Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:Minusta syyllistäminen on huonoa käytöstä - johti se kohteen syyllistymiseen tai ei. Vaikka minä en tunnekaan syyllisyyttä lapseni hoitoon viemisestä, enkä koe tehneeni siinä mitään väärää, on mielestäni epäkohteliasta kenenkään väittää, että välitän lapsestani vähemmän kuin työstäni tai muuta sen suuntaista. Vaikken siitä syyllistyisikään, on se silti syyllistämistä.Alkuperäinen kirjoittaja Nimetta:No minua kiinnostaa, useasta syystä. Itse en oikeastaan ymmärrä juuri tuota asennetta, että "tehkää te mitä tykkäätte, ei kuulu mulle". Minun mielestäni yleiset yhteiskunnalliset asiat kuuluvat kaikille, ja tämä on sellainen. Kun päiväkodit ovat joka päivä tupaten täynnä lapsia, joilla olisi parempi olla jossakin muualla, se tosiaan kuuluu vähän kaikille. Se on silloin yhteiskunnallinen ongelma. Ja itse koen tosi turhauttavana tuon syyllistämis -kortin. Ihan hyvin sanoi Eronen siinä blogissaan, eipähän todella tarvitse syyllistyä (eikä syyllisty), jos kokee tehneensä oikein.Alkuperäinen kirjoittaja annika:Miks ihmeessä ihmiset jaksaa keskustella tästä.. Ite hoidan ainakin toistaisesti lastani kotona, mutta ei mulle tulis mieleenkään alkaa inttää tuollasta joltain kaverilta joka vie lapsensa hoitoon. Ennemminkin yrittäisin olla syyllistämättä, kun tiedän että ihmisillä on erilaisia tilanteita eikä kyse varmastikaan oo siitä, ettei rakastaisi lastaan. Ja minäkään en ymmärrä mikä niissä päiväkodeissa niin hirveää on.. Ellei lapsi sitten joka päivä tuu itkien ja verissä päin sieltä kotiin.
Ylipäänsä syyllisten etsiminen ei mielestäni ole mikään esimerkillinen tapa hoitaa ongelmia.
On helppo sanoa, että lapsen etu on olla hoidossa kotona. Jos lapsia on vain yksi, on helppo arvottaa lapsen etu muiden (esim. materiaalisten) arvojen edelle. Mutta kun perheessä on jo useampi lapsi, täytyy pohtia sitä, mikä on kunkin lapsen etu ja miten sen toteuttaminen vaikuttaa muiden lasten elämään.
Meillä nuorimman lapsen etu olisi varmasti ollut olla kotona äidin tai isän kanssa. Tämä olisi onnistunut tietyin järjestelyin. Valitettavasti näiden järjestelyiden toteuttaminen ei ollut perheemme kahden muun lapsen edun mukaista. Piti päästä siis kompromissiin - kaikki joustavat. Nykyinen ratkaisu on perheellemme paras mahdollinen.
On aika kapeakatseista olettaa, että jokaisen perheen olisi mahdollista ajatella vain yhden perheenjäsenen parasta, kun pohditaan näinkin isoja ratkaisuja. Vai onko vain alle 3-vuotiaan lapsen etu tärkeä? Vanhempien lasten etu onkin sitten toisarvoinen asia.
Joo, toki todellisuus on aina monimutkaisempaa kuin teoria. Mutta kyllä itse näen nimenomaan niin, että se alle 3-vuotias on kaikista kykenemättömin joustamaan. Tavallaan hyvin pienen lapsen kanssa ei voi tehdä komromisseja, koska hän on kokonaan vasta muotoutumassa itsekseen. Tulevan elämän perusta luodaan varhaislapsuudessa. Klisee, mutta totta. En tiedä, minkä ikäisiä lapsesi ovat, mutta mitä vanhempi lapsi on, sitä enemmän hänen kanssaan voi keskustella, voi perustella asioita, lapsikin kykenee joustamaan. Ei varmastikaan sentään ole niin, että jos alle 3-vuotias hoidetaan kotona, kaikki muut joutuvat luopumaan kaikesta muusta?