Miten voisin olla ROHKEAMPI ja SOSIAALISEMPI koulussa/töissä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ujo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ujo

Vieras
Olen menossa tänään uuteen opiskelupaikkaan; uutena tulokkaana ryhmään, joka on ollut yhdessä jo kaksi vuotta. Muut ryhmäläiset ovat siis varmasti jo hioutuneet yhteen ja tunnen jo valmiiksi itseni ulkopuoliseksi...

Olen luonteeltani ujo ja arka, enkä tutustu helposti uusiin ihmisiin.Jään usein ulkopuoliseksi, koska en osaa lyöttäytyä muiden mukaan. Ja varsinkin nyt tuntuu, että miten enää voin päästä osaksi valmista ryhmää. Kaikilla on jo vakikaverinsa, jääkö minulle paria ryhmätöihin yms?? Kuulostaa siltä, kun puhuisin peruskoulusta, mutta kyllä aikuistenkin maailmassa on vielä tällaista.

Miten osaisin olla ROHKEAMPI ja SOSIAALISEMPI? Mietin, että minun pitäisi jo nyt valmiiksi osata tsempata itseäni, että voisin nyt koulussa ottaa "uuden roolin", etten olisi enää ujo ja arka, vaan osaisin tällä kertaa olla rohkeampi ja sosiaalisempi... MITEN SE ONNISTUU??

Tämä asia oikeasti ahdistaa minua... Miksi minun pitää olla näin ujo? :(

mä olen kanssa ollut aina ujonpuoleinen, mutta kerran päätin että näin ei voi olla ja otin niskasta kiinni itteeni ja jonkun ajan kulutttua alko jo tuottaa tulosta.asiaan auttoi myös mies joka itse on aina ollut todella sosiaallinen :D

Olen vain alkanut ajettelemaan eri tavalla asioista. Minä olen kuka olen. Ei kaikki varmasti tykkää minusta, enhän itselläkään ajatukset käy yksiin kaikkien kanssa mutta kyllä sitä on ihan yhtä arvokas ihmisenä kuin muutkin ja samanlainen oikeus olla olemassa. Voihan sitä aina yrittää yrittää olla parempi monessa asiassa mutta todellinen minuus ei muutu siis on vain oltava oma itsensä.

Mukaan vaan! Olet oma itsesi vaikka ujo olisitkin, kyllä ihmiset nopeasti ( toivottavasti ) tiedostavat millainen olet ja ehkä ottavatkin sinut mukaan helpommin kun huomaavat ujoutesi. Mikä parasta jos sinun täytyy esitellä itsesti, kerro rohkeasti että olet ujo! Silloin ihmiset tietävät ettet tarkoituksella jätä itseäsi ulkopuolelle tai ole hiljainen. Tsemppiä! Kyllä se siitä! Ole avoin ja anna ihmisille mahdollisuus tulla sinun luoksesi jos et itse koe olevasi tarpeeksi rohkea lähestyäksesi heitä. Hymyä huuleen! :)

Alkuperäinen kirjoittaja kahvi kissa:
mä olen kanssa ollut aina ujonpuoleinen, mutta kerran päätin että näin ei voi olla ja otin niskasta kiinni itteeni ja jonkun ajan kulutttua alko jo tuottaa tulosta.asiaan auttoi myös mies joka itse on aina ollut todella sosiaallinen :D

minunkin mies on sosiaalinen, tulee toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, osaa keskustella asiasta kuin asiasta, ei koskaan mene lukkoon... Ja yhdessä liikkuessamme hän hoitaakin puhepuolen ja minä saan sillä varjolla ollakin hiljaa nolaamatta silti itseäni... Ja tunnen, että olen siinä samalla rohkea itsekin...

...mutta yksin ollessani jossain olen aivan erilainen. Monet ovat luulleet (mieskin) että olen vaan niin ylpeä, etten viitsi alkaa keskustelemaan muiden kanssa tms... MUTTA OLEN VAAN UJO! :(

Joskus minäkin päätän, että nyt olen rohkeampi... ja joissain tilanteissa onnistun... mutta nyt taas on sellainen olo, että varmaan taas koulussa sulkeudun kuoreeni ja jään ulkopuolelle :(

Ei kai ihminen luonteelleen mitään voi. Jos alat esittää sosiaalista ja suulasta, voit saada itsellesi todella kiusallisen olon aikaiseksi. Aina tarvitaan ryhmässä niitä pohdiskelijoita ja harvasanaisempia tyyppejä. Eihän siitä tulis mitään jos kaikki olis suuna päänä. Itse olen aina äänessä ja sosiaalinen ja kadehdin ujoja ja hiljaisempia. Mun mielestä niillä on aina jotain mielenkiintosempaa sanottavaa kuin muilla, silloin kun suunsa avaavat.

Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:
Mukaan vaan! Olet oma itsesi vaikka ujo olisitkin, kyllä ihmiset nopeasti ( toivottavasti ) tiedostavat millainen olet ja ehkä ottavatkin sinut mukaan helpommin kun huomaavat ujoutesi. Mikä parasta jos sinun täytyy esitellä itsesti, kerro rohkeasti että olet ujo! Silloin ihmiset tietävät ettet tarkoituksella jätä itseäsi ulkopuolelle tai ole hiljainen. Tsemppiä! Kyllä se siitä! Ole avoin ja anna ihmisille mahdollisuus tulla sinun luoksesi jos et itse koe olevasi tarpeeksi rohkea lähestyäksesi heitä. Hymyä huuleen! :)

Yhdessä opiskelupaikassa, jossa kaikki olivat toisilleen etukäteen tuntemattomia, esittellessä itseni sanoin olevani ujo... Ja niin sanoi moni muukin... Mutta nyt tuntuu tyhmältä alkaa esitellä itseään siten, kun olen "eri arvoisessa asemassa" kuin muut... He tuntevat jo toisensa, heidän ei tarvitse esitellä itseään... Ääh, en osaa edes selittää... mutta ahdistaa :(

Ja koulu alkaa kohta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kai ihminen luonteelleen mitään voi. Jos alat esittää sosiaalista ja suulasta, voit saada itsellesi todella kiusallisen olon aikaiseksi. Aina tarvitaan ryhmässä niitä pohdiskelijoita ja harvasanaisempia tyyppejä. Eihän siitä tulis mitään jos kaikki olis suuna päänä. Itse olen aina äänessä ja sosiaalinen ja kadehdin ujoja ja hiljaisempia. Mun mielestä niillä on aina jotain mielenkiintosempaa sanottavaa kuin muilla, silloin kun suunsa avaavat.

En haluakaan olla aina äänessä, mutta kun edes saisin sen verran rohkeutta, että pääsisin osaksi ryhmää, että edes tutustuisin joihinkin... että edes saisin parin ryhmätöihin, ruokalaan syömään (ettei tarvi yksin istua) yms jos ei muuten kavereita tarvis ollakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Yhdessä opiskelupaikassa, jossa kaikki olivat toisilleen etukäteen tuntemattomia, esittellessä itseni sanoin olevani ujo... Ja niin sanoi moni muukin... Mutta nyt tuntuu tyhmältä alkaa esitellä itseään siten, kun olen "eri arvoisessa asemassa" kuin muut... He tuntevat jo toisensa, heidän ei tarvitse esitellä itseään... Ääh, en osaa edes selittää... mutta ahdistaa :(

Ja koulu alkaa kohta...

Tottakai silloin kaikki sanoo olevansa "ujoja" kun kukaan ei tunne ketään, mutta porukka joka jo tuntee toisensa on varmasti avoimempia ja empaattisempia uudelle tulokkaalle joka vilpittömästi kertoo luonteestaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ja koulu alkaa kohta...

Tottakai silloin kaikki sanoo olevansa "ujoja" kun kukaan ei tunne ketään, mutta porukka joka jo tuntee toisensa on varmasti avoimempia ja empaattisempia uudelle tulokkaalle joka vilpittömästi kertoo luonteestaan :)

Toisaalta pelkään sitäkin, ettei kukaan edes huomaa olemassaoloani. Siis kun koulussa on eri opintojaksoja ja muistakin ryhmistä voi tulla opiskelijoita toisen ryhmän mukaan, jos ei ole vielä ko. opintojaksoa suorittanut... Eli voivat luulla, että olen vaan joku muu kurssilainen ja satun olemaan nyt heidän kanssaan samalla tunnilla...

En nyt kehtaa isoon ääneen alkaa selostamaan, että "Hei, minä olen muuten uusi luokkakaverinne"...

Yhteistyössä