Miten voi tulla näin iso sähkölasku rivarineliöstä!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Tuli sähkölasku tammi-helmikuulta, 300 euroa! Miten voi olla noin iso kun sähköpatterit ei oo ollu päällä vaan ollaan lämmitetty pääasiassa takalla (vähän myös ilmalämpöpumppu päällä). Kylppärissä on tosin ollu lattialämmitys päällä... Edellisessä asunnossa sähkölaskut oli huomattavasti pienempiä, siellä ei pidetty lattialämmitystä päällä (siellä oli keskuslämmitys).

Onko tuo nyt sit kamalan iso edes? Meillä samansuuntaisia laskuja ja isompiakin rivariviisiössä ja on maalämpö. Elämä on.
Ja niitä märkätilojen lattialämmityksiä ois kyllä syytä pitää päällä ettei tule mitään kosteusvaurioita.

Mitä muita sähkösyöppöjä vois olla kuin tuo lattialämmitys? Kesällä lattialämmitys oli ihan pienellä päällä (juuri kosteusvahinkojen estämiseksi) ja silti sähkölaskut olivat aika isoja. Vanha lämminvesivaraaja löytyy ja keittiössä väh. 10 v vanhat kodinkoneet, ehkä ne vois selittää osan?

[QUOTE="aapee";28171474]Mitä muita sähkösyöppöjä vois olla kuin tuo lattialämmitys? Kesällä lattialämmitys oli ihan pienellä päällä (juuri kosteusvahinkojen estämiseksi) ja silti sähkölaskut olivat aika isoja. Vanha lämminvesivaraaja löytyy ja keittiössä väh. 10 v vanhat kodinkoneet, ehkä ne vois selittää osan?[/QUOTE]

Ainakin Turku Energialta saa lainata kotiin mittaria joka näyttää laitteiden sähkönkulutuksen, kantsii kysyä sellaista omalta sähköntoimittajalta.
Vanhat koneet voi viedä tosi paljon sähköä. Samoin kiuas, kuivausrumpu, jatkuvassa valmiudessa oleva kahvikone yms.

• Tykkää
Reactions: tiiru
[QUOTE="Vieras";28171487]En minäkään tiedä, että onko toi lasku nyt niin suuri... Toihan on kahden kuukauden ajalta...[/QUOTE]

No ei meillä ainakaan mene lähellekään tuota. Asumme kerrostalossa ja neljä makkaria, olkkari + keittiö. Lattialämmitykset juu ja sähkökiukaat. Kahvit jää useinkin päälle ja minä ääliö vielä aina unohdan valoja päälle. :ashamed:
Kolme tietokonetta josta yksi lähes vuorokauden vähintään valmiustilassa. Ja kaikkea, meiltä kyllä laitteita löytyy. Pitäisi kaivaa sähkölasku ihan mielenkiinnosta esille kun en tarkkaan muista, ei kuitenkaan ole edes satasta kuukaudessa...

Viimeksi muokattu:
En mä kanssa tiedä onko toi lasku nyt niin mahdottoman suuri. Meillä on taisi olla lasku samaa luokkaa ja asutaan kerrostalossa. Ilmalämpöpumppu vie sähköä myös ja kyllä lattialämmitys tulee päällä pitää ettei tuu kosteusvaurio (jos pyykitkään ei kuivu niin kertoo huonosta ilmanvaihdosta).

No ei meillä ainakaan mene lähellekään tuota. Asumme kerrostalossa ja neljä makkaria, olkkari + keittiö. Lattialämmitykset juu ja sähkökiukaat. Kahvit jää useinkin päälle ja minä ääliö vielä aina unohdan valoja päälle. :ashamed:
Kolme tietokonetta josta yksi lähes vuorokauden vähintään valmiustilassa. Ja kaikkea, meiltä kyllä laitteita löytyy. Pitäisi kaivaa sähkölasku ihan mielenkiinnosta esille kun en tarkkaan muista, ei kuitenkaan ole edes satasta kuukaudessa...

Mutta ap:n asunnossa on sähkölämmitys, vaikkei sähköpattereita 24/7 pitäisikään päällä niin kyllä ne silti sähköä vie tosi paljon.

Ja mä olen papattanut siitä kosteusvaurion mahdollisuudesta, mutta ei auta. Pitävät ilmeisesti aina välillä päällä, tai sitten vain sanovat että saavat mut hiljaseksi. :D

Mä olen tuo, joka asuu kerrostalossa ja lasku on samaa luokkaa kuin ap:llä (jos nyt oikein muistan). Meillä on kylppärissä ja wc:ssä lattialämmitys päällä ihan mukavuussyistä plus pyykinkuivatuksen takia. Kaks läppäriä on päällä iltaisin ja telkkari ja pesukoneet usein eikä valoja jatkuvasti rämpätä päälle ja pois. Meillä on varaa maksaa tuo sähkölasku ja jos muillakin on, en käsitä miksi siitä pitäisi sitten kosteusvaurion uhalla säästää. Elämä maksaa, mitä sitä suremaan. Järjetöntä värjötellä kylmässä ja kosteassa kylppärissä suihkussa jos voi lämpimässäkin olla. Mutta ikinä en muuta asuntoon, jossa lämmitysmuotona on sähkö. Se tulee niin kalliiksi pidemmän päälle ettei mitään järkeä. Ennemmin sitten maalämpö tms joka on laitettaessa kalliimpi mutta maksaa itsensä takaisin kyllä.

150e/kk on kuule ihan normaali sähkölasku talvella sähkölämmitteisessä rivarissa. Meillä on joskus jopa 200e/kk jos saunotaan ja pelataan tietokonetta, jossa näytönohjain vie sen kiukaan verran sähköä.

• Tykkää
Reactions: bud
Ihan normaalilta kuullostaa. Meillä 80-neliöinen, viisi vuotta vanha rivaripätkä, sähkölämmitys lattialämmityksellä, ilmanvaihto lämmöntalteenotolla tietysti ja sähkö+siirtolaskut menee yli 200e/kk talvikuukausina. Jonkun verran yritetty säästää turhista, kuten ettei laitteet ole valmiustilassa ja kahvikone yötä päivää seinässä. Lämmityksen kanssa ei pihtailla, normaalia 20-22 asteen sisälämpöä pidetään yllä, makuuhuone viileämpi, kylppäri lämmin. Eipä tuota, itse sähkölämmitteinen kämppä ostettiin ja varaa kyllä on sähköä maksaa, eli ei ongelmaa.

Yhteistyössä