Mites tässä nyt "pitäis" toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gddff
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gddff

Vieras
Tällainen tilanne, mieheni veli on eronnut vaimostaan ja heillä on 2 lasta, hoito sovittu niin, että ovat vanhemmilla vuoroviikoin ja nyt olisi isän eli mieheni veljen vuoro pitää lapsia, mutta hän on keuhkokuumeessa, eikä siis nyt kykeneväinen hoitomaan lapsia, mutta tämä lasten äiti ei ota lapsia hoitoon itselleen, koska hänellä on kuulemma menoja, joten lapset ovat meillä!!! Pakkohan ne jossain on olla, ketä niitä jaksaa hoitaa, joten luvattiin miehen veljeä tässä auttaa....äiti on työttömänä kotona, enkä keksi mitä niin tärkeää menoa hällä voi olla monena päivänä, ettei jaksa lapsiaan katsoa....musta tä juttu nyt ei vaan mene ihan oikein, että he ovat nyt meidän kontollaan..kauheesti en viitsi toisten asioihin puuttua mutta nyt menee jo yli mun ymmärryksen, äidille ollaan tilanne selitetty ja hän ei kuulemma nyt vaan kerkeä auttamaan! Mitä mieltä te olette?? Lapset alle 5-vuotiaita.

Lasten äidillä saattaa olla sovittu tapaamisia uuden miehen kanssa.

Kyllä mä ymmärrän lasten äitiä, sillä miehen veljellähän se velvollisuus on hoitaa lapset sillä viikolla. Kyllä yksinhuoltajatkin hoitavat omat lapsensa keuhkokuumeessa.

No mun mielestä ei ole meidän asia hoitaa heidän lapsiaan ja kun nyt ei ole kyse yksinhuoltajasta, niin en ajattele asiaa sen kannalta, vaan sen kannalta että lapsilla on kuvioissa molemmat vanhemmat ja isäkin monesti auttanut lasten äitiä ädin vuoroviikolla, joten jotain apua vois tässä tilanteessa itekin antaa. Ja jos uuden miehn tapaaminen menee lasten edelle, niin olkoon sitten.

[QUOTE="a.p";23323697]No mun mielestä ei ole meidän asia hoitaa heidän lapsiaan ja kun nyt ei ole kyse yksinhuoltajasta, niin en ajattele asiaa sen kannalta, vaan sen kannalta että lapsilla on kuvioissa molemmat vanhemmat ja isäkin monesti auttanut lasten äitiä ädin vuoroviikolla, joten jotain apua vois tässä tilanteessa itekin antaa. Ja jos uuden miehn tapaaminen menee lasten edelle, niin olkoon sitten.[/QUOTE]

Ei olekaan, mutta te ette teekään palvelusta miehesi veljen ex-vaimolle vaan miehesi veljelle.

Mun "uusi mies" oli vain heitto, oikeaa syytä en voi minä etkä sinäkään tietää.

No jos nyt on sopimuksen mukaan isän viikko niin isän vastuulla järjestää lapsille hoitaja ellei itse syystä tai toisesta pysty huoltamaan.
Itse jos olisin tuo äiti niin jos vain suinkin pystyisin niin ottaisin tietty lapset luokseni.

No lasten isän on hommattava hoitaja, jos ei itse kykene ja äidillä on muuta. Mistä tiedät, ettei vaikka ole sopinut vaikka jotain pientä toimenpidettä sairaalaan (vaikka sterilisaatio), kun lapset ovat muualla.

Yhteishuolto sopimukseen pitää kirjata kohta, yllättä sairaus-lääkärintodistus. Jolloin vuoro jää käyttämättä, eli olisivat silloin 2vk perätysten äitillä. Ja vastaavasti isä pitäisi ylimääräisen viikon jos äiti sairaana-lääkärintodistus.

[QUOTE="a.p";23323697]No mun mielestä ei ole meidän asia hoitaa heidän lapsiaan ja kun nyt ei ole kyse yksinhuoltajasta, niin en ajattele asiaa sen kannalta, vaan sen kannalta että lapsilla on kuvioissa molemmat vanhemmat ja isäkin monesti auttanut lasten äitiä ädin vuoroviikolla, joten jotain apua vois tässä tilanteessa itekin antaa. Ja jos uuden miehn tapaaminen menee lasten edelle, niin olkoon sitten.[/QUOTE]

Kai se periaatteessa olisi isän asia hoito järjestää - ja tavallaan on järjestänytkin kun veljensä perheessä ovat?
Toisaalta toki kovin toivoisi, että eronneenakin vanhemmat pystyisivät keskenään joustamaan moisessa tilanteessa...

Tässä taas nähdään asioiden tärkeysjärjestys joillakin... Ne lapset pitäisi olla etusijalla eikä oman itsensä ajatteleminen. Tuollainen äiti ei olisi lapsia ansainnut.

Tiedän nyt vain, ettei hällä ole mitään sen tärkeämpää, koska aluksi oli luvannut lapset ottaa ja sitten perui kaiken, tai siis, ettei mikään päivä sitten sopinutkaan ja tunnen äitiä sen verran, että hänelle suurin syy nyt tässä on vain viitsimättömyys. Mutta mä en erojutuista tiedä mitään, joten me sitten hoidetaan, eikä se mua haittaa. Itse vain ajattelin omalle kohdalleni kyseistä tilannetta ja ottaisin kyllä lapseni hoitoon, jos meillä olisi tuollainen tilanne. Tälle äidille lapset tuntuvat olevan hänelle enemmänkin taakka kuin elämän ilo. Mutta sen takia täältä kyselinkin, kun en itse tiennyt mikä on "oikein". :)

[QUOTE="just";23323750]Tässä taas nähdään asioiden tärkeysjärjestys joillakin... Ne lapset pitäisi olla etusijalla eikä oman itsensä ajatteleminen. Tuollainen äiti ei olisi lapsia ansainnut.[/QUOTE]

Aika heppoisin perusteinpa sinä äidin tuomitset. Me emme todellakaan tiedä mitä ovat äidin menot.
Jos vaan haluaa eroon lapsistaan viikoksi hinnalla millä hyvänsä, niin paheksun minäkin, mutta kun emme tiedä.
Entä jos äidillä on vaikka joku sairaus, jonka hoito edessä viikolla ja ei halua kertoa tai jotain?

No tuskin on mitään sairautta ja kun kuitenkin hehkuttelee FB:ssä mitä touhuaa niin ei tosiaankaan mitään "järkevää". Ja hänen vuoroviikollaan välillä toinen lapsi on isällään, koska äiti ei kuulemma jaksa, joten tämän takia tuntuu epäreiluta lapsia kohtaan. Te ette äitiä tunne, mutta minä tunnen. Mutta toivon ettei tästedes isäkään auta enää sitten tätä äitiä, pärjätköön sitten itse myös oman viikkonsa, kun ei raukka pääse edes kauppaan kahden lapsen kanssa, kun on niin hankalaa, kauppa 1 km päässä. Se tässä nyt harmittaakin kun äiti on tuollaista sorttia, niin tuntuu nyt että hän saa tuolla humputtaa rauhassa ja me kaitsemme omien lapsien lisäksi heidänkin :(

[QUOTE="a.p";23323785]Tiedän nyt vain, ettei hällä ole mitään sen tärkeämpää, koska aluksi oli luvannut lapset ottaa ja sitten perui kaiken, tai siis, ettei mikään päivä sitten sopinutkaan ja tunnen äitiä sen verran, että hänelle suurin syy nyt tässä on vain viitsimättömyys. Mutta mä en erojutuista tiedä mitään, joten me sitten hoidetaan, eikä se mua haittaa. Itse vain ajattelin omalle kohdalleni kyseistä tilannetta ja ottaisin kyllä lapseni hoitoon, jos meillä olisi tuollainen tilanne. Tälle äidille lapset tuntuvat olevan hänelle enemmänkin taakka kuin elämän ilo. Mutta sen takia täältä kyselinkin, kun en itse tiennyt mikä on "oikein". :)[/QUOTE]

Kait tossa tilanteessa nyt hyvä ja lapsiaan rakastava isä, jolle lapset menisivät etusijalle omasta elämästä, tekisi aloitteen tapaamissopimuksen muuttamiseen niin että lapset olisivat enimmäkseen hänellä?

Vai saakos lapset olla taakka vain isälle, äidille vain elämän ilo?

[QUOTE="a.p";23323882]No tuskin on mitään sairautta ja kun kuitenkin hehkuttelee FB:ssä mitä touhuaa niin ei tosiaankaan mitään "järkevää". Ja hänen vuoroviikollaan välillä toinen lapsi on isällään, koska äiti ei kuulemma jaksa, joten tämän takia tuntuu epäreiluta lapsia kohtaan. Te ette äitiä tunne, mutta minä tunnen. Mutta toivon ettei tästedes isäkään auta enää sitten tätä äitiä, pärjätköön sitten itse myös oman viikkonsa, kun ei raukka pääse edes kauppaan kahden lapsen kanssa, kun on niin hankalaa, kauppa 1 km päässä. Se tässä nyt harmittaakin kun äiti on tuollaista sorttia, niin tuntuu nyt että hän saa tuolla humputtaa rauhassa ja me kaitsemme omien lapsien lisäksi heidänkin :([/QUOTE]

Jos noin kaivelee, niin oisitte kieltäytyneet.

[QUOTE="a.p";23323882]No tuskin on mitään sairautta ja kun kuitenkin hehkuttelee FB:ssä mitä touhuaa niin ei tosiaankaan mitään "järkevää". Ja hänen vuoroviikollaan välillä toinen lapsi on isällään, koska äiti ei kuulemma jaksa, joten tämän takia tuntuu epäreiluta lapsia kohtaan. Te ette äitiä tunne, mutta minä tunnen. Mutta toivon ettei tästedes isäkään auta enää sitten tätä äitiä, pärjätköön sitten itse myös oman viikkonsa, kun ei raukka pääse edes kauppaan kahden lapsen kanssa, kun on niin hankalaa, kauppa 1 km päässä. Se tässä nyt harmittaakin kun äiti on tuollaista sorttia, niin tuntuu nyt että hän saa tuolla humputtaa rauhassa ja me kaitsemme omien lapsien lisäksi heidänkin :([/QUOTE]

Näissä tilanteissa kannattaisi sitten välillä miettiä niitä lapsiakin. Eikö tässä tapauksessa (ja niissä tapauksissa , kun toinen lapsista on äitiviikolla isällä) ole parempi lapselle/lapsille, että saavat viettää aikaa aikuisten seurassa, jotka jaksavat olla heidän kanssaan paremmin kuin äiti. Vaikka se onkin epäreilua.

No tuolla jo mainitsin ettei mua haittaa, vaan kysyin, että miten tällasessa tilanteessa muut toimisivat, mutta eihän täällä voi ikinä mitään kysyä kun aina joku näkee vaivaa!

[QUOTE="a.p";23323982]No tuolla jo mainitsin ettei mua haittaa, vaan kysyin, että miten tällasessa tilanteessa muut toimisivat, mutta eihän täällä voi ikinä mitään kysyä kun aina joku näkee vaivaa![/QUOTE]

Viet lapset isälleen, joka hoitaa lapset itse, tai etsi lapsille hoitajan. Niinhän äiditkin toimivat.

Tässäkin ketjussa näkee palstalaisten asenteen niin selkeästi. Lapsen pitäisi olla vuoroviikoin vanhemmillaan, mutta lapsi on ollut isällään myös äidin vuoroviikolla, koska äiti ei jaksa. Äidille kyllä riittää palstalla teetä ja sympatiaa. Mutta jos isän vuoroviikolla isä on keuhkokuumeessa, niin lapsen hoito on palstalaisten mielestä isän ongelma, koska kyseessä on isän viikko. Äidillä ei ole mitään velvoitteita ottaa lasta silloin luokseen. Eli taas teet ja sympatiat saa äiti. Mikä piru teitä vaivaa?

Yhteishuolto sopimukseen pitää kirjata kohta, yllättä sairaus-lääkärintodistus. Jolloin vuoro jää käyttämättä, eli olisivat silloin 2vk perätysten äitillä. Ja vastaavasti isä pitäisi ylimääräisen viikon jos äiti sairaana-lääkärintodistus.

No, ei kai siihen tollaista voi oikeasti sopia. Mitäs sitten, kun molemmat vanhemmat sattuvat olemaan sairaina yhtäaikaa?

Mut siis tähän ap:n näkökulmaan. Tehän ette auta lasten äitiä vaan sairasta isää nyt, kun kiltisti otatte lapset teille. Auttaminen on vapaaehtoista, voitte palauttaa lapset isälleen niin halutessanne.

[QUOTE="a.p";23323982]No tuolla jo mainitsin ettei mua haittaa, vaan kysyin, että miten tällasessa tilanteessa muut toimisivat, mutta eihän täällä voi ikinä mitään kysyä kun aina joku näkee vaivaa![/QUOTE]

Ja tuolla mainitsit myös että tilanne harmittaa sua, kun omien lasten lisäksi kaitsettava nämäkin lapset? Mut asiasta kukkaruukkuun, koita unohtaa tuo ajatustapa että jotenkin sille äidille teet palvelusta ja päästät sen kuin koira veräjästä. Sen sijaan koita saada vallalleen itsellesi ajatus että autat pulaan joutunutta isää, joka kertomasi perusteella ei koita päästä helpolla, ja joka todella yrittää lastensa parhaaksi toimia. =) Jos onnistut ajatus mallisi näin kääntämään, harmituskin voisi olla pienempi?

[QUOTE="niinpäniin";23324042]Tässäkin ketjussa näkee palstalaisten asenteen niin selkeästi. Lapsen pitäisi olla vuoroviikoin vanhemmillaan, mutta lapsi on ollut isällään myös äidin vuoroviikolla, koska äiti ei jaksa. Äidille kyllä riittää palstalla teetä ja sympatiaa. Mutta jos isän vuoroviikolla isä on keuhkokuumeessa, niin lapsen hoito on palstalaisten mielestä isän ongelma, koska kyseessä on isän viikko. Äidillä ei ole mitään velvoitteita ottaa lasta silloin luokseen. Eli taas teet ja sympatiat saa äiti. Mikä piru teitä vaivaa?[/QUOTE]

Juuh, luettuani koko ketjun, ei mulle ihan tuollanen kuva välittynyt.. toki äidin viikolla äiti huolehtii lapsille hoidon tarvittaessa, mutta isähän on suostunut silloin hoitamaan.. Isän viikolla isä huolehtii tarvittaessa hoidon lapsille ja äidillä on oikeus kieltäytyä, niin kuin päin vastoin tilanteessa olisi ollut isälläkin..

[QUOTE="niinpäniin";23324042]Tässäkin ketjussa näkee palstalaisten asenteen niin selkeästi. Lapsen pitäisi olla vuoroviikoin vanhemmillaan, mutta lapsi on ollut isällään myös äidin vuoroviikolla, koska äiti ei jaksa. Äidille kyllä riittää palstalla teetä ja sympatiaa. Mutta jos isän vuoroviikolla isä on keuhkokuumeessa, niin lapsen hoito on palstalaisten mielestä isän ongelma, koska kyseessä on isän viikko. Äidillä ei ole mitään velvoitteita ottaa lasta silloin luokseen. Eli taas teet ja sympatiat saa äiti. Mikä piru teitä vaivaa?[/QUOTE]

Minulla riittää teetä ja sympatiaa varsinkin näille lapsille. Mielestäni lasten ON parempi olla sen vanhemman luona jolla energiaa heidän hoitamiseensa riittää paremmin (tässä tapauksessa ilmeisesti isä). Ja koska isä ei heitä PYSTY hoitamaan ja äiti ei ole halukas, niin on mielestäni ihan hyvä vaihtoehto, että lapset voivat olla ap:n luona,JOS hän ei koe tätä järjestelyä liian raskaaksi.

Meillä lapset asuu vuoroviikoin minun ja isänsä luona...näin ollut jo yli 6v. Alkuun, kun ero oli vielä kipeä molemmille, kumpikin piti kiinni kynsin hampain sekä luonapidosta että "vapaasta" viikosta, eikä juurikaan neuvotteluvaraa ollut. Monesti esim. jouduin ottamaan kalliin lapsenvahdin viikonloppuna TÖIDEN vuoksi.
Nyt kun aikaa on kulunut, lapset saattaa olla jopa "huvimenon" (eli jompikumpi vanhemmista uuden kumppanin kanssa matkalla tms.) vuoksi toisella vanhemmalla pidempään ja sitten taas tasataan..

Mut tässä ko. tapauksessa ainakin periaatteessa isäviikolla isän kuuluisi hoitaa lapset tai järjestää heidän hoitonsa, jos ei itse kykene...tietenkin ap:kin voi miettiä, onko se avun antaminen niin kamalan vaikeaa kuitenkaan...vaikea tuomita äitiä tuntematta tapausta sen kummemmin.

Ja muuten; mulla on yksi kaveri (nainen!) tällä hetkellä keuhkokuumeessa ja hoitaa omat lapsensa päivällä isän ollessa töissä....

Yhteistyössä