Mitkähän mahdollisuudet saada käynnistys....

• Viestiketjun aloittaja kertokaas
  • Ensimmäinen viesti
kertokaas
tai ainakin ultran painoseuranta. Rv tällä hetkellä 21+0 ja koko ajan pelko tulevasta kasvaa. Pelottaa synnytys ja se, kuinka se nyt etenee.

Esikoisen kohdalla siis näin: Laitokselle lähdettiin maanantaina aamulla. Neiti syntyi ma-ti välisenä yönä. Ponnistusvaihe kesti yli tunnin. Neiti meinas jäädä jumiin kun oli niin ahdas synnytyskanava tai jotain. Mulla voimat meinas uupua ihan täysin. Tytöllä solisluu murtui kun oli niin ahdasta ja minä menetin 2 litraa verta ja olo oli sen mukainen muutamat viikot. Hb laski 60.

Eli traumoja on jäänyt ekasta synnytyksestä. Ei niinkään niin suuria traumoja, mutta huomaan että nyt kun tämä toinen raskaus etenee niin pelot kasvaa kasvamistaan :(

Rakenneultra vasta ensi viikon perjantaina ja pelottaa, että se nyt sitten jää viimeiseksi ultraksi enkä yhtään tiedä paljonko tämä lapsi kasvaa täällä. En halua enkä uskalla synnyttää alateitse yhtään isompaa mitä esikoinen oli. Niin, esikoinen oli siis 3985g. Ei mitenkään kamalan suuri, mutta mun synnytyskanavaan varmaan kuitenkin melko suuri.

Mitkähän mahdollisuudet on saada käynnistys tai edes tarkempi seuranta painosta jne. Nt-ultrassa vauva vastasi viikon isompaa. Myös vko 15 ylimääräisellä käynnillä vastasi viikon isompaa. Pelottaa ihan tosissaan tuleva :( En saa mielenrauhaa ja stressaan vain asiasta. Ja vielä puolet jälejellä. Hulluksihan tässä ehtii tulla sen asian tiimoilta. Ja mulle vielä sattui lääkäri joka on oikeasti melko "vastuuton". Ei siis välitä oikein kunnolla siitä mitä odottaja sanoo omista tuntemuksistaan tai oireistaan. Esikoisen kohdalla oli sama lääkäri, mutta en mä osannut pelätä mitään silloin, en tiennyt mitä tuleva tuo tullessaan. Nyt osaan pelätä ja tiedän mitä voi olla tulossa. :( Kyseinen lääkäri ei tehnyt esikoisen aikana ainoatakaan sisätutkimusta eikä edes jälkitarkastuksessa tutkinut alapäätä.

"vieras"
Sinuna jättäisin sokerin ja herkuttelun pois. Sulla on varmaan venynyt synnytyskanava koska olet kerran synnyttänyt. Neuvo on siis älä tee niin isoa vauvaa. Ei ole vittuilua, ite sain 3100 painavan vauvan, liikuin paljon, ja söin normaalisti, en herkutellut kovin paljoa. Lähinnä hedelmiä, silloin tällöin pienen suklaapatukan esim. pätkiksen.

sektioitu
NO mä olisin mennyt pelkopolin kautta sektioon. Koska yleensähän se toinen lapsi on suurempi. Ja etenkin jos on poika, ne kun on keskimäärin 200g suurempia. En riskeerais yhtään jos edellinen synnytys ollut tuollainen.

Lapsen kokoa ei voi ennustaa vielä rakenneultran kautta. Lapset kasvavat suunnilleen samaa vauhtia puoleenväliin ja vasta sitten äidin sokerit ja geneettiset tekijät alkavat kasvattaa lasta.

Lapsen kokoseuranta ja lantion magneettikuvaus tai röntgenkuvaus olisi sulle hyvä juttu. Jos ei lääkärit muuten reagoi, niin pelkopolin kautta ainakin pääset noihin. Pelkopoli hyvä juttu vaikka alakauttakin haluaisi kokeilla. Pelkosi perustuvat järkisyihin sitäpaitsi!!

"a p"
[QUOTE="vieras";23092782]Sinuna jättäisin sokerin ja herkuttelun pois. Sulla on varmaan venynyt synnytyskanava koska olet kerran synnyttänyt. Neuvo on siis älä tee niin isoa vauvaa. Ei ole vittuilua, ite sain 3100 painavan vauvan, liikuin paljon, ja söin normaalisti, en herkutellut kovin paljoa. Lähinnä hedelmiä, silloin tällöin pienen suklaapatukan esim. pätkiksen.[/QUOTE]

Ja isoja lapsia ei siis voi tulla vaikkei herkuttelekaan? Mistä sä tiedät herkuttelinko mä jotenkin kauheesti esikoisen aikana? :O Ihan normaalisti, silloin tällöin saatoin herkkuja syödä. En usko kuule, että johtui siitä.

Muista vastauksia, jotka vastais lähinnä tuohon kysymykseen, että mitkähän mahdollisuudet ois saada joku tarkempi seuranta tai käynnistys? Onko muilla ollut esim. vastaavaa tms? Ja mitä teen, jos ja kun pelot kasvaa mutta lääkäri ei ota niitä tosissaan :(

....
[QUOTE="vieras";23092782]Sinuna jättäisin sokerin ja herkuttelun pois. Sulla on varmaan venynyt synnytyskanava koska olet kerran synnyttänyt. Neuvo on siis älä tee niin isoa vauvaa. Ei ole vittuilua, ite sain 3100 painavan vauvan, liikuin paljon, ja söin normaalisti, en herkutellut kovin paljoa. Lähinnä hedelmiä, silloin tällöin pienen suklaapatukan esim. pätkiksen.[/QUOTE]
Vauvan kokoon ei voi vaikuttaa sen enempiä ruualla, ellei sitten ole raskausdiabetes. Mä söin vähän (en lainkaan makeita) ja liikuin. Vauva painoi silti 4 kg, koska se johtui geeneistä!!!!!!!!!!!!! Lapsen isä on pitkä ja ei kaksimetriseksi kasvava lapsi voi syntyä pienenä sinttinä.

Synnytyskanavan luut eivät veny, lantion sisämitta sen kertoo kuinka suuren lapsen voi synnyttää.

"Mä"

Sain 4 100 g painavan lapsen viikolla 42+3 ja en herkutellut juuri ollenkaan raskauden aikana, liikuin ja söin terveelisesti. Sokeriarvot myös ok. Ei se syönti välttämättä vaikuta. Painoa tuli raskauden aikana 5,5 kg ja painoin viikko synnytyksestä vähemmän kuin ennen raskautta.

"a p"
NO mä olisin mennyt pelkopolin kautta sektioon. Koska yleensähän se toinen lapsi on suurempi. Ja etenkin jos on poika, ne kun on keskimäärin 200g suurempia. En riskeerais yhtään jos edellinen synnytys ollut tuollainen.

Lapsen kokoa ei voi ennustaa vielä rakenneultran kautta. Lapset kasvavat suunnilleen samaa vauhtia puoleenväliin ja vasta sitten äidin sokerit ja geneettiset tekijät alkavat kasvattaa lasta.

Lapsen kokoseuranta ja lantion magneettikuvaus tai röntgenkuvaus olisi sulle hyvä juttu. Jos ei lääkärit muuten reagoi, niin pelkopolin kautta ainakin pääset noihin. Pelkopoli hyvä juttu vaikka alakauttakin haluaisi kokeilla. Pelkosi perustuvat järkisyihin sitäpaitsi!!
Voiko magneettikuvauksessa tai röntgenissä käydä raskaana ollessa? Mutta eikös pelkopolillekin tarvitse lääkärin lähetteen, vai?

Mulle kyllä lääkäri sanoi kun kolmannesta ultrattiin että tuo ei pidä paikkaansa, siis että seuraava on aina isompi. Tai edes yleensä. Mulla kolme poikaa ja kolmas heistä oli n.250g kevyempi kuin ne veljensä.

......
Neuvolan täti sut sinne pelkopolille ohjaa kun kerrot sille peloistasi! Voi olla että neuvolalääkäri sen lähetteen sinne laittaa, mutta saat sen varmasti. Nyt vaan ois jo kiire, että pääset hyvissä ajoin juttelemaan asioista.

"hauvau"
mäkin ehdottaisin tuota pelkopoliklinikkaa sulle. kysy neuvolassa tai rakenneultrassa miten teidän seudulla pääsee sinne vastaanotolle, tai onko jotain ryhmää tms. Toinen vaihtoehto on yksityiset psykologit jotka on erikoistuneet pelkoraskauksiin (niitä on ainakin pk-seudulla), heiltä voisi saada apua ja ehkä myös lähetteen pelkopolille.

mäkin oon ymmärtänyt että lapsen koko ei todellakaan yksinomaan liity sokerinsyöntiin ja muihin terveellisiin elämäntapoihin, jotkut vauvat vaan on isompia kuin toiset. Lisäksi, joka naisen lantio on erilainen ja sieltä mahtuu eri kokoinen vauva.

Toivottavasti saat apua että ei mene raskausaika ihan pelkäksi pelkäämiseksi.

"a p"
Vaihdat lääkäriä
pyydät lähetteen pelkopolille
Vaihtaisin, mutta asutaan pienellä paikkakunnalla ja meillä täällä käy vain se yksi ja sama lääkäri. Jos siis haluan vaihtaa lääkäriä, joudumme itse ajamaan sinne missä synnytetäänkin, keskussairaalaan siis jonne matkaa 150 km. Toki voin tuonkin tehdä, mikäli se sitä vaatii, mutta toivon että tuo lääkäri nyt seuraavassa rakenneultrassa tajuaisi että oikeasti pelottaa ja tarvitsen siihen tukea, juurikin jotain seurantaa jne.

Täytyy ottaa mies mukaan, vaikkei ollut varma pääseekö. Pakko päästä, saa pitää mun puolia!

......
[QUOTE="a p";23092868]Voiko magneettikuvauksessa tai röntgenissä käydä raskaana ollessa? Mutta eikös pelkopolillekin tarvitse lääkärin lähetteen, vai?[/QUOTE]

Mut ois ainakin laitettu lantion röntgeniin viikolla 38 eli loppuraskaudessa voi mennä. Monissa paikoissa myös magneettikuvataan. Ja pelkopolille saat kyllä lähetteen, ei siitä voi lääkäri kieltäytyä.

"a p"
Mulla oli myös esikoisen odotusaikana aina sokeriarvot ok. Tässä raskaudessa niitä ei ole edes vielä mitattu!

Mun painoni ei noussut ekassa raskaudessa kuin 11 kg ja kotiin toin tasan yhden kilon. Sekin tieten tisseissä kun maito nousi niin joutuin. Joten en usko, että kyse oli siitä että olisin herkutellut liikaa.

"a p"
Kiitos teille <3 Tuokin jo helpottaa, kun edes te ymmärrätte!

ja kyllä, meillä on todella paska neuvolapalvelu, neukkutätikin aina vaan töksäyttää kaikkea paskaa ajattelematta yhtään mitä sanoo. Kerran soitin tässä raskaudessa neuvolaan ku supisteli hieman napakasti ja aika aikaisilla viikoilla. Sanoi vaan että kyllä se sieltä ulos tulee jos se nyt on päättänyt tulla ulos. Viikkoja oli tuolloin 16 tai 17, en muista tarkkaan.

"vieras"
mä vedin kaikkee mahdollista alas kurkusta ja lihoinkin ihan hirveesti,mutta esikoinen painoi 3200g toinen 3400g ja se kolmas kenen kohdalla söin ihan hirveen terveellisesti ja paino nousi vaan vähän ni painoi 3600g.

puhu peloistasi,ois hyvä tehdä synnytystapa arviointi ja katsoa mahtuuko kuinka iso vauva tuleen. yleensähän seuraava on painavampi kun edeltävä.
helposti ne ei käynnistele ilman syytä.

"a p"
[QUOTE="vieras";23092968]mä vedin kaikkee mahdollista alas kurkusta ja lihoinkin ihan hirveesti,mutta esikoinen painoi 3200g toinen 3400g ja se kolmas kenen kohdalla söin ihan hirveen terveellisesti ja paino nousi vaan vähän ni painoi 3600g.

puhu peloistasi,ois hyvä tehdä synnytystapa arviointi ja katsoa mahtuuko kuinka iso vauva tuleen. yleensähän seuraava on painavampi kun edeltävä.
helposti ne ei käynnistele ilman syytä.[/QUOTE]

Ei varmasti ilman syytä, mutta onko tuo pelko sitten syy käynnistykseen? En halua, että käynnistetään jos vauva ei ole vielä valmis. Mutta jos kaikki näyttäisi olevan hyvin esim. viikolla 39 ja vauva painaisi jo silloin vaikka 3700 niin ehtisi viikossakin jo kasvaa taas lisää paljon, kun eikös vauva nimenomaan viimeisillä viikoilla kasva eniten ja nopeiten. Eikö se sitten ole syy käynnistykseen? Tiedän, että käynnistetty synnytys saattaa olla kivuliaampi, ja tavallaan esikoisenkin synnytys oli käynnistetty, vauhditettiin oksitosiinitipalla kun meinas supistukset loppua. Olin tipassa kun mennessä laitokselle lapsivesi näyte oli positiivinen, ei oltu varmoja onko sitä tiputellut kauemminkin, siksi tipassa tulehdusvaaran vuoksi.

nihi
Vauvan kokoon ei voi vaikuttaa sen enempiä ruualla, ellei sitten ole raskausdiabetes. Mä söin vähän (en lainkaan makeita) ja liikuin. Vauva painoi silti 4 kg, koska se johtui geeneistä!!!!!!!!!!!!! Lapsen isä on pitkä ja ei kaksimetriseksi kasvava lapsi voi syntyä pienenä sinttinä.

Synnytyskanavan luut eivät veny, lantion sisämitta sen kertoo kuinka suuren lapsen voi synnyttää.
peesi. mä kyllä herkuttelin, täysiaikaisina syntyneet lapset olivat 3220g(42+3) ja 2955g(39+0). Geenit. geenit...

Onhan se varmasti mahdollista.
Pyydät, että viimeinen neuvolalääkäri käynti on äitipolilla ja siellähän tehdään kokoarvio. Sen jälkeen keskustelet lääkärin kanssa mahdollisesta kasvukontrollista parin viikon päähän. Ja sitten neuvottelette käynnistämisestä.

Mulla tämä viimeisin lapsukainen käynnistettiin.
Menin synnytystapa-arvioon, tai lähinnä keskustelemaan kipulääkityksestä synnytyksen jälkeiselle ajalle. Silloin oli 36+ jotain.
Vauvan painoarvio oli silloin n.3,5kg. sovittiin kahden viikonpäähän kokokontrolli ja 38+4 lääkäri sai ultralla arvioksi 4,1kg. Sanoi suoraan että mitäs jos käynnistettäisiin tosin kohdunsuu oli silloin 4cm auki, että käynnistys kalvojen puhaisulla onnistuisi.
Kalvot puhkaistiin 38+6 ja vauva painoi 4050g.
Tämä oli meidän neljäs ja todellakin, kerta kerralta vauvojen paino on ollut enemmän.

Missään raskaudessa ei ole ollut raskausdiabetestä ja maksimissaan 10kg on tullut painoa raskauden aikana. Tässä kysiesessä raskaudessa taisi tulla 7kg.

Pelkopolille vaan keskustelemaan. Itse kävin myös. Itselläni esikoisen suhteen samantyylinen tilanne ollut. Neitiä tosin käynnistettiin 3vuorokautta, ponnistusvaihe kesti 2,5h, supistuksilla ei ollut tehoa ja loppuen lopuksi syntyi väkisin revittynä pihdeillä.

Nyt odotan toista rv38 ja kävin pelkopolilla juttelemassa ja meinaan synnyttää alateitse tämän toisenkin. Esikko on raivannut tien tälle toiselle. Tätä toista on seurattu koon puolesta koko ajan säännöllisesti ja isommaksi ei anneta kasvaa kuin esikoinen oli syntyessään. Luulen sinunkin saavan kyllä seurantaa koosta ja sitten käynnistyksen tarvittaessa. Itse odotan sitä käynnistyspäätöstä myös.

Ja itselläni tämä toinen siis ollut koko ajan pienempi kuin esikoinen.

Viimeksi muokattu:
=)
Pyydät lähetteen synnytystapa-arvioon noilla perusteilla. Kyllä varmaan saat ultra-ajan vielä sinne 37+ viikoilla. Ja tosiaankin ei se toka oo aina isompi. Mä herkuttelin ku pien possu tokan raskausajan ja silti oli 200 g pienempi kuin esikoinen ;)

"hauvau"
mä oon kyllä ymmärtänyt että noi ennen syntymää tehtävät kokoarviot on ihan yhtä tyhjän kanssa. Niin monista olen kuullut joille piti olla tulossa pieni vauva, ja sitten olikin jättikokoinen, tai toisin päin. Ja arviot tehty siis noin 1vko ennen synnytystä eli ei siinä enää mitään hirveän kovaa kasvuspurttia (tai ainakaan kutistumista!) ehdi tapahtua. Eli siinä mielessä en tiedä miten sun mieltä voisi rauhoittaa ap, muuten kuin suunnitellulla sektiolla (jonka varmaan voisitkin saada jos sinne pelkopolille vain jotenkin pääset). Jos et muuta kautta pääse, niin mene jollekin yksityiselle raskauteen erikoistuneelle gynelle kertomaan tilanteesta, hän varmaan voi auttaa. On se sen matkan ja rahanmenon väärti jos sillä saa mielenrauhaa.

Yhteistyössä