Mites naisten pukeutuminen hautajaisiin,varsinkin raskaana =/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jybis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jybis

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
9 237
0
36
isän hautajaiset on ensviikon laantaina,ja rupein miettimään että mitä pirua mä päälleni laitan..
jotain meinasin tietysti käydä ostamassa mutta entäs jos vauva syntyy ennen la:ta (19.8) niin olis kiva näyttää edes joltain siinä asussa :/
mites muuten,kehtanko viedä niin pienen lapsen sitten vaikka miehenpuolen sukulaiselle hoitoon hautahjaisten ajaksi vaikka olisikin ihan pieni vauva,vai ootteko ottaneet ihan pienenkin mukaan?
tietysti jos hankalaski menee niin joudun jättämään hautajaiset väliin :ashamed:

nyt on pää niin tyhjä että en keksi mitään vaatetusratkasua..

-tuli mieleen vaan tuosta toisesta hautajasiin pukautumis ketjusta-

Ehdottomasti ottaisin vaivan mukaan, onhan kyse kumminkin sinun isästä, jos ois joku kaukasempi sukulainen niin sitten jäisin pois kokonaan mutta onhan sinun isäsäi hautajaisin mentävä!

Vauva mukaan jos ehtii syntyä. Asuksi suorat matalavyötäröiset housut ja musta tunikamallinen paita, sellainen jossa leikkaus rintojen alla. Sama asu käy odotat sitten lasta tai olet jo synnyttänyt.

vaatetusratkaisusta en tiedä, mutta itse ottaisin jo imettelyn takii noin pienen kyl kuitenkin mukaan, koska alussa imetin niin tiuhaan ja maitoa tuli ihan kauheesti, etten olis voinut olla tyhjentelemättä pitkään -tosin sitten ei auta ku poistua kesken, eihän sekään nyt kivaa ole... tosin itse tuossa vaiheessa, mä en olis varmaan kyennyt menemään :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehdottomasti ottaisin vaivan mukaan, onhan kyse kumminkin sinun isästä, jos ois joku kaukasempi sukulainen niin sitten jäisin pois kokonaan mutta onhan sinun isäsäi hautajaisin mentävä!

Siis tietenkin VAUVAN, ei vaivan...

Vauvan ottaisin mukaan, ja olisin siellä lapsen ehdoilla. Simppelit mustat/ tummat vaatteet, esim pitkä hame, imetyspaita ja joku ohut hihallinen jakku sen kanssa.

Serkkuni vaimolla oli hautajaisissa raskaana ollessaan päällä musta mekko, oikein kaunis, avara pääntie ja noin polviin asti ulottuva. Pystyi varmaan pitämään sitä mekkoa raskauden jälkeenkin. Taisi olla lyhyet hihat ja sitten pikkujakku siinä päällä. Oikein tyylikäs oli !

Vauva mukaan jos ehtii syntyä. Asuksi suorat matalavyötäröiset housut ja musta tunikamallinen paita, sellainen jossa leikkaus rintojen alla. Sama asu käy odotat sitten lasta tai olet jo synnyttänyt.

tämä kuulostaa minustakin hyvälle asulle.

ota ihmeessä vauva mukaan jos ehtii syntyä, saa hänkin olla saattamassa ukkia viimeiselle matkalle... :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Serkkuni vaimolla oli hautajaisissa raskaana ollessaan päällä musta mekko, oikein kaunis, avara pääntie ja noin polviin asti ulottuva. Pystyi varmaan pitämään sitä mekkoa raskauden jälkeenkin. Taisi olla lyhyet hihat ja sitten pikkujakku siinä päällä. Oikein tyylikäs oli !

Pääntie uloittui polviin :laugh: ???? eivaiskaan siis ymmärsin kyllä.... *pilkkua viilaa täällä....

Siis tietenkin VAUVAN, ei vaivan...

:D kiitos,sait mut hymyilemään..jota ei oo pariin päivään tapahtunut.

miten muuten ne kukat jotka laitetaan arkun päälle?
täytyykö sen olla iso puska koska vainaja on tosi läheinen?täytyykö ostaa kukkalaite vaiko miten?
olen ollut joskus ihan pienenä hautajaisissa,enkä tiedä näistä mitään :/

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
täytyykö sen olla iso puska koska vainaja on tosi läheinen?täytyykö ostaa kukkalaite vaiko miten?

Ei siihen oo mitään "vaatimuksia", pääasia että kukat on isäsi näköiset. Meillä oli iskän hautajaisissa viime joulukuussa paljon luonnonläheisiä kukkajuttuja - oli havupuun oksia, käpyjä jne. pohjana jne. Saako udella oliko isäsi minkä ikäinen? Oliko äkillinen menetys vai odotettavissa? :hug:

Kannattaa käydä kukkakaupassa, siellä osaavat neuvoa. Tai kattele netistä valmiiks niin tiedät millasia kukkia haluat ja niistä sitten sopiva vihko/laite.

Mäkin ottaisin ilman muuta vauvan mukaan, koska on läheinen ihminen -myös vauvalle.
Mulla oli raskaana hautajaisissa äitiyshame, joka ei ollu täys musta ja musta neule. Eli jos sulla on vaikka joku puolihame, mikä nyt ei kuitenkaan ihan kauhean riemunkirjava ole, niin ostat vaan mustan paidan. Kyllä sen kaikki ymmärtää, että raskaana -varsinkaan noin viimeisillään- ei normaaleilla varoilla varustettu henkilö pysty joka tilaisuuteen just viimisen päälle etikeyti mukaista asua hankkimaan!
Ne nyt muodissa olevat tunikat on tosiaan siitä käteviä -niinkun joku jo mainitsi- että käy synnytyksen jälkeenkin ja kun on tarpeeksi pitkä, ei haittaa, jos joutu kursimaan vyötäröä jotenkin oudosti. (muoks. tarkoitan siis housujen/hamewen vyötäröä, kun tunika peittää viritykset)
Kukkakaupassa osaavat neuvoa kukkien suhteen. Kai se yleensä vähän semmoinen tapa on, että mitä läheisempi henkilö, sen isompi kukkapuska, mutta oma päätöksesi toki on, millkaiset kukat viet.
Olen ollu sellaisissakin hautajaisissa, joissa puoliso+lapset on vieny yhteisen kukkapuskat tai lapsilta on ollu yksi yhteinen kukkapuska, ei joka perheeltä omaa.

SH101024.JPG

Tuossa on vähän kuvaa miltä meiän iskän haudalla näytti kun kaikki kukat oli laskettu. :'(

Mulla oli isäni hautajaisissa pitkä musta hame jossa kuminauhavyötärö ja neuletakki, joka laitettiin vaan tuosta rintojen alta kiinni. Alla sellanen poolo joka antoi paaaljon periksi :D Tosin silloin oli joulukuu eli vaatetus oli hiukan lämpimämpä mitä nyt tarvii...mutta nuo kuminauhavyötäröt on odottajalle hyviä. Yläosa oli siis valkoinen, onhan sekin minusta surun väri (?).

AP:lle :hug: ja osanottoni :/

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:

Ei siihen oo mitään "vaatimuksia", pääasia että kukat on isäsi näköiset. Meillä oli iskän hautajaisissa viime joulukuussa paljon luonnonläheisiä kukkajuttuja - oli havupuun oksia, käpyjä jne. pohjana jne. Saako udella oliko isäsi minkä ikäinen? Oliko äkillinen menetys vai odotettavissa? :hug:

isä oli 43vuotias,odotetusti kuoli maksa/haimasyöpään.noin kuukausi sitten lopettivat syöpähoidot eli vaikka lopputulos oli odotettavissa niin ainakin omaisille se tuli liian äkkiä.

Meidän isä kun kuoli niin jokainen lapsi laski yhden ison verenpunaisen(punaisimmista punaisimman)ruusun.

Eikös punainen ruusu oo jotain rakkaus juttua(plus et se numeromäärä )..isästä kun kyse niin vaikka onkin yksi kukka=vaatimaton mutta silti symbolinen.

kovasti osaa ottaen :hug:

http://www.kaisaniemenkukka.com/isot1/101.htm
tommosen mä tilasin,mun mielstä kaunis ja olis ollu isänkin mieleen

tosi kaunis on kyllä! :)

mä tilasin isän hautajaisiin melkeen samanlaisen paitsi et siinä oli jotain hempeen oranssia neilikkaa tms joukossa ja liljoja.. kyllä harmitti (ja hävettikin) kun se puska oli niin onnettoman pieni! :ashamed: luulin siis että ois isompi... ja suurin osa kukista oli viel nupullaan hautajaispäivänä. jälkeen päin vasta avautuivat ja se laitekkin näytti sit sen kokoselle minkä tilasinkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkasen Pläski:

mä tilasin isän hautajaisiin melkeen samanlaisen paitsi et siinä oli jotain hempeen oranssia neilikkaa tms joukossa ja liljoja.. kyllä harmitti (ja hävettikin) kun se puska oli niin onnettoman pieni! :ashamed: luulin siis että ois isompi... ja suurin osa kukista oli viel nupullaan hautajaispäivänä. jälkeen päin vasta avautuivat ja se laitekkin näytti sit sen kokoselle minkä tilasinkin...

niin se on kyllä että jos kukat ei oo auennu niin vaikuttaa kokoon tosi paljon..
millähän nuo ruusut sais heräämään jos eivät sillon h-hetkenä ole ??

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkasen Pläski:

niin se on kyllä että jos kukat ei oo auennu niin vaikuttaa kokoon tosi paljon..
millähän nuo ruusut sais heräämään jos eivät sillon h-hetkenä ole ??
en kyllä osaa sanoa... jospa teillä olisivat kukkakaupassa vähän fiksumpia kun täällä ja laittasivat auenneita kukkia! :)

Lämmin osanottoni.

:hug: Minulla oli oman isäni hautajaisissa mukana kahden viikon ikäinen esikoiseni, jota isäni ei ikäväkseni koskaan ehtinyt nähdä.
Itse halusin vauvan ehdottomasti mukaan, mutta mieheni jäi vauvan kanssa taka-alalle kirkkosaliin ja poistui kerran kun vauva yltyi kovin itkemään.
Itse sain istua edessä saattelemassa isää viimeiselle matkalleen.

Minä en ostanut mitään perinteistä kukkalaitetta, vaan kimpun, joka oli tehty sellaiseksi josta olisin tiennyt isäni pitävän. Punaista ja valkoista ja yksi vaaleanpunainen kukka, se oli symbolinen kimmpu, jonka värit kertoivat rakkaudesta ja surusta ja vaaleanpunainen uudesta elämän ihmeestä.

Voimia sinulle, kovasti :) voimia surutyöhön ja hautajaisiin ja onnellista odotusta kuitenkin. Itseäni aina koskettaa lukea ihmisten isien poisnukkumisesta :'(

Omassa elämässäni oli isäni kuolema, yksi sellainen ns. taitekohta, sillä siinä ihan samoihin aikoihin saimme ensimmäisen lapsemme. Jotenkin siinä todella kosketti se elämän kiertokulku.

Anteeksi, että aloin omiani tässä jaarittaa. Voimia sinulle :hug:

ps. vauvani oli hautajaisissa vaaleanpunaisissa, eikä kukaan pitänyt sitä sopimattomana =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Lämmin osanottoni.

:hug: Minulla oli oman isäni hautajaisissa mukana kahden viikon ikäinen esikoiseni, jota isäni ei ikäväkseni koskaan ehtinyt nähdä.
Itse halusin vauvan ehdottomasti mukaan, mutta mieheni jäi vauvan kanssa taka-alalle kirkkosaliin ja poistui kerran kun vauva yltyi kovin itkemään.
Itse sain istua edessä saattelemassa isää viimeiselle matkalleen.

Minä en ostanut mitään perinteistä kukkalaitetta, vaan kimpun, joka oli tehty sellaiseksi josta olisin tiennyt isäni pitävän. Punaista ja valkoista ja yksi vaaleanpunainen kukka, se oli symbolinen kimmpu, jonka värit kertoivat rakkaudesta ja surusta ja vaaleanpunainen uudesta elämän ihmeestä.

Voimia sinulle, kovasti :) voimia surutyöhön ja hautajaisiin ja onnellista odotusta kuitenkin. Itseäni aina koskettaa lukea ihmisten isien poisnukkumisesta :'(

Omassa elämässäni oli isäni kuolema, yksi sellainen ns. taitekohta, sillä siinä ihan samoihin aikoihin saimme ensimmäisen lapsemme. Jotenkin siinä todella kosketti se elämän kiertokulku.

Anteeksi, että aloin omiani tässä jaarittaa. Voimia sinulle :hug:

ps. vauvani oli hautajaisissa vaaleanpunaisissa, eikä kukaan pitänyt sitä sopimattomana =)

psst..on kiva saada tukea ja kokemuksia toisilta isänsä menettäneiltä.tapahtumahan on hirveä mutta vahvistat samalla muita kertomalla oman tarinasi :hug:

Yhteistyössä