Mites ajetaan automaativaihteisella autolla?

  • Viestiketjun aloittaja AutoTomaatti
  • Ensimmäinen viesti
helpommin kuin manuaalilla :D Ei tarvi koko aikaa vahdella 1-2-3-4-5-4-5- jne jne...vaan kaupunkiajossa on yksi vaihde ja maantieajossa yksi vaihde. Si tmeillä on viel semmonen hidas vaihde, mitä käytetään jos esim. pientä hankalaa mökkitietä ajaa, jolloin auto tekee tosi voimakkaat moottorijarrutukset ym.
 
mm
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkamustanen takkuaivo:
Ja mun kerran opit ajaan et pois anna!
totta...tuntuu tuskaiselta ajaa automaatin jälkeen manuaalieslla..tosi epäkäytännöllinen, varsinki kaupunkiajossa. Sit pitää oikeen keskittyä johonki ylämäkiin, jotka ovat ihan jäässä.
 
=) Mä sain joulukuussa automaattivaihteisen auton. Ja ette arvaa kuin pelotti ekakertaa lähtä ajaan. Piti suorastaan opetella uudestaan ko olin tottunu ajaan sellasella vanhalla bussilla jossa pitää todellakin painaa niitä polkimi,et pelkkä hipasu ei riitä.
R- on pakki ja d-pääsee eteenpäin.
Ja mikä se vapaan kirjain oli?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkamustanen takkuaivo:
Ja mun kerran opit ajaan et pois anna!
totta...tuntuu tuskaiselta ajaa automaatin jälkeen manuaalieslla..tosi epäkäytännöllinen, varsinki kaupunkiajossa. Sit pitää oikeen keskittyä johonki ylämäkiin, jotka ovat ihan jäässä.
No mä kyllä tykkään ajaa kummallakin. :)
Mut joka kerta menee muutama kilsa ko mistelee et mitenkähän se taas menikään. :saint:
 
vieras
Jotkut automallit käyttävät yleisesti automaattivaihteiston valitsijassa seuraavia merkintöjä:

* Pysäköintivaihde P (Park)
* Peruutusvaihde R (Reverse)
* Vapaavaihde N (Neutral)
* Ajovaihde D (Drive)
* Ylivaihde alhaisilla nopeuksilla (Overdrive)
* Toinen vaihde, mäkivaihde Second (2 tai S)
* Ykkösvaihde, mäkivaihde First (1 tai F)
* D5 Honda ja Acura 5-vaihteisissa malleissa
* D4 Honda ja Acura 4-vaihteisissa malleissa
* D3 Honda ja Acura 4-vaihteisissa malleissa
* + -ja M käsivaihdevalinta automaattivaihteisessa esimerkiksi Porsche malleissa.
 
Mie muistan ku ihan ekan kerran pääsin automaattivaihteisen rattiin, ni kun tuli ristys ja piti pysähtyä, ni tottuneesti painoin kytkintä ja jarrua, joten painoin sit kahdella jalalla poljinta, ni hyvä, etteä takana tullu auto ajanu perään, ku sen verran kova äkkijarrutus tuli :whistle: :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Mie muistan ku ihan ekan kerran pääsin automaattivaihteisen rattiin, ni kun tuli ristys ja piti pysähtyä, ni tottuneesti painoin kytkintä ja jarrua, joten painoin sit kahdella jalalla poljinta, ni hyvä, etteä takana tullu auto ajanu perään, ku sen verran kova äkkijarrutus tuli :whistle: :ashamed:
:LOL: sori,mut mä tein ihan samallailla.
 
Jos vaihteistossa on merkeit P, N, 1, 2, 3, D, niin D on normaali ajovaihde, P on pysähtyminen ja N on vapaa. P asennossa ei poljeta kaasua, vastaa vähän kuin manuaalissa vaihde päällä sammutettuna. 1, 2 ja 3 on taas suurin käyettävissä oleva vaihde, omassa esimerkiksi peräkärriä vedettäessä ei saanut käyttää D:tä, vaan 3:sta. Noilla oli vain se ero, että D vaihteella oli käytössä neljäs (ylivaihde) vaihde.

Jos joudut hinaamaan automaattivaihteista, niin asia kannattaa katsoa käyttöohjeista.

muoks: Tuo R unohtui, eli peruutusvaihde.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Möyrylit:
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Mie muistan ku ihan ekan kerran pääsin automaattivaihteisen rattiin, ni kun tuli ristys ja piti pysähtyä, ni tottuneesti painoin kytkintä ja jarrua, joten painoin sit kahdella jalalla poljinta, ni hyvä, etteä takana tullu auto ajanu perään, ku sen verran kova äkkijarrutus tuli :whistle: :ashamed:
:LOL: sori,mut mä tein ihan samallailla.
:D
 

Yhteistyössä