Mitkä perusasiat elämässä "kuuluu" kaikille? Miksi palkalla ei joskus elä mutta tuilla elää?

"mie"
Perusturvaan tulisi kuulua
-asunto ja ainakin 80% vuokrasta tulisi maksaa itse.
-ruokaa , eli ruokakuponkeja kauppaan
-tarvittavat lääkärin määrämät lääkkeet
Näillä pärjää ja jos ei riitä niin sitten pitää vaan mennä töihin.
Meillä on näitä työllistettyjä töissä ja ne kun ei jaksa tai halua tehdä mitään . Työajatkin pitäisi sorvata heidän halujensa mukaan . Ei ole koulutusta joten ainoa työ on sellaista mistä ei saa kuin minimipalkan ja sehän ei ole paljoa enempää kuin mitä saavat kotona istumisesta.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ärrsyyntynyt;27525279:
Eniten mua pelottaa, että kun vuosien kotiäitiyden jälkeen lähden taas tekemään muita hommia (mulla on ammattikoulu käytynä), niin työkkäri pakottaa mut tekemään ammattiani vastaavaa työtä työttömyyskorvaus + pari euroa per päivä. Siitä kun maksaa toisen auton kulut (mikä olisi siinä vaiheessa pakko hommata, koska asumme 10km päässä lähimmästä päiväkodista ja kyliltä muutenkin) ja maksaa hoitomaksut niin miinukselle jäätäisiin. Kuitenkin miehellä on sen verran tuloja, että hoitomaksut olis joitain satasia.
Onhan se kamalaa kun työttömyyskorvausta vastaan pitää jotain tehdä. Miksi et ala jo niitä töitä hakemaan, jotta ei yhtäkkiä sitten tarvitse olla tyhjän päällä ja lähteä johonkin harjoitteluun. Toisaalta, jos olet vuosia kotiäiti ollut niin jos ei niitä töitä löydy niin tottakai kannattaa lähteä työelämävalmennukseen sillä päivärahalla, jotta saa työkokemusta ja kontakteja.

Noista hoitomaksuista sen verran, että ei ne paljoa ole, kun laskee, että lapset syö hyvin päiväkodissa. Meillä ainakin ruokalasku on kesäisin huimasti enemmän, kun lapset on kotona, joten eipä se päivähoitomaksu oikeasti ole paljoa. Sitä paitsi jokainen tekee itse päätöksen hankkia lapsia ja tottakai elättäminen maksaa. Ei ole tarkoitettu, että yhteiskunta elättää. Ilmeisesti olet ajatellut siten ette koskaan työllistykään, kun noin negatiiviset ajattelut.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";27526085]Ja tästä 260 eurostako maksat vuokraa vai?

Suurinpiirtein sama siitä tonnistakin jää käteen kun maksaa asumiskustannukset pois.[/QUOTE]

Itseasiassa tuo on opintoki mihin voi hakea vielä asumislisän, mikä on huimat 220 euroa maksimissaan (ainakin kun viimeksi tarkistin). Eli alle viidellä sadalalla maksat vuokran ja elämisen.

"jaaha"
[QUOTE="Vieras";27528446]Itseasiassa tuo on opintoki mihin voi hakea vielä asumislisän, mikä on huimat 220 euroa maksimissaan (ainakin kun viimeksi tarkistin). Eli alle viidellä sadalalla maksat vuokran ja elämisen.[/QUOTE]

Onhan sitä ennenkin otettu opintolainaa ja maksettu pois sitten kun lähtee töihin.
Miksi valtion pitäisi maksaa kaikkien opiskelu?

"Vieras"
[QUOTE="jaaha";27528469]Onhan sitä ennenkin otettu opintolainaa ja maksettu pois sitten kun lähtee töihin.
Miksi valtion pitäisi maksaa kaikkien opiskelu?[/QUOTE]

Olin eri vieras, kerroin vain tuosta asumislisästä. Asiat on mun mielestä Suomessa silleen kivasti, et kaikki saa opiskella ja siitä jopa maksetaan! :) toisissa maissa se kouluun meneminen maksaa. Opintolaina on tuohon n.500 euroon + 300 e ja jos sekään ei riitä niin sit sossu auttaa. Ei täällä onneksi kukaan nälkään kuole, mut kyl opiskelijan ruokavalio on aika makaroonipitoista :)

Mut se on vähän eri kysymys onko reilua maksaa pitkäasikaistyöttömälle enemmän tukia kuin opiskelijalle? Mut se vähän liitä ohi tän ketjun aiheesta.

"vieras"
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus, että minusta moni asia ratkeaisi, kun opiskelijoiden ja työttömien tuen käännettäis päälaelleen. Työtön voisi ottaa lainaa jos haluaisi jotain extraa jne. Opiskelusta palkittaisiin. Moni sanoo, että ei elä alle tonnilla. Kokeilkaa tätä c-luokan kansalaisuutta eli opiskelijuutta. 260€ taitaa olla minunkin tuloni (noin) tällä hetkellä kuukaudessa.
No kuule, lähes kaikki ovat olleet jossain vaiheessa opiskelijoita. Mutta älä sure, ehkäpä sinäkin joudut joskus työttömäksi ja saa sitä kadehtimaasi työttömyyspäivärahaa. Mietipä sitten perheellisenä, vieläkö tämä ehdottamasi ajatus kuulostaa hyvälle.

Yhteistyössä