Mitenkä toimisit 8kk vauvan nukuttamisessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pebe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pebe

Vieras
Pinnasnky on sivuvaununa meidän sängyn vieressä. Iltamaidon jälkeen heiluu aika tavalla siis nousee seisomaan jne olen ollut vieressä ja laittanut makuulle sen sata kertaa kunnes hyytyy. Yksin en voi jättää heilumaan koska pääsee siis pois tuosta sängystä. Vai pitäisikö opettaa nukahtamaan itse niin että laitettaisiin pinnasängyn sivulaita takaisin ja yrittäisi opettaa itsekseen nukahtamaan. Hiiltyy aika tavalla kyllä varmaan.

No mitenkä sinä siis toimisit?

En vaatisi noin pieneltä yksin nukahtamista, ellei siihen olisi joku tosi hyvä syy. Lapsi on just kunnon potentiaalisessa eroahdistusiässä, jossa nukahtaminenkin on lapsen näkökulmasta yhden sortin ero.

Sit jos lapsella olisi jotain vakavia univaikeuksia ja yksin nukahtaminen olisi oleellinen tekijä parantamaan koko yön unta, niin sitten, mutta sekin pitäisi pystyä tekemään niin että lapsella on koko ajan turvallinen olo.

Eli mitä tekisin, niin nukuttaisin. Ja koska oma kärsivällisyys ei riitä makoilla sängyssä kippaamassa vauvaa loputtomiin joka ilta, veisin sänkyyn myöhemmin ja tulisin tarvittaessa pois jos näyttää toivottomalta. Ylivirittyneen lapsen rauhoittaisin kantoreppuun tarvittaessa ennen sänkyyn viemistä.

Jotkut on tehny niin että on laskenu sen pinnasängyn alimpaan asentoon jolloin lapsi nukkuu teitä alempana ja vanhempien sänky toimii esteenä ettei lapsi karkaa sängystä. Silti helppo esi yöllä tyynnytellä kun ei itse tarvi nousta. Jokatapauksessa jossain vaiheessa sitä tasoa on laskettava ettei lapsi mene aidan yli päälleen lattiaan.

Jokatapauksessa toimisin niin että makoilisin vieressä esittäen nukkuvaa ja tarvittaessa itkuista vauvaa silittäen/sylittäen. Tuohon seisomaannousuun en reagoisi vaan lapsi kyllä itse menee maate kun on tarpeeksi väsynyt. Mahdollisimman vähin elkein siis pysyttele lähistöllä ja anna vauvan opetella itsekseen rauhoittumaan.

Päiväunien määrä kannattaa rajoittaa korjeintaan kahteen ja mieluummin tarjota lisää virikkeitä kuin nukuttaa myöhään iltapäivällä kitisevää vauvaa. Jos ei ole väsy niin ei se unikaan tule.

Tämä on nyt sitten vain teoriaa, meillä on vuoden ikäinen ainokainen ja olen niin laiska, etten tosiaankaan ole jaksanut käydä mitään unikouluja läpi vaan nukutan loppuun asti ja häivyn huoneesta kuin lapsi nukkuu. Meillä on sellainen rutiini, että laulan ensin jonkin aikaa niin että lapsi makaa kainalossani, sitten nostan rauhoittuneen lapsen häkkisänkyyn, laitan pari kertaa pystyyn pönkäämisen jälkeen takaisin, jatkan laulua ja silitän selkää/kylkeä, siihen hän hiljalleen nukahtaa. Jos koittaisin laittaa suorilta häkkisänkyyn, hyppisi hän varmana ylös niin monta kertaa että hermo menisi.

Mutta siihen teoriaosuuteen: teoriassa kuvittelen että pikkuhiljaa jätän sivelyn pois, laulan vain vierellä, sitten olen hiljaa vierellä, lopuksi lähden ilta illalta peruuttamaan kauemmas pois ja lopulta lapsi nukahtaa itse. En tiedä onnistuuko käytännössä, mutta taisin lukea tämän tyyppisestä mallista Pehmeä matka höyhensaarille -kirjasta.

Yhteistyössä