mitenkä teidän 1-vuotiaat suhtautuu vieraisiin ihmisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vain

Vieras
Eli jos teille tulee kylään vieraita tai itse menette kylään, haluaako taaperonne ensin istuksia äitin tai isin sylissä ja vasta sitten tutustua vai menevätkö heti vieraiden luokse tutustumaan tai paikkoja tutkimaan uusissa paikoissa.

Entäpä mitenkä lapsenne suhtautuvat jos vieras tulee ja ottaa heti syliin ennen tutustumishetkeä?

Poika oli ja on edelleenkin aika arka. Menee oma aikansa että uskaltaa lähtee vierestä mihinkään. Aikuisten tykö ja rauhallisempien lasten kanssa pärjää hyvin, menee leikkimään ja koittaa jutella, mut remuavampia seuraa kauempaa.

Kumpikaan ei ole koskaan tykänny, et heti napataan syliin.

Mun 1v (sekä mun isommat lapset 3kpl kun ovat olleet 1v) istuu tiiviisti mun sylissä jos vieraita immeisiä lähettyvillä, ollaan sitte meillä tai jos mennään kylään tms. vieraampaan paikkaan. Jos joku yrittäis syliin niin tosi kova huuto tulee. Muut kuin perheeseen kuuluvat kuuluvat listaan múmmot ja perheystävät. Kun on aikansa ollu niin menee yleensä itse tekemään tuttavuutta :D Kuuluu ikään tämä.

suhtautuu hyvinkin varauksella vieraisiin. äitin syli on silloin paras paikka. ujostelee. aikansa istua kököttää sylissä ja sitten uskaltaa mennä tekemään tuttavuutta. tietty sekin riippuu aikalailla ihmisestä. joihinkin uskaltaa tutustua joihinkin ei.
ja syliin jos tuntematon erehtyy ottamaan ilman tutustumista niin tietää heti erehtyneensä :D ei mene syiin välttämättä edes tutustumisenkaan jälkeen. tarvitsee useamman näkemis kerran että syliin menee.

Mulla kaksoset nyt jo puoltoista, mutta melkein koko ajan toinen ollut sosiaalisempi ja menee heti vieraankin syliin toinen taas on mielellään äidin helmoissa ja välillä itkee jos joku vieras katsookaan päin kotona omalla väellä on kuitenkin se voimakastahtoisempi ja yrittää "määräillä" muita. Nyt on pikkuisen helpottanut toi vierastaminen.

Esikoinen on aina ollut sosiaalinen.

Hyvin samanlaista on siis muillakin kuin meillä. Meillä vaan tuntuu jotkut kaverit etenkin tätä ihmettelevän kun ensin vähän arkailee... mutta enhän mä itsekään suuna ja päänä ole vieraiden ihmisten kanssa heti.

1-v ei vierastanut yhtään. Nyt 2-v:nä katsoo ensin tuntemattomat vieraat äidin tai isin vierestä ja noin 5 minuutin kuluttua hakee niitä viimeistään leikkimään. Erityisesti miespuolisia aikuisvieraita. Ei kyllä itke tai sellaista.

onko tämä aristelu ja äidin helmoissa oleminen teidän mielestänne ns. normaalia? Vai onko lapsi silloin ujo tai arka? Vai "kuuluisiko" lapsen juosta vieraiden syliin suorintein?

Alkuperäinen kirjoittaja lore:
onko tämä aristelu ja äidin helmoissa oleminen teidän mielestänne ns. normaalia? Vai onko lapsi silloin ujo tai arka? Vai "kuuluisiko" lapsen juosta vieraiden syliin suorintein?

Mun mielestä lapsen ei kuulu olla ihan niin avoin, että joka syliin juoksee..
Oliko jossain että sellanen lapsi joka kiipeää heti jokaiseen syliin ei saa syliä/huomiota tarpeeksi kotona, varmaan oon väärässä :)

meillä ei oo koskaan vierastanu ketään.. eikä vieläkään siis.. tyttö 1v2kk.. avosylin ottaa vieraita vastaan :D syliin menossa ja halimaan kovasti :D

muoks.. ja kyllä sää tytsy paljon huomiota/syliä/haleja kotonakin.. :) :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja lore:

Mun mielestä lapsen ei kuulu olla ihan niin avoin, että joka syliin juoksee..
Oliko jossain että sellanen lapsi joka kiipeää heti jokaiseen syliin ei saa syliä/huomiota tarpeeksi kotona, varmaan oon väärässä :)

No ei se kyllä ihan ole vanhemmista kiinni. En ole mikään asiantuntija, mutta mulle on selitetty että tämä riippuu niin luonteesta, kehitysvaiheesta ja sitten on tietty kehityshäiriöt oma lukunsa. Toki oma osansa on vanhempien suhteessa, mutta ei se nyt ole ihan sylittelyn puute pelkästään.

Normaalia on 1v:llä vissiin vierastaa. Jotkut on rohkeampia ja täysin avoin ei ole aina hyvä juttu.

Yhteistyössä