Miten yh:t pärjäätte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mä 3 lapsen yh,saan kuussa kuntalisineen käteen 1820e.Josta vuokra 800e,laina 200e,opintolaina 50e,muut laskut,ruoka.Miten työ oikeesti pärjäätte?Mä vasta harjottelen tätä yh:n elämää,pitänee laskea rahat tarkkaan.Tosin saisin soskusta toimeentulotukea mutta oon ajatellu pärjätä ilman...pärjäättekö te muut yh:t miten?

itse pärjäsin hyvin, siis ei ollut koko aika varaa kaikkeen uuteen ja kaikkeen mitä halus, mut silti uutta ostelin ja ruokaa oli aina ja laskut maksettuna. oisin itsekkin jonkin verran saanut toimeentulotukea, mutta en jaksanut aina hakea että silloin jos enemmän resepti lääkkeitä tai lääkäri kuluja. kyllä pärjää!!! ja itse olin ihan minimi tuloilla....

Mä jään muutaman viikon sisällä yh:ksi enkä saa edes noin paljoa rahaa... Nyt saan vanhempainrahaa vielä, mutta etenkin kun jään kotihoidontuelle, ei rahoissa ole paljoa hurraamista. En tiedä, miten pärjään. Mies on tosin luvannut antaa rahaa niin, ettei olla pulassa, mutta sekin jää nähtäväksi, toteuttaako aikeensa.

Saatko vuokraan asumistukea?

Hoitovapaalla ollessani tein keikkatöitä. Tiukkaahan se aika oli, mutta halusin kuitenkin olla kotona sen mitä laki salli. Ylimääräisiä lainoja mulla ei tosin silloin ollutkaan...lainaa olen elämässäni ottanut vain opintoihin ja asuntoon.

mä saan 300 äippärahaa, 200 opintotukea, 840 (?) lapsilisää, 500 elatuksia. eli mitäs se tekee.. 1840e siitä maksan n. 200 vuokraan, 300 työnantajakuluja, (meillä hoitaja kotona opiskelupäivinä ) ja muita laskuja on n. 140/kk eli käteen jää n. 1200e, viisi lasta. Ihan ok pärjätään, mut jos tulee äkillisiä isoja kuluja kuten nyt kun poika teki tuhojaan ja tulee 500e vahingonkorvauksia niin sit tekee tiukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Alter Ego:
Mä jään muutaman viikon sisällä yh:ksi enkä saa edes noin paljoa rahaa... Nyt saan vanhempainrahaa vielä, mutta etenkin kun jään kotihoidontuelle, ei rahoissa ole paljoa hurraamista. En tiedä, miten pärjään. Mies on tosin luvannut antaa rahaa niin, ettei olla pulassa, mutta sekin jää nähtäväksi, toteuttaako aikeensa.

Saatko vuokraan asumistukea?

Joo tuossa on asumistuli laskettuna mukaan. (n.500e)

Kun olin yksinhuoltaja, pärjäsin ihan kohtuullisesti. Nettopalkkani oli silloin n. 1600 ?/kk + lapsilisä +elari 210 ?. Menoja oli mm. 350 ? asuntolainaan, 120 ? yhtiövastikkeeseen, 100 ? sähköön, meillä siis sähkölämmitys. Sitten päälle autokulut, vakuutukset, ruoka, vaatteet ja muut hankinnat. Itselleni ostin harvoin mitään, lapselle kaiken tarpeellisen. Ja asia johon säästin kuukausittain ja josta en tinkinyt oli yksi ulkomaanreissu lapsen kanssa vuosittain.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vaan kotih.tuella hoidan lapsia kotona.

Ei kai kotihoidontuki voi olla lähes 2000 euroa?

No ei vaan tuossa mun mun asumistuki,lapsilisät,kuntalisä,kotih.tuki. =)

Mies on korkeakoulutettu ja palkka jää nettona alle 2000. sillä joudumme pärjätä, ja mies syö enemmän kuin pienet lapset. Meillä menee puolet tuosta asumiseen. nelihenkinen perhe. tuolla rahalla varmaan pärjäisin siis lasten kanssa erinomaisesti.
itse en saa mitään, koska miehen tulot ovat esteenä työmarkkinatuen saamiselle.

Mies on korkeakoulutettu ja palkka jää nettona alle 2000. sillä joudumme pärjätä, ja mies syö enemmän kuin pienet lapset. Meillä menee puolet tuosta asumiseen. nelihenkinen perhe. tuolla rahalla varmaan pärjäisin siis lasten kanssa erinomaisesti.

ja siis luulen, että sinun ei koskaan kannata mennä töihin? Bruttopalkka pitäisi olla iso, että jäisi yhtä paljon käteen kuin nuo tuet?

mä saan yhteensä kuussa toimeentulotuki mukaanlaskettuna 1100? yhden lapsen yh:na.
Vuokra mulla on 531? ja siihen internet, puhelin, ellos, NetAnttila, sähkö.
Eli kuukaudessa menee vakituisiin laskuihin ainakin n. 680?

eli käteen pitäisi jäädä 420?, mitkä pitäisi riittää koirien ja lapsen ruokaan, vaatteisiin, hygieniatuotteisiin ym. mutta ei kyllä tunnu yhtään siltä, että noinkin paljon jää sitä rahaa :o
Mitään ylimääräistä ei ostella (hyvin harvoin jopa noita vaatteita)

No pärjäähän tällä, mutta kyllä tiukkaa välillä tekee..
Onneksi tuo lapsen isä auttaa ja lainaa rahaa aina tarvittaessa..

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
on vaan pärjättävä. mä saan 1350e/kk (kotihoidontuki, lapsilisä, elatusmaksu ja asumislisä ) ja lapsia on kaksi

Mulla puuttuu tuosta elarit koska en halua niitä mieheltä ottaa.Tarpeeksi kuluja hällä jo muutenkin kun jäi asuntolainan kanssa yksin...=( Mut pärjää kyllä.

mä saan kht:550? elari 170? laps.lisä 136? asumistuki 350?
eli 1200?/kk tällä hetkellä aika tiukkaa tekee :ashamed:

vuokraan 500
sähkö/netti/tv-lupa/h&m/puhelin/stokka/opintolaina

kuussa jää käteen 200-300?
mutta ruokaa saa aina....vaatteita ei =)

Mut jos asuisitte samassa kunnassa kuin ap. niin tekis saisitte kuntalisät ja kotihoidon tuet. yh:na ap:lla "lisätuloina" lapsilisän yh-korotus kolmesta lapsesta 108e ja elarit n.350e. sitäpaitsi ei ap sanonut että on pieniä lapsia, jospa kolme teini-ikäistä poikaa. Nehän syövät enemmän kuin kymmenen miestä! =)

Yhteistyössä