mites lasten senikäiset kaverit jotka itse kyläilee jo?

Kun vaikuttaa siltä että näinä päivinä ei haluta kenenkään tulevan yllättäin, niin mitenkäs nuo kouluikäiset kaverit joita ei enää äiti kuskaa kylään eikä hae pois? pitääkö lasten soittaa ja kysyä kyläilylupa vai pääseekö vain ovikelloa soittamalla sisälle? meille pääsee, mutta joskus voin käskeä nuo vielä ulkona leikkivät ulos koko porukan mutta omani myös silloin
 
meillä nuo tulevat eka luokkalaiset menee ihan pimpottamaan oven taakse kun hakevat kaveria.
kannustan jopa siihen ennemmin kuin "turhanpäiväseen" soitteluun kännyllä,kun kuitenkin kaverit on ihan naapurustossa. ja näin tekee muutkin :)
joskus pääsee sisään,joskus ei.nyt ovat esim meillä katsomassa shrekkiä.aiemmin en ottanut kun pienempi oli nukkumassa.
 
vieras
toki paasee leikkimaan jos ei olla minnekkaan menossa ja aika on sopiva, jos ei ole niin siten sanotaan etta ens kerralla.. miks ei vois ovelle tulla kysymaan, eikos se ovikello siks just ole?
 
Joskus soittavat, että sopiiko tulla ja kyllä meillä välillä ovikellokin yllättäen soi. Eikä meillä omien kavereidenkaan kanssa ole niin justiinsa, että pitäisi kyläilystä aina etukäteen sopia, vaan voi tulla piipahtamaan milloin vaan. Mutta useimmiten soittavat, että ollaanko kotona, ettei tule turhaa reissua, jos ei ollakaan kotona.
 
kaalimaan vartija ejk
Meille on aina saanut tulla ihan ovikelloa soittamalla. Siis jo silloin kun muksut olivat vasta 3vuotiaita. Aika omatoimisia tuntuvat nykypäivän lapset olevan ja hyvin on toiminut tämä systeemi. Jos ei sovi tulla niin sanotaan, muuten meille on aina lasten kaverit tervetulleita :)
 
Vähän riippuu keistä kavereista on kyse. Nää kaverit jotka kuuluu jo tähän kalustoon ei yleensä soittele eikä meidänkään lapset soittele heille vaan mennään ja tullaan puolin ja toisin. Jos taas meidän lapset on menossa jollekin jolla ei niin usein käy niin sitten soittavat, samaten toisin päin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
tämän kysyin ja mietin että missä se raja sitten tulee että nyt vielä vapaasti vierailevat mukulat omaksuu sen aikuisten "minun koti tänne et tule jos en päästä" systeemin. kun omani jkv yli 20 v ei ole vielä tuota omaksunut
siis.. ? nyt en tainnut ymmärtää. minusta kun juuri noin se pitää ollakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
tämän kysyin ja mietin että missä se raja sitten tulee että nyt vielä vapaasti vierailevat mukulat omaksuu sen aikuisten "minun koti tänne et tule jos en päästä" systeemin. kun omani jkv yli 20 v ei ole vielä tuota omaksunut
siis.. ? nyt en tainnut ymmärtää. minusta kun juuri noin se pitää ollakin.
Niin minustakin. Tottakai!
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
tämän kysyin ja mietin että missä se raja sitten tulee että nyt vielä vapaasti vierailevat mukulat omaksuu sen aikuisten "minun koti tänne et tule jos en päästä" systeemin. kun omani jkv yli 20 v ei ole vielä tuota omaksunut
siis.. ? nyt en tainnut ymmärtää. minusta kun juuri noin se pitää ollakin.
siis, että kun täällä lukee miten sanotaan jollekin että et voi tulla kylään ja täällä kirjoitetaan että ei edes haluta vieraita omaan kotiin. sitä mietin että kasvaako tuollaisiin perheisiin lapset jotka myös jossakin vaiheessa eivät enää harrastakaan spontaania kyläilyä.
jos minä olen kotona ja joku soittaa ovikelloa tai soittaa olenko kotona, niin totta ihmeessä olen kotona ja saa tulla. ei leipomuksia pakastin täynnä mutta keksejä löytyy. Mutta kun harva enää kyläilee ja itseasiassa en itse tyrkyttäydy minnekään kun sosiaalisen tarpeeni tyydytän aika hyvin töissä mutta en todellakaan kiellä ketään tulemasta. Kaipaan rivariaikaa milloin minulla oli molemmin puolin naapurit minne sai mennä koska vaan ja he tuli minun luokse
 
näin meillä
Meillä on aina päässyt, ilman kysymistä. Avoimet ovat ja kaverit tervetulleita. Tulevaisuuttakin varten viisasta tutustua kavereihin niin tietää keiden kanssa murkkuna seurustelevat. Tuntee kaverit, niin ei ongelmaa.
 
jaa
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
tämän kysyin ja mietin että missä se raja sitten tulee että nyt vielä vapaasti vierailevat mukulat omaksuu sen aikuisten "minun koti tänne et tule jos en päästä" systeemin. kun omani jkv yli 20 v ei ole vielä tuota omaksunut
nin mitä pahaa tuossa nyt on? meillä kyllä tuo on jo nyt selviö.
 
Keittiönoita
Kouluikäiset kaverit ovat saaneet tulla etukäteen ilmoittamatta. Syy se, että mun ei tarvitse laittaa tikkua ristiin, kun ovat täällä. Lasteni huoneissahan nuo ovat olleet, mun ei tarvitse heitä viihdyttää. Eikä myöskään vahtia. Toki jos ollaan oltu juuri lähdössä jonnekin tai meillä on ollut vieraita - siis lapsillakin jo vieraita - niin sitten olen sanonut, että nyt ei sovi.
 
Sopivat keskenään ja lapset tietävät että saavat tuoda kavereita kotiin. Kunhan nämä kaverit pääsevät omatoimisesti meille ja meiltä pois.

Kun vielä opiskelin rajoitin jonkin verran, koska piti saada esim. tenttiinlukurauhaa.
 
vieras
Viikolla ekaluokkalaiset sopii keskenään ja lapset tulee ja menee miten sattuu, viikonloppuna saattavat tulla yllättäen ja aina ovat tervetulleita ellei nyt meillä jotain menoa just silloin satu olemaan. Myös 5-v:n kaveri ramppaa täällä kylässä ilman kysymisiä, asuu naapurissa, joten voi lähettää kotiin jos ei just sillon sovi kyläillä, mutta siis useimmiten on tervetullut.
 

Yhteistyössä