Mitkä perusasiat elämässä "kuuluu" kaikille? Miksi palkalla ei joskus elä mutta tuilla elää?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27522353]Kerro nyt sitten, kenen velvollisuus on maksaa ne paremmat palkat ja isommat sosiaalituet. Joku ne aina maksaa. Pitääkö edelleen Suomessa kaikkia hintoja nostaa, jotta pystyttäisiin maksamaan parempia palkkoja. Samalla pitäisi varmaan veroja nostaa, mikä taas nostaa hintoja, joita jokainen työläinenkin joutuu maksamaan. Tätä yhtälöä ei tässäkään keskustelussa ole kukaan pyrkinyt ratkaisemaan.[/QUOTE]

Esimerkiksi kehitysapua maksetaan joka vuosi yli miljardi euroa, täysin turhaan.

Sama miljardi euroa 365 päivän välein voitaisiin vaikka kokonaisuudessaan laittaa matalapalkka-alojen palkkoihin, ja tämän ansiosta säästyneistä toimeentulotukirahoista voitaisiin leikata iso siivu vaikkapa vanhustenhoitoon, päiväkotien viihtyisyyteen tai sairaalojen välineisiin.

Työtön työnhakija
[QUOTE="vieras";27522249]Eipä unohdeta satojatuhansia orjatyöläisiä, jotka on pakotettu työharjoitteluun/kuntouttavaan työtoimintaan. Tekevät täysin samaa työtä kuin oikeat palkollisetkin ja saavat käteen 9 EUROA PÄIVÄÄ KOHDEN, joka yleensä menee sitten työpaikan ruokalaan!
[/QUOTE]

Siis 9 euroa PLUS työmarkkinatuki / peruspäiväraha tms. Miksi tämä etuus tulisi saada ilman vastinetta?

"alma"
[QUOTE="vieras";27522395]Esimerkiksi kehitysapua maksetaan joka vuosi yli miljardi euroa, täysin turhaan.

Sama miljardi euroa 365 päivän välein voitaisiin vaikka kokonaisuudessaan laittaa matalapalkka-alojen palkkoihin, ja tämän ansiosta säästyneistä toimeentulotukirahoista voitaisiin leikata iso siivu vaikkapa vanhustenhoitoon, päiväkotien viihtyisyyteen tai sairaalojen välineisiin.[/QUOTE]

Miksi kehitysapu on täysin turhaa? mä en ymmärrä, miksi suomalaisella elämäntapatyöttömällä olisi oikeus harrastuksiin, televisioon ja tietokoneeseen, mutta kehitysmaalaisilta saisi ottaa kaiken pois?

"Vieras"
Katselin juuri tuossa työpaikkailmoitusta, jossa haettiin siivoojaa. Työaika oli 8 h päivässä ja palkka 7,50/h. Pikaisella päässälaskennalla selviää, että tuossa tapauksessa kokoaikaista ja fyysisesti raskasta työtä tekevälle henkilölle jäisi verojen jälkeen käteen n. 1000 euroa/kk.

Saa olla aikamoinen työmotivaatio, että tuohon työhön lähtee, kun tuilla käteen jää lähes sama summa.

Se ei ole kuitenkaan tukijärjestelmän vika. Tukia ei ole varaa enää yhtään pudottaa, nytkin päivittäinen selväminen esim. peruspäivärahalla tai toimeentulotuella on aika haasteellista.

Näiden matalapalkka-alojen palkkausta olisi sen sijaan syytä tarkistaa. On suoraan sanottuna törkeää pitää ihmisiä työssä nälkäpalkalla. Jotain yhteiskuntavastuuta tulisi yrityksilläkin olla.

Tietysti toinen vaihtoehto olisi kansalaispalkka, jolloin huonosti palkattuja töitäkin kannattaisi tehdä, kun se ihan oikeasti nostaisi elintasoa.
Nonni ja tästä taas päästiin siihen että kaikille pitäisi maksaa paljon palkkaa sellaisesta työstä johon ei tarvi mitään koulutusta. Ihan on palkka minusta tuosta työstä. Jos sulla ei ole koulutusta tai työkokemusta hakea parmepaa duunia niin se on ollut sinun oma valinta ettet ole näin tehnyt. Tuolla oikeasti elää, jos ei ole lapsia ja ei asu hienossa talossa. Ja jopa siivojat voivat edetä uralla parempiin palkkoihin. Esim laivasiivoojat tienaa jo tosi hyvin, mutta niihin töihin ei oteta sellaisia joilla ei ole aikaisempaa työkokemusta siivoamisesta.

En ymmärrä miksi kaikkien pitäisi saada isoja palkkoja! Ei pidä! Niihin kuuluu nähdä vaivaa ja se on aivan normaalia. Kun aloitin teininä kesätöissä mun palkka oli 5e/h. Sitten pääsin opiskelun ohella toiseen työpaikkaan (luultavasti juuri siksi että mulla oli aikaisempaa työkokemusta vaikka ala oli eri) ja silloin palkkani oli 9,5 e/h. Sitten opiskelin ja pääsin työharjoitteluun hyvään paikkaan. Koska olin aikaisemmin ollut töissä (vaikkakin erialoilla) tiesin miten töissä tulee käyttäytyä ja opettelin hyvin uudet asiat. Sain jatkaa kyseisessä paikassa ja palkkani oli 12e/h. Tein työni kunnolla ja sain samassa työpaikassa siirron vaativampiin tehtäviin ja palkkani on tällä hetkellä 14e/h. Nyt olen aloittanut opiskelut uudetaan ja kun valmistun voin siirtyä vielä parempiin tehtäviin ja palkkani luonnollisesti nousee.

En vaan ymmärrä mistä pyllystä tuo ajatus ulee että kaikkille vaan paljon liksaa! Eihän se ikinä ole menny niin!

[QUOTE="alma";27522705]Miksi kehitysapu on täysin turhaa? mä en ymmärrä, miksi suomalaisella elämäntapatyöttömällä olisi oikeus harrastuksiin, televisioon ja tietokoneeseen, mutta kehitysmaalaisilta saisi ottaa kaiken pois?[/QUOTE]

Eikö suomalaisella työtätekevällä ihmisellä sinusta saisi olla varaa harrastuksiin, televiosioon ja tietokoneeseen?

• Tykkää
Reactions: Katylina
"joops"
Minimitoimeentulo kuuluu kaikille. Sillä saa katon pään päälle ja pakolliset asiat maksettua, jos on tarkka rahoistaan.

Ja se vaan on ihan tosiasia (mikä monelta palstalaiselta on hämärtynyt), että niille "sossupummeille" ei todella jää sen enempää käteen, kuin pienipalkkaisille. Niin se vaan on. Toki raha tulee helpommin, mutta jos ihan laskurilla lasketaan, käteen jäävä rahamäärä on sama, kun siitä on vähennetty asuminen ja muut pakolliset menot (siis ne, mitkä sossussa huomioidaan). Jos joku kokee, et sossupummikaveri saa enemmän rahaa kuin ite saa kun käy töissä, silloin itse todennäköisesti elää vajeella, ja on oikeutettu saamaan toimeentulotukea, kuten moni työssäkäyvä pienipalkkainen nykyään saakin. Toki perhe koon pitää olla sama sit kun sillä sossupummikamullakin.

"vieras"
[QUOTE="alma";27522804]En minä sitä tarkoittanut. Ihmettelen vaan näkemystä, jonka mukaan suomalaisella olisi jotenkin automaattisesti oikeus parempaan elintasoon kun valtaosalla maailman ihmisistä.[/QUOTE]

[QUOTE="Vieras";27522706]

En vaan ymmärrä mistä pyllystä tuo ajatus ulee että kaikkille vaan paljon liksaa! Eihän se ikinä ole menny niin![/QUOTE]

Ei perkele. Et ole päivääkän tainnut työksesi siivota? Sillä tonnin tuloilla ei kauheasti elellä.
Ollessani aikoinaan eräässä suuressa siivousfirmassa töissä oli palkkani loppuaikana 9 egee tunti, ja kylllä mulla on ammattikoulutus tähän hommaan ja työkokemusta oli jo 9 vuotta siinä vaiheessa. Jäi mulla kk:ssa 900 euroa käteen. Lapsilisät meni kuopuksen pk- maksuihin ja isännän palkka suurilta osin vuokraan ja muihin kuluihin. Mä elätin meidän perheen kädestä suuhun sillä 900 eurolla, siitä kun maksettiin kaikki kulut.

"vieras"
minä jouduin olosuhteiden pakosta elämään muutaman vuoden työmarkkinatuella. Ihan kokemuksella voin sanoa että sniillä rahoilla elelee vallan mainiosti jos on hiukankaan elämänhallintakykyä.

Ainoa mikä korpeaa on se, että työmarkkinatukea saadessa sain lisäksi asumistuen ja maksuttoman päivähoidon lapsille. Nyt se raha mitä palkkana tulee, menee päivähoitomaksuihin ja asumiseen joihin en saa enää tukia. Lopputulos on se, että käteen jää edelleen saman verran rahaa kuin työmarkkinatuellakin jäi.

Asumisen ja ruuan lisäksi voi tukia mielestäni antaa kohtuullisesti myös harrastuksiin yms.

Eipä vaan taida monella sosiaalituen varassa elävällä perheellä mennä edes ne ruokaan tarkoitetut rahat ruokaan, vaan viinaan, röökiin ja muuhun fiksuun.

Tietysti nyt ollaan kaksplus-maailmassa ja saan kohta kuulla ettei tällaisia perheitä ole olemassakaan...

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;27523095:
Asumisen ja ruuan lisäksi voi tukia mielestäni antaa kohtuullisesti myös harrastuksiin yms.

Eipä vaan taida monella sosiaalituen varassa elävällä perheellä mennä edes ne ruokaan tarkoitetut rahat ruokaan, vaan viinaan, röökiin ja muuhun fiksuun.

Tietysti nyt ollaan kaksplus-maailmassa ja saan kohta kuulla ettei tällaisia perheitä ole olemassakaan...
Eipä kuule vaan ole varaa ostaa viinaa, tupakkaa eikä muitakaan päihteitä. Kaikki menevät siihen että saa katon päänsä päälle ja ruokaa selviytyäkseen. Miten sinä eläisit esimerkiksi minun tapauksessani jos sinulle jäisi 230euroa kuukaudessa vuokran, veden, sähkön ja netin jälkeen käteen? Tällä kustannat itsellesi ruuat, vaatteet, lääkkeet, matkakustannukset, laskut jne. kuukauden ajaksi.

Menisikö sinulla rahaa viinaan ja röökiin? Tai muuhun fiksuun?

[QUOTE="vieras";27523201]Eipä kuule vaan ole varaa ostaa viinaa, tupakkaa eikä muitakaan päihteitä. Kaikki menevät siihen että saa katon päänsä päälle ja ruokaa selviytyäkseen. Miten sinä eläisit esimerkiksi minun tapauksessani jos sinulle jäisi 230euroa kuukaudessa vuokran, veden, sähkön ja netin jälkeen käteen? Tällä kustannat itsellesi ruuat, vaatteet, lääkkeet, matkakustannukset, laskut jne. kuukauden ajaksi.

Menisikö sinulla rahaa viinaan ja röökiin? Tai muuhun fiksuun?[/QUOTE]

Esimerkiksi opiskelijalle tuo on ihan normaali käyttöraha.

Yleltä taannoin tulleessa köyhyysdokumentissa perheessä vedettiin röökiä, ja ruokaa jonotettiin sitten leipäjonossa.
Pointtini oli juurikin se että kaikki eivät käytä rahoja niin fiksusti kuin sinä. Jos jättää vuokrat ja laskut maksamatta, yllättävän paljon jää rahaa muuhunkin.

Miksi valtion tulisi tukea niitä joilla ei ole vastavuoroisuuden tunnetta? No siksi, että yhteiskuntarauha säilyisi. On maita joissa valtio ei tue, ja niissä rikkaat asuu kaltereiden takana turvassa, lapsia ei voi päästää ulos yksin koskaan, ihmisiä siepataan, asuntomurrot on yleisiä jne.
Mielelläni mä verorahoistani kustannan elämisen useammallekin lusmulle, olettaen et mun lapset sit voi ulkoilla ja kävellä kouluun ilman sieppausuhkaa, ei tarvii vartijoita kotiovelle ja aseita tyynyn alle.
Tätä kun ei ihmiset tunnu tajuavan, ja kohta ollaan siinä tilanteessa et tää perusturvallisuus järkkyy kun yhtesikuntarauha heikentyy huono-osaisten ammattirikollisuuden muuttuessa yhä kannattavammaksi kun köyhät jengiytyy ja mene siihen mukaan kun mitään muuta tietä ei ole.

Asiaa.

Miksi valtion tulisi tukea niitä joilla ei ole vastavuoroisuuden tunnetta? No siksi, että yhteiskuntarauha säilyisi. On maita joissa valtio ei tue, ja niissä rikkaat asuu kaltereiden takana turvassa, lapsia ei voi päästää ulos yksin koskaan, ihmisiä siepataan, asuntomurrot on yleisiä jne.
Mielelläni mä verorahoistani kustannan elämisen useammallekin lusmulle, olettaen et mun lapset sit voi ulkoilla ja kävellä kouluun ilman sieppausuhkaa, ei tarvii vartijoita kotiovelle ja aseita tyynyn alle.
Tätä kun ei ihmiset tunnu tajuavan, ja kohta ollaan siinä tilanteessa et tää perusturvallisuus järkkyy kun yhtesikuntarauha heikentyy huono-osaisten ammattirikollisuuden muuttuessa yhä kannattavammaksi kun köyhät jengiytyy ja mene siihen mukaan kun mitään muuta tietä ei ole.

Asiaa.
Min todellinen unelma oiskin valtio, jossa ei tarvita vartijoita tai poliisia tms., koska kaikki kansalaiset ovat valistuneita, sivistyneitä ja yhteiskunnallisesti aktiivisia hyviä ja ahkeria ihmisiä.

En ole niin rohkea, että kertoisin, miten tämän toteuttaisin. Mieheni on kommentoinut visioitani mm. ultraminarkistisiksi.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Onko ihmisten selviytymisvaisto kadonnut kokonaan? Miksi nykyihmiselle ei automaattisesti tule sitä tunnetta että pakko pysyä hengissä,pakko selviytyä? Vai onko ne perseet syöty jo liian lihaviks sossun maksamilla rahoilla ettei välitetä tai jakseta nähdä vaivaa?

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;27522858:
Ei perkele. Et ole päivääkän tainnut työksesi siivota? Sillä tonnin tuloilla ei kauheasti elellä.
Ollessani aikoinaan eräässä suuressa siivousfirmassa töissä oli palkkani loppuaikana 9 egee tunti, ja kylllä mulla on ammattikoulutus tähän hommaan ja työkokemusta oli jo 9 vuotta siinä vaiheessa. Jäi mulla kk:ssa 900 euroa käteen. Lapsilisät meni kuopuksen pk- maksuihin ja isännän palkka suurilta osin vuokraan ja muihin kuluihin. Mä elätin meidän perheen kädestä suuhun sillä 900 eurolla, siitä kun maksettiin kaikki kulut.

En ole siivonnut, mutta olen ollut töissä pikaruokalassa. Siellä maksettiin noin 9e tunti, että kyllä mie tiiän mitä on elää noin tonnin palkalla. Se ero meillä varmaan on et mulla ei ollut lapsia joita elättää. Mun ei siis tarvinnut ostaa yhtäpaljon ruokaa ja vaatteita ku sun, mutta mulle tuo tonni riitti ihan hyvin. Ei ollu varaa humputella niin paljoa kuin nyt ja asuin halvemmassa asunnossa, mutta olin silloin ihan tyytyväinen tuloihini.

Miksi sun mielestä siitä työstä pitäisi saada enemmän palkkaa? Mikä se perustelu sille on? Siksikö että teidän perheelle se ei meinannu riittää? Kävitkö koulutksen koulussa vai suorititko sen töissä näyttöinä? Jos kävit koulun, miksi valitsit kyseisen alan? Eikö sinulle ollut selvää mikä palkkataso alalla on? Samassa ajassa oisit koulussa käynyt jonkun toisen tutkinnon parempi palkkaiselle alalle?

Se aikuisten oikeasti on jokaisen ihmisen valinta mitä työkseen tekee. Jos menisin siivoamaan tietäisin palkan olevan sen mukainen, enkä urputtaisi että siitä maksetaan liian vähän. Olen itse miettinyt omaa uraani sen mukaan mitä haluan tienata. Olen it-hommissa ja yksi syy on juuri se, että aina voi kehittyä ja nostaa osaamistani ja palkka on hyvä. Harkitsin joskus myös muita aloja, mille voisin kouluttautua, mutta tuohon päädyin. Silloin mietin mm. Millaisia työaikoja, työllistymistä ja palkkausta vaihtoehdot tarjoaa. En pelkästään mikä olis kivointa tai helpointa.

Suomessa koulut on ilmaisia. Kaikkilla on siis samat lähtökohdat mennä just sinne töihin mihin haluaa. Kaikkia töitä ei ole yhtäpaljon tarjolla, kaikissa kaupungeissa ei ole töitä tarjolla tietyille aloille, mutta se ei ole mikään mystinen salaisuus mitä ei saa mistään selville. Kyllä ihmiset nuo asiat tietää. Sitten pitää vaan tehdä valintoja mitä haluaa. Jos haluaa asua jossain tietyssä paikassa, pitää ehkä luopua siitä lempiammatistaan jos siellä ei ole sille alalle töitä. Tai sitten muuttaa. Se on valinta. Jos haluaa tienata hyvin, kannattaa suunnitella opiskelut sen mukaan että pääsee hyvä palkkaiseen työhön. Ei sekään ole minusta mikään salaisuus että siivoushommista, myyjäntyöstä, ravintola-alan töistä ei tienaa paljoa. Ja noissakin kaikissa voi tienata ihan hyvin jos kehittyy ja hakeutuu parempiin tehtäviin.

[QUOTE="vieras";27524361]Onko ihmisten selviytymisvaisto kadonnut kokonaan? Miksi nykyihmiselle ei automaattisesti tule sitä tunnetta että pakko pysyä hengissä,pakko selviytyä? Vai onko ne perseet syöty jo liian lihaviks sossun maksamilla rahoilla ettei välitetä tai jakseta nähdä vaivaa?[/QUOTE]

Mihin tuossa selviytymisvaistoa tarvitaan, kun yhteiskunta pitää hengissä?

"vieras"
Milloin olet elänyt noin tonnin tuloilla?

Oletko tullut ajatelleeksi miten paljon asuminen ja eläminen on kallistunut jokaisella sektrorilla edes viimeisen viiden vuoden aikana?

Esimerkiksi kaksioni vuokra on noussut 400 eurosta 650 euroon. Ruoka on kallistunut aivan helvetisti. Kaikki maksaa enemmän kuin ennen.

Sillä tonnin tuloilla ei kertakaikkaan enää pärjää, vaan joutuu lisäksi ravaamaan sossunluukulla.

Onko se oikein että tekee raskasta täyspäivästä työtä, eikä saa edes sen vertaa palkkaa että saakaton päänsä päälle ja ravintoa elääkseen?

Keittiönoita
Olisi varmasti poliittinen itsemurha paljastaa tässä syvimmät tuntoni asiasta. Olen sitä mieltä, että jokaisen kynnelle kykenevän tulisi tehdä jotain ylläpitonsa eteen. Sitten kun ahkeroi täyden potentiaalinsa edestä, voi esittää vaatimuksia. Sitä ennen saa olla kiitollinen siitä mitä saa.

Alin mahdollinen taso lienee sitten se, että sallitaan kaikenlaisesta hyödyllisestä toiminnasta lusmuilevien edes jossain määrin pitää hallussaan edes epämuodollisesti jotain tilaa missä elää. Miksi yhteiskunnan tulisi tehdä mitään ihmisten eteen, jotka eivät koe olevansa osa sitä kokonaisuutta? Miksi valtion pitäisi tukea henkilöitä, joilla ei ole mitään vastavuoroisuuden tunnetta itsellään?
Entä ne ihmiset, jotka käyvät kyllä töissä ja maksavat veronsa, mutta eivät siltikään koe olevansa osa sitä kokonaisuutta?

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";27522249]Eipä unohdeta satojatuhansia orjatyöläisiä, jotka on pakotettu työharjoitteluun/kuntouttavaan työtoimintaan. Tekevät täysin samaa työtä kuin oikeat palkollisetkin ja saavat käteen 9 EUROA PÄIVÄÄ KOHDEN, joka yleensä menee sitten työpaikan ruokalaan!

Sanomattakin selvää että vaikka tuohon lisätään muut tuet, niin tulot jäävät noin 800 euroon, eikä sillä todellakaan eletä tämänpäivän asumisen ja elämisen hinnoilla täyttä kuukautta.

"työharjoittelu" ei ole kuin työttömyystilastojen kaunistelua, ne eivät työllistä ketään.

Ulkomaille kaikenmaailman pankkihuijareille ja afrikan savannejen heimopääliköille on varaa laittaa miljardeja ja miljardeja, mutta suomen kansaa vedetään hirttosilmukoiden äärelle aina vain tiukemmin ja tiukemmin.

Haistakaa hallitus vittu... paska siellä jo haiseekin.[/QUOTE]
Juuri näin. Mietin, miten ihmeessä nämä ihmiset kokisivat olevansa osa astrolaben mainitsemaa kokonaisuutta, kun se kokonaisuus laittaa nämä ihmiset b-luokan työntekijöiksi.

• Tykkää
Reactions: Data
"vieras"
Puhutaan massiivisesta työvoimapulasta ja suomessa on järkyttävä määrä työttömiä, joille ei ole tarjota töitä. Päivä päivältä vaan työttämien määrä kasvaa.

Täys kupla koko työvoimapula.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";27524449]Milloin olet elänyt noin tonnin tuloilla?

Oletko tullut ajatelleeksi miten paljon asuminen ja eläminen on kallistunut jokaisella sektrorilla edes viimeisen viiden vuoden aikana?

Esimerkiksi kaksioni vuokra on noussut 400 eurosta 650 euroon. Ruoka on kallistunut aivan helvetisti. Kaikki maksaa enemmän kuin ennen.

Sillä tonnin tuloilla ei kertakaikkaan enää pärjää, vaan joutuu lisäksi ravaamaan sossunluukulla.

Onko se oikein että tekee raskasta täyspäivästä työtä, eikä saa edes sen vertaa palkkaa että saakaton päänsä päälle ja ravintoa elääkseen?[/QUOTE]

2009 tienasin tonnin kuussa. Jos vuokra on sidottuna elinkustannus indeksiin niin sun vuokra ois tänä vuonna saanut nousta 7 euroa... Siis jos se on vuoden alussa ollut 400, että nyt kyllä kannatas tarkistaa onko tuo ollu ihan laillista. Tilastokeskus - Vuokran tarkistaminen elinkustannusindeksillä

Ei, minusta kaikkien pitäisi tienata sen verran että sillä pärjää. Tiedän että tonni ei ole paljoa rahaa, mutta en usko ettei sillä pärjäis. Osaan nyt kyllä laskea ettei tonnista jää kuin 350 e jos vuokra on 650. Ja kun maksaa laskut, vakuutukset ja ruuat nii eipä siitä jää montaa kymppiä jos jää mitään. Mutta olet luultavasti oikeutettu asumis tukeen, saat lapsilisä ja käsitin että sinulla on puoliso joka osallistuu myös kustannuksiin? Eli tuolla palkalla sinunkin tilanteessa pärjää. Sehän sit riippuu paljon paikkakunnasta sun muuta miten hyvin. Yksin elävä pärjäisi aivan loistavasti.

Ja jos et ole tyytyväinen palkkaan, niin miksi et tee asialle jotain? En ymmärrä miksi ihmiset ei suostu ottaa vastuuta vallinnoistaan. Jotkin sinun ihan itse tekemäsi valinnat ovat tuonneet sinut tuohon tilanteeseen. En sano että ne olisivat huonoja, en voi tietää sitä. Ne voivat olla ihan hyviä ja voit olla onnellinen elämääsi, sitä en tässä väitä että olisit epäonnistunut.

Mutta olet varmaan kuitenkin tiennyt kun kouluttauduit mikä siivoojan palkka on? Ja olet silti valinnut opiskella siitä itsellesi ammatin. Olet siis ihan itse päättänyt tienata tuon verran. Jos olisit opiskellu vaikka sähköasentajaksi, jonka koulutus kestää yhtä kauan koulussa käytynä kuin siivoojan ammattitutkinto tienaisit noin 3000 euroa kuussa. Sähköasentajat opiskelevat kyllä esim fysiikkaa paljon, mikä on varmaan vaativampaa kuin opetella lattianvahaus koneen käyttöä, mutta niin sen kuuluukin mennä. Vaativammasta työstä maksetaan paremmin.

"vieras"
Minä en ole mainitsemasi siivoja, vaan työmarkkinatuella töitä tekevä henkilö, joka vittuuntui vain kommentiisi. Joo en todellakaan ole tyytyväinen palkkaani kun samaa työtä tekevä henkilö saa vieressä 3 tonnia ja minä vajaan tonnin.

Ei siitä valittaa voi.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";27524848]2009 tienasin tonnin kuussa. Jos vuokra on sidottuna elinkustannus indeksiin niin sun vuokra ois tänä vuonna saanut nousta 7 euroa... Siis jos se on vuoden alussa ollut 400, että nyt kyllä kannatas tarkistaa onko tuo ollu ihan laillista. Tilastokeskus - Vuokran tarkistaminen elinkustannusindeksillä

Ei, minusta kaikkien pitäisi tienata sen verran että sillä pärjää. Tiedän että tonni ei ole paljoa rahaa, mutta en usko ettei sillä pärjäis. Osaan nyt kyllä laskea ettei tonnista jää kuin 350 e jos vuokra on 650. Ja kun maksaa laskut, vakuutukset ja ruuat nii eipä siitä jää montaa kymppiä jos jää mitään. Mutta olet luultavasti oikeutettu asumis tukeen, saat lapsilisä ja käsitin että sinulla on puoliso joka osallistuu myös kustannuksiin? Eli tuolla palkalla sinunkin tilanteessa pärjää. Sehän sit riippuu paljon paikkakunnasta sun muuta miten hyvin. Yksin elävä pärjäisi aivan loistavasti.

Ja jos et ole tyytyväinen palkkaan, niin miksi et tee asialle jotain? En ymmärrä miksi ihmiset ei suostu ottaa vastuuta vallinnoistaan. Jotkin sinun ihan itse tekemäsi valinnat ovat tuonneet sinut tuohon tilanteeseen. En sano että ne olisivat huonoja, en voi tietää sitä. Ne voivat olla ihan hyviä ja voit olla onnellinen elämääsi, sitä en tässä väitä että olisit epäonnistunut.

Mutta olet varmaan kuitenkin tiennyt kun kouluttauduit mikä siivoojan palkka on? Ja olet silti valinnut opiskella siitä itsellesi ammatin. Olet siis ihan itse päättänyt tienata tuon verran. Jos olisit opiskellu vaikka sähköasentajaksi, jonka koulutus kestää yhtä kauan koulussa käytynä kuin siivoojan ammattitutkinto tienaisit noin 3000 euroa kuussa. Sähköasentajat opiskelevat kyllä esim fysiikkaa paljon, mikä on varmaan vaativampaa kuin opetella lattianvahaus koneen käyttöä, mutta niin sen kuuluukin mennä. Vaativammasta työstä maksetaan paremmin.[/QUOTE]

Mun mies on sähkäasentaja ja tienaa kuussa nettona 1900e.

Yhteistyössä