Miten voin ikinä päästä opiskelemaan mihinkään kun en

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ala hukassa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ala hukassa?

Vieras
Osaa oikein perustella miksi juuri sinne haluaisin. Nykyään melkeen joka paikkaan on joku soveltuvuuskoe. Eikö se muka riitä että kokee suurta mielenkiintoa jotain tiettyä työtä/alaa kohtaan?

Miten ihminen voi perustella miksi haluaa joksikin jos ei käytännössä oo tietoa mitä siinä ammatissa tehdään? Ok kyllähän nyt kaikki varmaan suurinpiirtein tietää mitä esim sairaanhoitaja tekee mutta on varmasti paljon mitä ei tiedä.

Jos koet suurta mielenkiintoa alaa kohtaan, niin kai pystyt jotenkin yksilöimään, että mikä on se asia, mikä sinua kiehtoo tai kiinnostaa? Ehkä haluavat haastattelussa testata ihmisen puhetaitoa ja älykkyyttä:)

No hmm hankalaa selittää. Oon kiinnostunut ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta. En mä osaa eritellä että mikä siinä on niin kiinnostavaa. Ehkä se miten ihmeellinen se ihmiskeho ja sen toiminta oikeastaan on. Ei vaan taida olla mitään alaa joka täsmää mun mielenkiinnon kanssa. Lääkäriksi minusta ei kuitenkaan ole.

Aivan hyvin voit päästä opiskelemaan vaikka mitä! Ei sulla tartte mitään oikeita vastauksia olla. Ole kiinnostunut ja kerro, mikä alassa sinua kiinnostaa. Jätä ne en-tiedä-satavarmasti-onko-tämä-se-vai-ryhtyisinkö-kuitenkin-merimieheksi -pohdinnat pääsi sisälle, niin hyvin menee!

Mä ainakin oon päässyt useampaan paikkaan opiskelemaan tietämättä yhtään, onko se nyt sit oma ala vai ei. Kuka sitä muutenkaan varmaksi tietää...

[QUOTE="sanna";29207737]Mitään alaa. Kyky perustella omat valintansa on ihan perusjuttu alalla kuin alalla.[/QUOTE]

No ei aivan näinkään. Ei vaikkapa yliopiston pääsykokeissa juuri tartte osata perustella motiivejaan.

Ja toisekseen, perustelukykyäkin voi kehittää. Ideoita siihen ap on ehkä tässä hakemassakin?

[QUOTE="sanna";29207737]Mitään alaa. Kyky perustella omat valintansa on ihan perusjuttu alalla kuin alalla.[/QUOTE]

sillonkin se perustuu vain olettamuksiin ellei ole jo kokemusta alalta.

No hmm hankalaa selittää. Oon kiinnostunut ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta. En mä osaa eritellä että mikä siinä on niin kiinnostavaa. Ehkä se miten ihmeellinen se ihmiskeho ja sen toiminta oikeastaan on. Ei vaan taida olla mitään alaa joka täsmää mun mielenkiinnon kanssa. Lääkäriksi minusta ei kuitenkaan ole.

Tämä on jo ihan hyvä perustelu. Sinusta ala on mielenkiintoinen, sillä olet kiinnostunut ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta. Sinusta ihmiskeho ja sen toiminta on ihmeellistä. -> eritelty perustelu

Mites sairaanhoitaja, ensihoitaja, hammashoitaja, biologi, fysioterapeutti, laborantti, lähihoitaja, kemisti?

Sun kannattais varmaan käydä joku semmonen "omaa alaa etsimässä" -kurssi, mikä sisältää itsetutkiskelua ja omien ominaisuuksien pohdintaa. Vaikka näitä työkkärin kursseja yleisesti pidetään ihan soopana niin kyllä niistä voi tuollaisessa tilanteessa olla ihan oikeastikin apua. Kun näkee omat vahvuutensa, on helpompi alkaa kehittää niitä edelleen ja löytää se jokin ammatti ja ala mistä erityisesti tykkää.

Yhteistyössä