Miten voisin opettaa koiran käymään hiekkalaatikolla/ paperilla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meidän 2 v pikkuhurtta pissii/ kakkii edelleen sisälle silloin tällöin, esim. öisin ja työpäivän aikana. Käydään kyllä 4 krt/pvä lenkillä, mutta emme vaan saa sisälle tarpeiden tekoa kokonaan kitkettyä.

Poikaa ei ole ikinä opetettu käymään esim. sanomalehdellä, koska olemme opettaneet pikkupennusta saakka suoraan ulos pissille. Olisiko mahdoton ajatus opettaa vielä tuon ikäistä esim. tekemään kissanhiekkalaatikkoon, jos hätä iskee? se olisi sitten varmuuden vuoksi vessassa. Tokikaan en nyt kuvittele että koira tekee tarpeensa sinne säännöllisesti, mutta jos "vahinko käy" niin sieltä olis helpompi siivota. Lenkitys jatkuu normaalisti.
 
sisäsiisteyskasvatuksessa on selvästi joku mennyt pieleen. Sinuna kyllä unohtaisin nuo hiekkalaatikkojutut ja ottaisin harjoittelun uudelleen alusta.

Kuinka pitkiä aikoja koira joutuu pidättämään? Ja onhan tutkittu ettei ole mitään elimellistä vikaa?
 
"vieras"
Käytä lääkärissä: jos sillä on joku virtsahäiriö, kun pissii sisälle.

Oletko siivonnut kunnolla pissinhajut pois? Jos se merkkaa, kun tuoksuu oma virtsa?

Ja tee pitempi lenkki aamulla. Jos menet sisälle kun se on vain kerran pari ruikkaissut, voi virtsarakko olla edelleen pullollaan.
 
En osaa neuvoa mutta yhden pikkukoiran tiedän joka oppi ihan itse käymään kissan laatikolla jos hätä tuli kun ihmiset ei kotona. Kissa ei vaan tykännyt yhtään :D

Mutta kai se iha opetettavissa olis.
 
"vieras"
Me käydään lenkillä edelleen ihan samoja asioita läpi mitä silloin kun opeteltiin sisäsiistiksi ekaa kertaa.

Ihan normaaleja aikoja, harvoin yli 6 tuntia.

On tutkittu, ei ole vikaa, ei pissatulehduksia. On leikattukkin mutta ei auttanut.

Olen siivonnut niin hyvin kuin voin. Olen siivonnut mitä erilaisimmilla aineilla... etikalla, soodalla, pissi-pois aineella, kloritella jne. Ei vaikutusta, tekee asioitaan lempipaikkoihin + ihan mihin vaan muualle.

Lenkillä kyllä saa varmasti tyhjennettyä rakkonsa ja suolensa. Harvoin se asioitaan tekee heti lenkin jälkeen, vaan sitten esim. aamuyöstä tai jossain kohti työpäivää.

Olen myös kuullut että jotkut koirat osaa käydä laatikolla, ja jossain jenkeissä se kai on pikkukoirille ihan arkipäivää, kun niitä ei lenkitetä. Mutta en vaan tiedä miten tuota lähtis siihen enään opettamaan.... ja olisko se kissan hiekkalaatikko vai sellaisia sisäsiisteys-opettelu-alustoja vai mikä systeemi.
 
Tuota vaivaa esiintyy pienillä roduilla usein! Turha heti syyllistää, että joku ei lenkitä tai on kouluttanut huonosti.. Pienellä rodulla oma reviiri näytää isommalta (koti), siksi sinne tulee joskus merkkailtua. Meillä on vähän yli vuoden ikäinen kiinanharjakoira, joka myös tekee tarpeet välittömästi sisälle, jos siltä tuntuu. Eli koira ei pyydä ulos. Itse olen onnistunut ajoittamaan ulkonakäynnit niin, että vahinkoja ei enää satu. :)
 
"vieras"
Tuota vaivaa esiintyy pienillä roduilla usein! Turha heti syyllistää, että joku ei lenkitä tai on kouluttanut huonosti.. Pienellä rodulla oma reviiri näytää isommalta (koti), siksi sinne tulee joskus merkkailtua. Meillä on vähän yli vuoden ikäinen kiinanharjakoira, joka myös tekee tarpeet välittömästi sisälle, jos siltä tuntuu. Eli koira ei pyydä ulos. Itse olen onnistunut ajoittamaan ulkonakäynnit niin, että vahinkoja ei enää satu. :)
Kiitos, kiva että joku ymmärtää. Meillä kun on myös toinen koira, ihan samalla tapaa opetettu, mutta ei se koskaan tee asioitaan sisälle. Pidättelee viimeiseen saakka jos tarvis.

Meillä ongelma on juuri varmaan sitten se että työpäivän aikana ei vaan pystytä lenkittämään, ja suoraan sanottuna en ala lenkittämään koiraa joka yö sen loppuelämän ajan, pissiköön sitten sisälle. Onneksi tuotokset on sentään pieniä, mutta kyllähän se silti ottaa päähän.
 
"kyssä"
Tuota vaivaa esiintyy pienillä roduilla usein! Turha heti syyllistää, että joku ei lenkitä tai on kouluttanut huonosti.. Pienellä rodulla oma reviiri näytää isommalta (koti), siksi sinne tulee joskus merkkailtua. Meillä on vähän yli vuoden ikäinen kiinanharjakoira, joka myös tekee tarpeet välittömästi sisälle, jos siltä tuntuu. Eli koira ei pyydä ulos. Itse olen onnistunut ajoittamaan ulkonakäynnit niin, että vahinkoja ei enää satu. :)
Onko kyseessä uroskoirien ongelma pikkukoirien kohdalla?
 
"näinpä"
Tuota vaivaa esiintyy pienillä roduilla usein! Turha heti syyllistää, että joku ei lenkitä tai on kouluttanut huonosti.. Pienellä rodulla oma reviiri näytää isommalta (koti), siksi sinne tulee joskus merkkailtua. Meillä on vähän yli vuoden ikäinen kiinanharjakoira, joka myös tekee tarpeet välittömästi sisälle, jos siltä tuntuu. Eli koira ei pyydä ulos. Itse olen onnistunut ajoittamaan ulkonakäynnit niin, että vahinkoja ei enää satu. :)
Siskoni kiinanharjakoira tekee tätä myös. Vaikka kävisi tunnin välein ulkona, niin saattaa silti tehdä. Välillä voi olla viikkoja ettei tee, sitten taas tekee. Vieraissa paikoissa ei kyllä ikinä tee, siksi pääsee meillekkin kylään :-D
 
Pikkukoirillahan tuota esiintyy juu, vaan olen silti sitä mieltä että on opetuskysymys jos taustalla ei ole mitään elimellistä vikaa.

Ootko kokeillu juoksuhousuja? Tai yksinoloaikana tilan rajoittamista? Juoko koira ihan vaan huvikseen? Noilla voisi päästä eroon siitä tavasta pissailla, ei siis loppuiän käyttöön.
 
"Mimu"
Mihin aikaan lenkitätte illalla? Me viedään 22-22:30 välillä ja jaksaa pidätella aamu yhdeksään. Nyt meillä on muutaman kerran sattunut vahinko sisälle, kun ulkona on noin kylmä ja pitkälle lenkille tuota ei saa. Viedään nyt n. 4h välein päivällä ulos niin vahinkoja ei satu ja tuo on 10kk ikäinen pentu.

Onko teillä parveketta/terassia? Sinne sanomalehti ja jos huomaast hädän tulevan niin viet äkkiä "ulos" lehdelle? Me toimittiin noin kun opetettiin sisäsiistiksi ja pissailut ja kakkauilut sisälle jäi 4kk ikäisenä, vahinkoja lukuunottamatta.

Meillä on pieni koira ja luonnollisesti sillä on pieni rakko, nopea ruuansulatus ja pidätyskykykin pienempi kuin isolla koiralla.

Miten veden juonti? Älä jätä työpäivän ajaksi liikaa vettä tarjolle, jotkut koirat juovat huvikseen jos on tylsistyneitä.
 
"vieras"
Pikkukoirillahan tuota esiintyy juu, vaan olen silti sitä mieltä että on opetuskysymys jos taustalla ei ole mitään elimellistä vikaa.

Ootko kokeillu juoksuhousuja? Tai yksinoloaikana tilan rajoittamista? Juoko koira ihan vaan huvikseen? Noilla voisi päästä eroon siitä tavasta pissailla, ei siis loppuiän käyttöön.
Koiralla on ollut poikahousut, mutta pissaa sitten vaan tyynesti niihin housuihin ja sitten saa pestä koko koiran. Ja ne yleensä falskaa ylikin.

Tila on koirilta rajoitettu, saavat olla vain eteisessä ja kylppärissä kun ollaan poissa, kun ollaan kotona niin pääsevät lisäksi keittiö/olohuonetilaan.

Ei juo huvikseen, ihan normaaleja määriä menee vettä. Ruokaa saa säännöllisiin aikoihin.
 
"vieras"
[QUOTE="Mimu";25592885]Mihin aikaan lenkitätte illalla? Me viedään 22-22:30 välillä ja jaksaa pidätella aamu yhdeksään. Nyt meillä on muutaman kerran sattunut vahinko sisälle, kun ulkona on noin kylmä ja pitkälle lenkille tuota ei saa. Viedään nyt n. 4h välein päivällä ulos niin vahinkoja ei satu ja tuo on 10kk ikäinen pentu.

Onko teillä parveketta/terassia? Sinne sanomalehti ja jos huomaast hädän tulevan niin viet äkkiä "ulos" lehdelle? Me toimittiin noin kun opetettiin sisäsiistiksi ja pissailut ja kakkauilut sisälle jäi 4kk ikäisenä, vahinkoja lukuunottamatta.

Meillä on pieni koira ja luonnollisesti sillä on pieni rakko, nopea ruuansulatus ja pidätyskykykin pienempi kuin isolla koiralla.

Miten veden juonti? Älä jätä työpäivän ajaksi liikaa vettä tarjolle, jotkut koirat juovat huvikseen jos on tylsistyneitä.[/QUOTE]

Mies pääsee klo. 22 töistä ja vie sen jälkeen. Aamulla jompikumpi vie klo. 6-9 välillä, tällä ei ole ollut suurta vaikutusta käyttäytymiseen koska ne tarpeet on tehty jo yön aikana.

Parveke löytyy, ja sinne koira ihan mielellään on pissailutkin (siis luvatta), mutta on jo sielläkin menneet muutama puulaatta piloille pissasta. Ongelma on siinä että miten saan sen opetettua tässä vaiheessa siihen paperille/lootaan. Sinänsä ihan sama missä loota sijaitsee, kylppäri olisi kätevin niin pääsisi sinne ominpäin. Kylppäriin se tekee usein, mutta meidän lattia ei kestä sitä kun pissa imeytyy saumoihin ja jää haisemaan.

Ei juo huvinpäin. Vesikeppu voi olla kaksikin päivää lattialla eikä siitä ole vesi loppunut. Normaalisti toki vaihdan pari kertaa päivässä ettei seiso.
 
"vieras"
toinen vaihtoehto olisi että poistaisin parvekkeelta laatat ja tekisin sinne jonkun kusinurkkauksen, mutta sitten koira vaan pitäisi vielä saada pyytämään ulos kun hätä, sillä se ei ikinä pyydä ulos vaikka hätä olisi. Tuolla voisi ainakin rajoittaa sitä öisin pissailua/kakkailua.
 
"Mimu"
[QUOTE="vieras";25592938]Mies pääsee klo. 22 töistä ja vie sen jälkeen. Aamulla jompikumpi vie klo. 6-9 välillä, tällä ei ole ollut suurta vaikutusta käyttäytymiseen koska ne tarpeet on tehty jo yön aikana.

Parveke löytyy, ja sinne koira ihan mielellään on pissailutkin (siis luvatta), mutta on jo sielläkin menneet muutama puulaatta piloille pissasta. Ongelma on siinä että miten saan sen opetettua tässä vaiheessa siihen paperille/lootaan. Sinänsä ihan sama missä loota sijaitsee, kylppäri olisi kätevin niin pääsisi sinne ominpäin. Kylppäriin se tekee usein, mutta meidän lattia ei kestä sitä kun pissa imeytyy saumoihin ja jää haisemaan.

Ei juo huvinpäin. Vesikeppu voi olla kaksikin päivää lattialla eikä siitä ole vesi loppunut. Normaalisti toki vaihdan pari kertaa päivässä ettei seiso.[/QUOTE]

No voi. :( Jos laitat sen "kissan"vessan kylppäriin siihen kohtaan mihin koira yleensä pissaa ja aina ulkona kehutte ylenpalttisesti kun pissaa ja annatte jonkun herkun. Tai sitten sellainen musta muovinen "kurakaukalo" jonko vuoraa sanomalehdillä? Jossain olen niitä nähnyt...

Mun isän koira myös kakkaili ja pissaili sisälle yli 2v:nä kun ei päässyt tarpeeksi ulos, mutta teillä ei taida siitä sitten johtua.
 
"vieras"
[QUOTE="Mimu";25592967]No voi. :( Jos laitat sen "kissan"vessan kylppäriin siihen kohtaan mihin koira yleensä pissaa ja aina ulkona kehutte ylenpalttisesti kun pissaa ja annatte jonkun herkun. Tai sitten sellainen musta muovinen "kurakaukalo" jonko vuoraa sanomalehdillä? Jossain olen niitä nähnyt...

Mun isän koira myös kakkaili ja pissaili sisälle yli 2v:nä kun ei päässyt tarpeeksi ulos, mutta teillä ei taida siitä sitten johtua.[/QUOTE]

Niin, täytyy kokeilla. Kokeilin jo sanomalehteä kylppärissä, mutta tarpeet oli vaan tehty ihan muualle kuin sanomalehdelle, joka oli täysin kuiva :p

Kehutaan ulkona aina tarpeista ja nameissakin löytyy.

Tuo kurakaukalo vois olla ihan hyvä idea kun siinä pienemmät reunat, ei tullut edes mieleen, kiitos!
 
"Mimu"
[QUOTE="vieras";25592989]Niin, täytyy kokeilla. Kokeilin jo sanomalehteä kylppärissä, mutta tarpeet oli vaan tehty ihan muualle kuin sanomalehdelle, joka oli täysin kuiva :p

Kehutaan ulkona aina tarpeista ja nameissakin löytyy.

Tuo kurakaukalo vois olla ihan hyvä idea kun siinä pienemmät reunat, ei tullut edes mieleen, kiitos![/QUOTE]

Niin ja vielä piti sanoa että aina kun näät koiran väärässä paikassa tarpeillaan niin nosta se tyynesti jatkamaan oikeaan paikkaan. Eiköhän se joskus opi! :) Ai, niin ja voihan sen koko kylppärinkin väliaikaisesti kai vuorata lehdillä ja kun pissa osuu lehdelle niin aina vaan pienentää pissausreviiriä ottamalla lehtiä pois.
 
"vieras"
[QUOTE="Mimu";25593020]Niin ja vielä piti sanoa että aina kun näät koiran väärässä paikassa tarpeillaan niin nosta se tyynesti jatkamaan oikeaan paikkaan. Eiköhän se joskus opi! :) Ai, niin ja voihan sen koko kylppärinkin väliaikaisesti kai vuorata lehdillä ja kun pissa osuu lehdelle niin aina vaan pienentää pissausreviiriä ottamalla lehtiä pois.[/QUOTE]

Hei, hyvä idea! taidan mennä vuoraamaan kylppärin samantien :) juuri tälläisiä neuvoja kaipasin.

Tarpeet koira tekee 99% niin ettei kukaan nää, mutta jos näen niin nyt tiedän mitä tehdä.
 
Meidän pikkukoira oppi itse käymään hiekkalaatikossa, kun otti pentuna mallia meidän kissalta. Mutta ikävä kyllä siitä huolimatta saattaa pissata muuallekin toisinaan.

Näin kovilla pakkasilla etenkään ei millään suostuisi menemään lainkaan ulos. Kieltäytyy liikkumasta ja kiskoo vaan kotioven suuntaan... Ja sitten vaikka väen väkisin saan sen tekemään pienen lenkin ja tekemään tarpeensa, saattaa pissata pian sisälle tulon jälkeen lattialle.

Luulen, että tämä johtuu siitä, että pitemmän lenkin aikana pissailee monta kertaa kun merkkailee "hajupaikoissa". Jos kerran vaan pissaa, koko rakko ei tyhjene?
 

Yhteistyössä