Mites tällainen.. Mikä on mielestäsi norm. kahvitarjoilu kylässä?

  • Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
jauhopeukaloton
Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
mun yksi tuttavaperhe aina estelee ettei saada tarjota heille kauheasti koska itse he tarjoavat ainoastaan pelkkää kahvia, joskus ehkä jäätelöt...en minä ainakaan laskeskele mitä ketäkin tarjoaa vaan minusta itsestäni on kiva laittaa sen verran kamaa tarjolle että jokainen saisi ainaskin jotain maistuvaa
Meillä tuttavapariskunnan emäntä oli päivät kotona ja aina oli pullaa yms.
Meillä pelkkää kahvia, jos tulivat yllättäen - ei kuulemma haittaa - sitten tuli riitaa ja jo mainittiin, että kun ei muuta tarjottu kun kahvia.
 
Keittiönoita
Itse tykkään juoda kahvini sellaisenaan, joten tulee vähän kiusallinenkin olo, jos kyläpaikassa on ties kuinka montaa sorttia tarjolla. Kun kuitenkin vain yhtä niistä otan ja senkin vain kohteliaisuudesta emäntää kohtaan. Tietysti ihan ok, jos emäntä tekee niitä tarjottaviaan itseään ja omaa perhettään varten eikä odotakaan, että mä joka lajia maistaisin. En muutenkaan ole erityisemmin makean ystävä.
 
Juu
Pelkät kahvit, jos kavereista kyse. En syö itekään mitään kahvin kanssa. Ruoka erikseen.

En kyllä ymmärrä miks joku haluais viinereitä ja karjalanpiirakkaa syötyään mennä tunnin päästä uudestaan kahvipöytään. Toi ois aika kiusallinen tilanne kun en ite yleensä ota mitään, ensin "ei kiitosta" pariin kertaan ja sitten tunnin päästä uudestaan.
 
vieras
Ei meilläpäin ole tapana koko aikaa istua kahvipöydässä. Tarjolle laitetaan pullaa ja keksiä. Jäätelöä voi olla kesällä. Ap:n kaltaiset tarjoilut laittaisin vain sellaiselle, joka tulee kauempaa ja nähdään harvoin.
 
en mäkään oikein ymmärrä
En mäkään oikein ymmärrä, jos tulee vieraita käväisemään vaikka pariksi tunniksi (etukäteen sovittuna), voi olla että tarjoan esim. jäätelöä ja keksiä tai vaikka marjapiirakkaa ja vaniljakastiketta. En ymmärrä miksi pitäisi syöttää tai pakkosyödä hirveästi. Eri asia jotkut illanistujaiset, niihinhän voi väsätä esim. salaatteja, suolaisia piirakoita jne. Yllätysvieraat saa meillä yleensä pelkät kahvit, ehkä keksiä, harvoin on muuta tarjota.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Meillä yleensä pelkkää kahvia! =) näin mun kavereillakin...jos käydään vierailulla,halutaan olla yhdessä ja vaihtaa kuulumisia eikä keskittyä syömiseen! :D
Small talk sujuu näppärästi siinä syömisen lomassa. Kyllä myn ystäväpiirissä ihmiset varautuu siihen, että jaksavat maistaa mun leipomuksia ja muita syömisiä, vaikka heidät "kahville" onkin kutsuttu.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Karjalanpiirakka (suuri) 120 kcal, munavoi 1 rkl 65 kcal, viineri 1 kpl 240 kcal, tuutti kermajäätelö 120 kcal, täytekeksi 1 kpl 75 kcal.
Meinasin just kirjoittaa, etten oikein tajua, miksi mun pitäisi saada kaverin luona kahvilla käydessäni melkein puolet päivän energiantarpeesta ja kaiken lisäksi vielä ravitsemuksellisesti aika turhasta.

 
Peräkylän eukko
Yleensä mä laitan yhden tai kaks vaihtoehtoa sekä suolaista että makeeta. Riippuu vähän omasta leipomisinnosta...jos sitä ei ole, niin kaupan pakastealtaasta tulee silloin toinen vaihtoehto. Jos teen itse vaan yhden makean vaihtoehdon, niin sit laitan vielä jotain keksiä, ne uppoaa ainakin lapsiin :) Siis tämä pelkälle kahvitukselle. Mut jos tulee pitkämatkalaisia, niin sit on kunnon ruoat lisäksi. Kyselen aina ruoka-allergiat, jos joukossa on uusia tuttavuuksia. Kaveripiiristä löytyy allergikkoja.

Joskus ollaan paistettu lettujakin...nam!
 
vai niin älä jaksa
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Karjalanpiirakka (suuri) 120 kcal, munavoi 1 rkl 65 kcal, viineri 1 kpl 240 kcal, tuutti kermajäätelö 120 kcal, täytekeksi 1 kpl 75 kcal.
Meinasin just kirjoittaa, etten oikein tajua, miksi mun pitäisi saada kaverin luona kahvilla käydessäni melkein puolet päivän energiantarpeesta ja kaiken lisäksi vielä ravitsemuksellisesti aika turhasta.
ja koska tuntuu aina notkuvan täällä tai lastensa kanssa niin en usko, että kovin montaa ihmistä palsta ulkopuolella edes tuntee.

Mutta siis asiaan: jos halutaan että kaverit/sukulaiset on esim. koko päivän kylässä ja heillä pieniä lapsia niin kyllä siinä pitää jotain muuta kuin kahvia keittää.

Mutta odotetaan 2 min niin kyllä keittis taas saa tämän käännettyä itseensä ja mielikuvitus kahvitteluystäviinsä.
 
Peräkylän eukko vielä
Jos itse kutsutaan itsemme jonnekin kylään ex-tempore, niin viedään joku oma tai kaupan tekele mukana. Jos meille tulee joku kylään ex-tempore, niin jos ei mitään satu olemaan tarjolla, niin sit juodaan kaffe ilman höysteitä. Mä kyllä leivon niin usein, että melkein aina löytyy jotain, joko suolaista tai makeeta. Vaakassa se ei ainakaan vielä ole näkynyt, kun vastapainoksi huolehtii kunnostaan ;)
 
vieras
Tosi epäkunnioittavaa isäntäväkeä kohtaan tollanen suhtautuminen, ettei tarjottavat kelpaa. Jos teillä on sivistyksessä ja kotikasvatuksessa pahoja puutteita, se ei ole meidän normaalitapaisten vika. edelleenkin tarjoilen vieraille kahvin kanssa herkkuja kun olen ne kerran kyläilemään kutsunut.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tosi epäkunnioittavaa isäntäväkeä kohtaan tollanen suhtautuminen, ettei tarjottavat kelpaa. Jos teillä on sivistyksessä ja kotikasvatuksessa pahoja puutteita, se ei ole meidän normaalitapaisten vika. edelleenkin tarjoilen vieraille kahvin kanssa herkkuja kun olen ne kerran kyläilemään kutsunut.
Onneksi mulla on sellainen tuttavapiiri, joka tietää, että mulle tulee ylenmääräisestä makean syömisestä todella huono olo ja mieletön päänsärky. Joten en yleensä joudu tilanteisiin, joissa pitäisi makeita herkkuja syödä.

 

Yhteistyössä