mites nyt kun mä ja lapsen isä ollaan erimieltä tutista??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hivenenhullu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hivenenhullu

Vieras
eli mä olen lapsen lähivanhempi, ja olen sitä mieltä että tuttia ei vielä oteta pois (isä otti sen pois vähän aikaa sitten mutta koska yöt oli sen jälkeen yhtä huutoa niin annoin sen takasin) nyt isä on edelleen sitä mieltä että tutti otetaan pois ja lapsi menossa hänen luokseen joten mitäs nyt?
mä en halua että lasta kiusataan asialla, eli kun se selkeästi vielä tuttia tarvitsee turvakseen (ei niinkään ikänsä puolesta enää) niin miten nyt saisin isän tajuaman että tutti pysyy vielä jonkun aikaa...?

Teidän aikuisten pitää sopia asia.
Jos isä pärjää lapsen kanssa ilman tuttia niin katse peiliin!!!!! Onko tutti sun kanssa se turvan korvike? Kysy miten yöt menee isän kanssa itkeekö lapsi?
KESKUSTELUA!

On parempi lapsen purennan kannalta, että tutti otetaan pois mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Meidän kaikilla kolmella lapsella on käytetty tuttia n. parivuotiaaksi (pääosin kylläkin vain nukahtaessa ja joskus lohduksi), ja kaikilla on nyt hampaiden oikomishoidot meneillään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
On parempi lapsen purennan kannalta, että tutti otetaan pois mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Meidän kaikilla kolmella lapsella on käytetty tuttia n. parivuotiaaksi (pääosin kylläkin vain nukahtaessa ja joskus lohduksi), ja kaikilla on nyt hampaiden oikomishoidot meneillään.

No tähän mulla on todella eriävä mielipide. Hammaskalusto on pitkälti myös perinnöllinen.
Mulla on ollu nukkumatutti tosi vanhaksi ja mun purenta on lähes täydellinen, eikä koskaan ole oiottu.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

No tähän mulla on todella eriävä mielipide. Hammaskalusto on pitkälti myös perinnöllinen.
Mulla on ollu nukkumatutti tosi vanhaksi ja mun purenta on lähes täydellinen, eikä koskaan ole oiottu.

Hyvä, jos sulla on näin =) Monessa paikassa on kuitenkin todettu, että hyvin useasti tutti aiheuttaa purentavirheitä.

Tässä pari linkkiä ap:lle tutustuttavaksi: http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/tutista_ja_pullosta_luopuminen.php?dir=/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen
http://www.vauva.fi/artikkeli/hankinnat/112/kymmenen_kysymysta_tutista

No lapsen perusturvaa romuttaa varmaan eniten juuri se, jos ette vanhempina vedä samaa linjaa. Tutti ei ole mikään perusturvan ilmentymä, se on vain tapa. Siinä mielessä lapsen isä on ehkä oikeilla jäljillä, varsinkin jos ikääkin jo on. Meillä on jouduttu pitämään unikoulua yhdestä suntoisestakin jutusta luopumiseen, ja aina se on pisimmillään kestänyt 2 yötä. Jos lapsi on tarpeeksi vanha, niin asiasta voi keskustella myös hänen kanssaan. Päätöksen tekevät tietenkin vanhemmat - yhteisymmärryksessä.

mulla yötyö, lapsi tarhassa hoidossa silloin, kun tutti viime kerralal otettiin pois, oli tilanne se että lapsi pomppi 2 viikoa paikasta toiseen.. ja ilman keskustelua oli siis tutti silloin otettu, seurauksena se että lapsi itki tunti tolkulla hysteerisesti, ei rauhoittunut millään.. se ei ole lapsen edun mukaista että itkee useita tunteja puolen yön kieppeillä, sitten aamuyöstä puolentunnin välein havahtuu itkemään... tämä siis oli seuraus kun tutti otettiin pois harvinaisen huonolla hetkellä...
lapsella ei ole mitään sellaista unikaveria joka kulkisi mukana joka paikkaan, eli tutti on ollut tähän asti se asia mikä on ollut joka paikassa, silloinkin kun mä en ole paikalla..
mä annoin tutin takasin siinä vaiheessa kun tuota tutittomuutta oli jatkunut viikon ja lapsi ei nukkunut, päivät oli väsynyt, ei syönyt ja kiukkusi sitten siitä lisää..
ikää jätkällä on 2,5v joten tiedän kyllä ettei ikänsä puolesta tarvitse tuttia.. nukahtaminen ilman tuttia sujuu hyvin joten se onkin se yöllä havahtuminen joka sen hysteerisen itkun aiheuttaa kun tuttia ei löydy...
tuttu käytössä siis vain nukkuessa
lapsi menee nyt siis isälleen 3 päiväksi, jos tutti otetaan siellä taas pois, seuraa kotona hirveä huuto ja nukkumattomuus, joka taas ei aja kenenkään etua..
mä olen sitä meiltä että tutti otetaan pois, mutta ei nyt.. kun kerran viime yrittämästä ei ole kauaa aikaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Keepsie:
No lapsen perusturvaa romuttaa varmaan eniten juuri se, jos ette vanhempina vedä samaa linjaa. Tutti ei ole mikään perusturvan ilmentymä, se on vain tapa. Siinä mielessä lapsen isä on ehkä oikeilla jäljillä, varsinkin jos ikääkin jo on. Meillä on jouduttu pitämään unikoulua yhdestä suntoisestakin jutusta luopumiseen, ja aina se on pisimmillään kestänyt 2 yötä. Jos lapsi on tarpeeksi vanha, niin asiasta voi keskustella myös hänen kanssaan. Päätöksen tekevät tietenkin vanhemmat - yhteisymmärryksessä.

tässä meni viikko ja joka yö muuttui pahemmaksi.. siksi siis annoin tutin takaisin...

ja mitä tulee tohon että hampaat menee vinoon, noh, mä en ole eläissäni syönyt tuttia ja silti olen käynyt lapsena 6v oikomishoidossa ja hampaani o0vat vinot...
mun laspella ei tutin syönnistä huolimatta ole ollut kuin yksi korvatulehdus elämänsä aikana joten nuo ei ihan paikkaansa pitäviä perusteita ole

musta sellaisessa tapauksessa kun kyseessä on lähivanhemman ja etävanhemman välinen mielipide-ero koskien esimerkiksi just tuttia, se on se lähivanhempi joka päättää.
Ihan siitä syystä että lähivanhempi viettää kuitenkin senn lapsen kanssa aikaa oletettavasti aika paljon enemmän ja silloin tuollaisissa asioissa pitäisi aika pitkälle mennä sen lähivanhemman mukaan eikä tehdä elämää hankalaksi laittamalla toiseen paikkaan sääntöjä joita ei toisessa noudateta. Lapsi menee sekaisin vähemmästäkin. Ja kun kerran ap kokee että lapsi tarvitsee vielä sitä tuttia niin lapsi käyttäköön sitä, kyse on kuitenkin vaan tutista, ei mistään lapselle vaarallisesta asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
musta sellaisessa tapauksessa kun kyseessä on lähivanhemman ja etävanhemman välinen mielipide-ero koskien esimerkiksi just tuttia, se on se lähivanhempi joka päättää.
Ihan siitä syystä että lähivanhempi viettää kuitenkin senn lapsen kanssa aikaa oletettavasti aika paljon enemmän ja silloin tuollaisissa asioissa pitäisi aika pitkälle mennä sen lähivanhemman mukaan eikä tehdä elämää hankalaksi laittamalla toiseen paikkaan sääntöjä joita ei toisessa noudateta. Lapsi menee sekaisin vähemmästäkin. Ja kun kerran ap kokee että lapsi tarvitsee vielä sitä tuttia niin lapsi käyttäköön sitä, kyse on kuitenkin vaan tutista, ei mistään lapselle vaarallisesta asiasta.

kiitos, kun tutin pois ottamine aiheuttaa tosissaan ongelmia täällä, kun isällään ei lapsi ole nytkään kuin 3pvä joten se nukkumattomuus jää mun murheeks taas.. lisäks kun on tosissaan tarhassa öitä niin siellä ei tolalnen hysteerinen itku oikein sovi kun muutkin lapset nukkuvat samassa huoneessa

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

tässä meni viikko ja joka yö muuttui pahemmaksi.. siksi siis annoin tutin takaisin...

ja mitä tulee tohon että hampaat menee vinoon, noh, mä en ole eläissäni syönyt tuttia ja silti olen käynyt lapsena 6v oikomishoidossa ja hampaani o0vat vinot...
mun laspella ei tutin syönnistä huolimatta ole ollut kuin yksi korvatulehdus elämänsä aikana joten nuo ei ihan paikkaansa pitäviä perusteita ole

Usko jo, yksittäiset tapaukset eivät mitenkään horjuta tilastoja.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

Usko jo, yksittäiset tapaukset eivät mitenkään horjuta tilastoja.

Tohon aikaisempaan keskusteluun viitaten, lapsen hampaat menevät joko suoraan tai vinoon aika pitkälti perintötekijöiden mukaan. Jostain luin että hammaslääkäritkin tämän asian myönsivät. Eli niin kuin meillä: mulla on hampaita jouduttu monta vuotta oikomaan lapsena enkä kyllä tuttia kovin paljon imenyt. Nyt on sitten esikoisella oikomishoito, hän tosin imi tuttia pitkään. Ja toiseksi vanhin on myös aloittelemassa oikomishoitoa. Uskon kyllä että äidin hampaat vaikuttavat tässäkin asiassa lapsen hampaisiin.

Yhteistyössä