Mitenkäs?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninnu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ninnu

Jäsen
18.05.2004
303
0
16
Yritän tehdä perheelle toimivaa päivärytmiä ja kysyn nyt muilta vinkkejä? Minkälainen on teidän arki ja viikonloppu päivät? Mitä teette äidit silloin jos ette ole ulkona, nukkumassa, syömässä tms.? :)

Leikitään, Askarrellaan, Luetaan, Pelataan, Katsellaan videoita, Tanssitaan, riehutaan, Siivotaan (lastenkin suosikki), Kutsutaan kavereita kylään, Leivotaan, ym...

Paljon kaikkee mahdollista!!!

Meillä on kolme lasta (5½v ja 3v tytöt sekä poika 1v4kk) ja neljäs syntyy ihan lähipäivinä...

Minulla kotiäitinä kyllä riittää hommaa, on pyykkäystä (ja sitä riittääkin!!!), siivousta (leluja aina joka paikassa), paikkojen järjestelyä, ruuan laittamista, lasten kanssa leikkimistä ym ym. Eli päivät saa kyllä kulumaan helposti näiden ihan arkisten askareiden merkeissä, ja tuntuu ettei päivätkään riitä kaikkeen tekemiseen... Varsinkin tuo pyykkirumba näin "suuressa" perheessä vie uskomattoman paljon aikaa. Viikonloput ei juuri eroa viikon tekemisistä, paitsi yleensä yritän tuon pyykkirumban saada tehtyä viikolla ettei viikonloppuna pyykeistä tarvii stressata.

Meillä tytöt 3 ja 1 v. Arki ja viikonloppu menee suunnilleen saman kaavan mukaan eli aamupalan jälkeen lähdemme ulos, jos vaan mahdollista, sitten syödään ja nukutaan päikkärit, syödään välipala ja taas mennään pihalle. Tullaan sisälle ja syödään samalla kun isompi katselee lastenohjelmat telkasta. Sitten lasten isi tulee kotiin ja leikkii lasten kanssa (kokoaa palapelejä, lukee satuja, tekee palikkatorneja, pukee nukeille vaatteita yms). sillävälin minä saan tehtyä kotityöt. Sitten laitetaan iltapala ja lapset nukkumaan.

Jos ei päästä pihalle, niin sisällä esim muovaillaan muovailuvahalla, luetaan kirjoja, katsellaan videoilta lastenohjelmia, lapset toki leikkii myös itsekseen ja touhuilee samalla kun äiti selaa nettiä. Meillä käy myös vieraita ulkoiluhetkien aikaan tai menemme itse kylään silloin, jos ei pihalle päästä.

9.00 herätään (lapset herättää minut) ja mennää aamupalalle. mä siivoilen keittiötä silläaikaa ku lapset syö.
10.00 mennää ulos, jos jaksetaan, jos ei jakseta, tai täällä on niin hirvee kaaos että on pakko siivota, ni sit lapset joko leikkii keskenään tai mä istutan ne keittiön pöydän ääreen piirtelemään, pois siivouksen tieltä.
12.00 lounas, jonka jälkeen lapset menee aika piakkoin nukkumaan. yleensä vähän ennen yhtä. lounasta en yleensä tee itse, joko edellisen päivän ruokaa tai sitte purkista. ehtii ulkoilla enemmän.
kun lapset nukkuu, mä joko istun täällä, luen tai nukun itse. joskus leivon.
15.00 alkaa lapset heräillä, joskus tosin vasta neljänkin aikoihin. tökkään ne tuoleihin istumaan ja banaanit käteen, eli välipalaa. neljän aikaan tulee isi kotiin, joskus on ruoka jo silloin, joskus taas mies tekee sen, eli on valmista puolen tunnin tai tunnin päästä.
17.00 tai sitte ku ollaan syöty, lähdetään kauppaan, kylään tai vaan pihalle. välillä ollaan vaa sphvaperunoina, lapset riehuu keskenää ja me katella vierestä.
19.30 syödään iltapala, jonka jälkeen aika piakkoin nukkumaan. kuitenki aina ennen yhdeksää. kun lapset on nukkumassa, siivoillaan yhdessä tai lämmitetää ulkosaunaa, joskus syödää jotain herkkuruokaa vasta tähän aikaa, että saadaan rauhassa syödä.

viikonloppuina ei rytmi hirveesti muutu. syömiset ja nukkumiset tapahtuu aina samaan aikaan, mut muuten tehdää just sitä mitä mieli tekee. eli vapaata toimintaa =)

Ei meillä nyt varsinaisesti mitään minuuttirytmiä ole vaan päivät menee sen mukaan mitä tekee mieli tehdä ja millanen sää ja muuta... mutta pääsääntöisesti minä ja 7.5kk poika (miestä ei lasketa mukaan kun se käy koulussa)

Herätään kahdeksan aikaan, aamupuuroa ja ehkä vähän ulkoilua (äippä ripustaapyykkejä ja poika nyhtää nurmikkoa ja syö pieniä kiviä)

Ennen kymmentä pikkumies päikkäreille ja äiti opiskelee pari tuntia

Kahdentoista aikaan lounastetaan ja lähdetään vaikka ulkoilemaan (äiti hakkaa halkoja, kitkee rikkaruohoja, tai mennään yhdessä kävelylle taikka muuta)

Kolmen aikaan välilpalaa ja poika nukkumaan ja äiti opiskelee.

Illalla vaan sitten pelehditään ja tanssitaan ja kyläillään tai minä käyn kielikurssilla taikka mitä nyt ihmiset yleensäkin... seitsemän aikaan syödään iltapalaa ja ennen kahdeksaa poika petiin ja äiti heittää pyykkiä yöksi koneeseen ja taas opiskelua

Tai jos ei opiskelu huvita niin pelataan miehen kanssa shakkia, jutellaan niitä näitä... siivoilua, lukemista, maalaamista... mitä nyt tavallista oleskelua.

Hmh...en kyllä sitten tiedä. Oikeastaan ainoat on että yritetän saada pojan syömään ja nukkumaan suht säännöllisesti ja aina kun poika nukkuu niin opiskelen että tulee opiskeltua (etänä yliopistossa).

meillä on aika säännöllinen päivärytmi..
herätään 8-9 aikkan.. syyään aamupala,lähtään kävelylle..
ku tullaan kotia,syyään puurot.. sit lapset menee ulos ja mää teen kotitöitä..mm.pyykkään,leivon,tiskaan,imuroin... 1-2aikaan on välipala ja leikitään ja lapset kattoo videoita jne.. 5:ltä iltaruoka ku isi tulee kotia.. kahvit siihen ruuan päälle... illalla mää tai mieheni tai kumpiki tehhään juoksulenkki tai jms..urheiluu.. iltapala on 9aikaan...
sen jälkeen heti nukkumaan...

Yhteistyössä