mitkä on pakkasallergian oireet?

50luvunäitee
Se että kun tulet takas kylmästä lämpimään niin ne ruumiinosat jotka on olleet kylmän kanssa kosketuksessa turpoaa, punottaa, kihelmöi. Mulla ainakin naama hehkui heti kun sisälle tulin (ja ulkona ei tarvinnut kovin kylmä edes olla, tuuli teki saman) ja jos käsineet oli suojanneet ranteet huonosti ihan sama juttu.
Mulla luojankiitos tämä oli alkuraskauden harmeja ja meni sitten muutaman kuukauden kestettyään ohi.
Pakkasallergia tai kylmäurtikariahan se diagnoosi minulle oli voi olla kuitenkin oire jostakin muusta eli pitää tutkituttaa tarkemmin. Minulta ainakin otettiin muutama putki verta ja antihistamiinit sain oireisiin ja ohjeen suojautua kylmältä eli kuin naparetkelle jo roskapussinvientireisulle. Ja kielto nauttia mitään jääkaappikylmää.
Laita yksityisviestiä jos haluat kysyä enemmän. En enää tarkkaan muista kun aikaa alkaa olla kohta 10 vuotta.
Joo se minun ihotautilääkäri sanoi että se kylmä ei tarvi kovin kylmää olla, sillä tiesi tapauksen tropiikista joka oli nojannut kylmään jääkaapin oveen ja siitä saanut sen ihottuman plus muut oireet. Pääasia on lämpötilavaihtelu.
 

Yhteistyössä