Mitta täynnä ja tissit kipeät, unikouluko?

Joo siis meillähän ipana nukahtaa ihan hyvin illalla, se ei ole se ongelma ollut vaan nuo aamuyöt...

Illalla poika söi n. 2dl riisipuuroa, pienen rahka-annoksen ja yhden 2dl annoksen jugurttia sekä iltatissin ennen nukkumaan menoaan. Syötin häntä tarkoituksella niin paljon kun vaan napa vetää.

Poika nukahti hienosti, yksin, omaan sänkyynsä. Laitoin siis hänet pötkylleen ja siihen hän sitten kävi. Käänsi vaan kylkeään..Ja minä hiivin pois. Niinkuin aina..

Viimeyönä poika nukkui klo 20-04 välisen ajan kuin tukki ja neljältä kuului älähdys.. Menin katsomaan kun poika alkoi itkemään enemmän. Itkun yllyttyä aloin silittelemään pojan selkää ja painella kevyesti päästä. Otin hänet hetkeksi viereen rauhoitellakseni, hän yritti hamuta rintaa paidan läpi. Nostin takaisin sänkyynsä, laitoin tutin suuhun. Hän tempaisi sen aina uudelleen ja uudelleen pois suusta. Silittelin poikaa ja aina kun itku yltyi, nostin syliini ja sanoin "Nyt nukutaan". Tätä kesti noin tunnin ajan, tissin antaminen ei käynyt mielessänikään.

Mies kömpi sängystään viiden aikaan katsomaan, mitä täällä tapahtuu. Hän silitteli myös poikaa ja yritti saada nukahtamaan uudelleen. Poika vaan mönki ja kömpi, ähisi, puhisi ja itku välillä yltyi samanmoiseksi kuin vastasyntyneellä..Semmoseksi "rääkynäksi". Vaippakin vaihdettiin siinä sitten, muttei se auttanut mitään. Välillä poika hamusi minun sormeani ja imi siitä.. Tuhdista iltapalasta huolimatta miehen mielestä pojalla oli nälkä. Hänen mielestään vellipullo oli paikallaan. Yritin selittää, ettei unikouluun kuulu vellipullot, mutta.. Siinä sitä sitten oltiin; Poika sai vellipullon, vaikkei yleensä syö edes pullosta mitään.. Ja kiskaisi sen kahdella "kulauksella", siis KAHDELLA IMUKERRALLA (onko mahdollistakaan?!) koko 200ml ja simahti siihen paikkaan. Seuraavan kerran hän heräsi 8.30 herätyskelloon ja siihen kun mukin väki oli jo hereillä. Olisi ehkä nukkunut pidempäänkin, mikäli olisi ollut hiljaista.

Että semmonen tapaus.

Mitäs nyt kun mies on sitä mieltä, että vellipullon voi antaa aamuyöllä lapselle ja mie taas sitä mieltä, että ei?

Annetaanko puolikas vellipullollinen vai käännytetäänkö mies jotenkin ja miten?

Hänen mielestään lapsi on nälissään ja jos sen saa parin tunnin huudatuksen jälkeen nukahtamaan, niin herää pian nälkäänsä..Että siksi loppuyökin meni niin hyvin sitten.

Mielipiteitä?

antakaa tilkka vettä, kokeileppas sellaista ens yönä, laita ihan 10-20ml vettä vaan pulloon, jos hän on uudelleen vaan tottunut siihen imemiseen nukahtaan. mutta älkää missään tapauksessa opettako velliin enää yöllä, koska se vaatii pian 2 vuotiaanakin sen vellipullon. lapsihan ei itse sano "tahdon mehupullon, tahdon vellipullon", vaan vanhemmat opettavat lapsensa nuihin juttuihin...

Voi huokaus miten tuttua... Meillä likka kohta 11 kuukautta ja edelleen herää tissille yöllä. En osaa sanoa kuinka monta kertaa koska nukkuu aina loppuyön meidän sängyssä, siinähän sitä voi tissiä mussuttaa mielin määrin äitin edes heräämättä :ashamed:
Viime yönä tyttö heräsi noin neljän aikaa, yritin nukuttaa ilman tissiä viereeni, mutta se huuto oli jotain niin kamalaa, että taas luovutin :ashamed:
Kaikki lapset meillä on olleet yötissin syöjiä ja osasin tätä odottaa tältä kuopukseltakin, mutta en vaan haluaisi enää tissittää isoa muksua yöllä. Mutta vieressä haluan että lapsi nukkuu, en edes osaa nukkua silloin kun on omassa sängyssään.

Kiva lukea, että muillakin samanikäisillä on samanlaisia ongelmia, toivottavasti yhdessä löydetään ratkaisuja =)
Heili, olen kanssasi samaa mieltä, ettei velliä yöllä!

Mä aloin ehkä 7 kk iässä antamaan tytölle vaan vettä pullosta ku heräs yöllä. En edes ottanu sängystä vaan sinne tökkäsin pullon. Joi tilkkasen sit tutti suuhun ja uni jatkui. Meni ehkä 3kk eikä heräilly yöllä enää juuri ollenkaan. Nykyään jos herää ni vaan tuttia suuhun. Nytpä pitäs sit koettaa sitä pois kun ikää 1v3kk...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
antakaa tilkka vettä, kokeileppas sellaista ens yönä, laita ihan 10-20ml vettä vaan pulloon, jos hän on uudelleen vaan tottunut siihen imemiseen nukahtaan. mutta älkää missään tapauksessa opettako velliin enää yöllä, koska se vaatii pian 2 vuotiaanakin sen vellipullon. lapsihan ei itse sano "tahdon mehupullon, tahdon vellipullon", vaan vanhemmat opettavat lapsensa nuihin juttuihin...

Ehdottomasti ei velliä! Sehän on samaa kun antaisit perunoita yöllä!
Koitahan tuota vesi juttua. Meillä on öisin annettu vettä ja isompana on ollut pullo valmiiksi sängyssä, ovat hörpänneet sieltä, jos ovat heränneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Olet oikeassa, että tuonikäinen ja tuollainen puuromäärä vatsassa pitäisi jo pitää nälän läpi yön.
Mie en tosin suosittelisi tuttiakaan, mutta sensijaan vettä... joko pullosta tai taikamukista, nokkamukista tai lasista...
Eli kun herää, niin tarjoat vettä, jos ei kelpaa, niin ei sit. Kuulostaa julmalle, mutta...
Meillä on tehty kaikkien kanssa just noin. Mies hoiti lapsia yöllä tän vierotuksen aikana. Ite pysyin kaukana... 2-3 yötä se oli yhtä kitinää/huutoa, mutta sitte tuli muutos ja elämä helpottui.

=)

Olin sitten viime yön töissä ja ihan turhaan huolehdin miten isillä ja tytölle menee kotona. klo 19 aikaan imetin, mies lähti tytön kanssa sänkyyn, klo 20 aikaan tyttö jo nukkui. Pari tuntia meni ja oli herännyt vähän, mutta asettunut suht iisisti takaisin unille. Kahden aikaan oli taas herännyt ja jonkun verran kiukutellut, mutta jatkanut unia. Sitten nukkuikin klo 7 asti eli ilman yösyöttöjä. Itse olin varannut jääkaappiin maitoa, että JOS se nälkä tulisikin vaikka klo 4-5 aikaan, niin mies olisi mennyt maitoa lämmittämään :ashamed: Mutta näitten öitten kokemuksella uskon, ettei tytöllä enää aamuöisin ole nälkä.

En myöskään suosittelisi teille sitä vellin antoa, sehän on yhtälailla sitten yösyömistä kuin se tissin antokin.

No siis..Sama homma taas. Poika kävi klo 20 nukkumaan. Hienosti, yksin. Syötyään hurjan määrän puuroa + jugurttia sekä tissiä. Ei äännähdystäkään ennen neljää. Ja sit tasan neljältä; PYYYYÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ. Niin, että ikkunat helisee. Menin silittelemään, annoin tutin. Ei auttanut. Tuti lensi kaarella lattialle. Olin illalla varannut sängyn lähelle veden. Annoin siitä huikat, poika simahti. No, noin 10 min ja hän heräsi taas huutamaan kuin hyeena.. Annoin tuttia, ei kelpaa..Vettä..Pari hörppyä meni ja uni tuli taas.. Kömmin vierassänkyyn nukkumaan..

..Meni ehkä 15 min..Ja taas.. PYYYYÄÄÄÄÄÄÄ. Ja vettä. Sama jatkui ja jatkui, kunnes jäin hänen lähelleen istumaan pinnasängyn viereen ja silittelin ja tarjosin vuoroin tuttia ja vettä. No ei.. Kamala pyöriminen, hyöriminen ja itku sitä luokkaa kuin vastasyntyneenä..(sydäntä riistävää täysvaltainen karjuminen).

Jaksoin silitellä poikaa puoleen kuuteen asti, eli 1,5h. Kunnon unessa hän ei ollut. Piehtaroi ja itkeskeli. Mikään ei auttanut.

Kävelin keittiöön, sorruin ja annoin toisena yönä jo sen vellipullon. Kappas; Poika vetäsi sen taas "kakkosella" alas. Uskomaton nopeus. Ja täys uni hetkessä.
Ei samanlaista nypellystä ja häärintää kuin tissin tai vesipullon kanssa.

Hiippailin pois huoneesta ja nukahdin. Heräsin ysiltä siihen, kun poika jokelteli iloisena..

Minä tunnustan; Kaksi yötä vellipullon kanssa, ja olen saanut sentäs nukkua ne loppuyötkin. Ihanaa. En tiedä mitä teen, kokeilenko vielä vesihommaa..Kuinka kauan poika jaksaa piehtaroida sen kanssa yöllä.. Eikö 1,5h ole ihan tarpeeksi?! Vai otanko suosiolla vellipullon käyttöön aamuöiseen heräämiseen.. Voiko poika olla tosiaan nälkäinen jo silloin?

Päivällä hän syö hyvin ja iltapuuroa menee hevosen annos.

ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH. *repii pelihousujaan*

Voin vain kertoa miten meillä tää yösyönti lopetettiin, kun se on vielä tuoreessa muistissa.

Iltatisuttelu loppu huudon kanssa kun pullo ei kelvannu ollenkaan, eikä tuttikaan. Hyssyttelin, kävelin ja juotin lasista vettä. Siinä meni useempi tunti, sunnilleen tunti-kaks illassa, n 4 iltaa.Illalla jo puin ittelleni rintsikat ja puseron niin ettei rinnat ollu niin "tyrkyllä". ;) (Voi ihme sitä huutoa) Vaan illathan teillä sujuukin jo hyvin.

Öisin jatku samaa, joskus 10 min, toisinaan 1,5 tuntia. Just sellasta huutoa että luulin että siihen tukehtuu. Välillä sitten kelpas vesi tuttipullosta ja se olikin hyvä. Viikon päästä suunnilleen alko tulla tietty rytmi heräilyyn, puolilta yöin heräs ja nukahti suht helposti uudelleen. Seuraava herätys oli 04.30-05.00 ja silloin olis muka ollu aamu..
|O Ja aamiaisen aika.

Sillon siirryttiin vellipulloon. Minäkin ajattelin joskus että yöllä ei syödä.Kun ei sekään ajatus innostanut että jokaikinen aamuyö oon sitten velliä lämmittämässä. Vaan tulin siihen tulokseen että teen poikkeuksen nyt, sillä ihan liian vähillä yöunilla tästä ei tule mitään.Meillä oli samat eleet, vellin hotkaistua tyttö sammu heti ja nukku kunnes meillä muillakin oli aamu.

Ajattelin tän yövellin tilapäiseksi ratkaisuksi. Onhan siinä jo pienelle tarpeeks muutosta kerraksi kun nukkuu ilman tissiä ja omassa sängyssä. Jos mulla ittellä olis aikomus laihduttaa niin enhän minäkään lopettais heti kaikkea syömistä vaan vaihtaisin herkut hedelmiin tms. (Joo, vauvan yösyönneillä ja laihdutuksella ei oo mitää yhteistä, tiedän sen. En vaan keksiny parempaa esimerkkiä tähän).

No, nyt tulee ne hyvät uutiset! :)
Viimesestä imetyksestä on kulunut vajaa kuukausi. Tyttö nukahtaa n 20.00 syötyään reilun iltapalan ja herää aamulla n. 07.00. Joskus herää viiden maissa ja otan silloin viereen nukkumaan ja jatkaa heti uniaan.

Sitä vellin syöntiä yöllä kesti suunnilleen viikon. Luulen että vaikka sitä olisi jatkunut kauempaan ja olisi pitänyt tehdä uus "lopetus" niin vellistä luopuminen on silti helpompi juttu kun yötissistä luopuminen.

Mietipä paljon se pieni mies vetää illalla sapuskaa. Tuo on semmoinen satsi, että takuulla sokerit pysyy ylhäällä yön yli ja tuonikäinen ei tarvi yöruokintaa. Se on vain tapa, josta on vaikea päästä eroon (kuten tiedät muusta yhteydestä...). Antamalla velliä, annat tissin korvikkeen ja kohta sinulla on uusi ongelma, vai mitä luulet? Raaka peli, yöt on nukkumista varten.Päivällä taas palvellaan. Poitsu kokeilee sinua karjumisella, että jos sieltä jotain heruis.

Tämän sanon silläkin uhalla, että teistä ei kuulu vähään aikaan.... ;)

Äidin rakkaus ja hoivavietti vastaa siihen yölliseen karjumiseen, isällä taas yleensä menee vain hermo huutoon, "kun koskaan ei saa nukkua".

Hei!
Oon mellen kanssa ehdottomasti samoilla linjoilla ja jos sinua yhtään lohduttaa niin 1,5 tuntia huutoa ei ole vielä mitään! Varsinkin jos lapsi on välillä rauhottunut ja jopa nukahdellut!

Se pieni miehesi todellakin syö niin hyvin illalla että TODELLAKIN pärjää ilman ruokaa, kun pärjäsi meidänkin lapsi vaikkei syönyt iltaisin MITÄÄN!!! Tokitoki lapset on erilaisia, muttei hän nälkäänsä herää - se on saletti!

Tiiän, miten helpottavaa on, että sen lapsen saa hiljaiseksi...ja nyt koitat perustella itsellesi, että vellipullo on jotenkin parempi kuin tissi...NO EI SE OLE! Ja isäntä on vaan saatava tajuamaan että parempi tosiaan nyt kuin joskus myöhemmin. Edelleen olen sitä mieltä, että jos et jaksa niin anna jonkun muun (myöskin jonkun muun kuin miehesi) hoitaa tää homma!

Kehoitan ja rohkaisen sinua suhtautumaan tähän asiaan nyt niin, että te sen pojan kanssa vaikka valvotte JOKA YÖ seuraavan KAHDEN VIIKON ajan. Eli ajattelet ihan reilusti, että vaikka se huutais koko yön seuraavat kaksi viikkoa niin sinä sen jaksat! Ja tilannehan on jo alkujaan teillä miljoona kertaa parempi!

Jos jatkat tiukkana ja annat vain vesihuikan niin te todennäköisesti nukutte levottomasti tai ette nuku lainkaan siitä neljästä eteenpäin. Ja näin voi tosiaan mennä se pari viikkoa mutten usko, että yhtään enempää! Kuitenkin se, että jo ensimmäisenä yönä annoit "periksi" miehesi painostuksesta niin kertoo minulle siitä, että tää homma on todella tiukassa toteuttaa niin että lapsesi tulisi ilman maitoa, velliä tai tissiä vielä koko yötä olemaan vaikka siihen noin ravinnollisesti ajateltuna kyllä kykenisi.

Hmm...tsemppiä siihen, mihin ikinä pääsytkin. Edelleen lämpimästi suosittelen olemaan tiukkana. Se on lopulta teän kaikkien etu! :hug: :heart:

Meillä molempien tyttöjen kohdalla yöimettämisen lopettaminen paransi öitä dramaattisesti! Esikoisen kohdalla lopettaminen meni helposti.

Kuopusta piti huudattaa 1v1kk iässä. Illalla nukutin tytön viereeni ilman tissiä, päätin etten imetä ollenkaan enää sängyssä. Kolme iltaa tyttö huusi ja sitten oppi nukahtamaan ilman rintaa. Eka ilta ja yö oli pahin, ja siitä se parani nopeasti, niin että neljäntenä iltana ja yönä ei juurikaan itkenyt. Nykyisin tyttö herää ehkä kerran yössä, ah- mitä luksusta!!

Helpoimmalla pääsee loppujen lopuksi kun kerralla lopettaa kokonaan yötarjoilun , ikääkin on jo 11kk. Eli omaan sänkyyn nukkumaan ja jos käy hysteeriseksi niin rauhoittelet, sylittelet. Anna lapsen oppia rauhoittumaan itsekseen ja nukahtaamaan. Luin jostain että univaikeudet (ja sen seurauksena tissin jatkuva lupsutus) voivat olla vain vääränlainen uniassosiaatio. Lapsi on oppinut että reagoit hänen heräämiseen antamalla tissiä ja nyt opetat hänelle että yöllä nukutaan. Monet päivittelevät että on liian julmaa viedä tissi pois kokonaan, mutta voit tarjota lapsellesi läheisyyttä muullakin tavalla ja imettää päivisin. Parissa yössä on monella tutulla tällä kaavalla yöheräily vähentynyt ja lapsi oppinut taputtelulla/silittelyllä nukahtamaan takaisin.

Yhteistyössä