ja pukemisen ennen hoitajan tuloa? Homma voisi toimia, jos lapset olisivat koko hoitoajan eri paikassa kuin sinä, eli jos haluat tehdä töitä kotona, niin lapset olisivatkin koko ajan ulkona. Näin saisit tehokasta työaikaa koko kahdeksi tunniksi. Eli kun hoitaja tulee, lapset odottavat ulkovaatteet päällä valmiina eteisessä ja sanot hoitajalle, että asiaa sisälle ei ole ennen kuin kahden tunnin päästä. Näin hoitajan ei tarvitsisi myöskään tehdä kotitöitä, jos se ei kerta (?) hänen työnkuvaansa kuulu... Toinen vaihtis ois että lähtisit itse pois esim. kirjastoon töitä tekemään (jos ovat sellaisia, jotka voi hoitaa tietokoneella), mutta se on tietty monimutkasempaa, eikä oo takuita, että pystysit kuitenkaan keskittymään vieraassa paikassa niin hyvin.

Hei,

meillä on käytetty useasti Mll:n hoitajia. Yleensä samaa, hyväksi havaittua vanhempaa naishenkilöä. Aivan ihana mummeli! Jos hän ei ole päässyt olen käyttänyt kahta muuta. Hekin oikein päteviä. Ei pahaa sanottavaa kenestäkään. Jos joku harkitsee, en voi kuin suositella!

Aloittajan ongelma ehkä juurikin siinä, että hoitaja ei tiedä mitä tehdä kun tulee taloon. Ensi kerralla ohjeet siihen pöydälle kirjallisena. Käyt vaikka pikaisesti hoitajan kanssa nuo läpi ja sitten menet omiin hommiisi. Suljet oven ja pysyt siellä. Sanot vaikka lapsille, niin että hoitajakin kuulee, ettei äitiä saa nyt häiritä.

Meillä ainakin toiminut hyvin. Siinä vieraan vaikea ottaa hommaa haltuun jos äiti itse siinä vielä jotakin tekee. Mutta nuo myöhästelyt, niihin en osaa sanoa. Tilaat ensi kerralla 15 min. aikaisemmaksi?

Yhteistyössä