Miten voi toimia kun lapsi käyttäytyy huonosti kaveriaan kohtaan (4v)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "irina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"irina"

Vieras
Siis itse täällä pähkäilen että onko oikein "pakottaa" lasta leikkimään jonkun lapsen kanssa jos lapsi ei halua?
Siis hankala juttu kun lapsella on kaverina tyttö (hieman nuorempi kuin omani) jonka äidin kanssa olemme ystäviä ja haluaisimme kovasti että lapsemme leikkisivät yhdessä kun lähekkäin asumme.. mutta aina kun tämä tyttö tulee hakemaan lastani leikkimään tai olemme menossa heidän kanssaan ulos, niin lapsi ilmoittaa pontevasti ja erittäin tylysti- ettei aio leikkiä tytön kanssa. Minä tietysti yritän asiaan sanoa että kaikkien kanssa täytyy leikkiä ja että ei saa sanoa rumasti kaverille. No hän saattaa sanoa vielä useaan kertaan ihan suoraan tälle tytöllekin ettei halua leikkiä ja kieltää tyttöä tulemasta esim. trampoliinillemme.
Joskus kuitenkin leikki syntyy ja heillä on kivaa, enemmin tai myöhemmin? Ja monasti varsinkin jos lapset ovat ns "keskenään pihallamme, niin leikit onnistuu. Ja tyttöni on kuitenkin ensin iloinen kun kaveri soittaa ovikelloa.
Lapsi on erittäin hitaastilämpenevää sorttia, mutta kuitenkin joidenkin lasten kanssa leikki syntyy kuitenkin heti.

Eniten tässä surettaa sen toisen tytön puolesta, koska ei varmastikaan ole kivaa kun kaveri sanoo ettei halua leikkiä (kyse on kuitenkin vielä pienistä leikki-ikäisistä) mutta voinko loppupeleissä kuitenkaan pakottaa lastani leikkimään tytön kanssa jos hän ei halua?
Mitä tämmöisessä tilanteessa voi tehdä loppupeleissä, täytyykö vain todeta ettei kemiat kohtaa vai mikä. Mietin itse että onko kyse iästä, koska tykkää leikkiä monesti hieman isompien tyttöjen kanssa ja poikienkin.

Meillä vastaavissa tilanteissa on ollut kyse nimenomaan iästä. Mun esikoinen (poika) oli tuossa iässä todella tarkka siitä, että kaverin pojista (toinen vuoden vanhempi kuin mun poika, toinen vuoden nuorempi) nimenomaan se vanhempi oli se, kenen "kaveri" hän oli, ja kenen kanssa halusi leikkiä. Oli suoraan sanottuna todella ilkeä tälle nuoremmalle, piilotti lelut niin että toinen ei yltänyt jne. Ajan kanssa helpotti, sinnikkäästi vaan treffailtiin ja yritettiin rohkaista leikkejä alkuun :)

Tuntuu kuin tämä olisi nyt vielä pahentunut kun on leikkinyt itseään 2v vanhemman tytön kanssa : )
Nän on yritetty et rohkaistaan ja laitetaan leikkiä alkuun yms. itseä vaan väliin tosiaan ihan hävettää tyttöni käytös..

[QUOTE="irina";28947756]Tuntuu kuin tämä olisi nyt vielä pahentunut kun on leikkinyt itseään 2v vanhemman tytön kanssa : )
Nän on yritetty et rohkaistaan ja laitetaan leikkiä alkuun yms. itseä vaan väliin tosiaan ihan hävettää tyttöni käytös..[/QUOTE]

Joo, se on äidille(kin) hankala tilanne. Oon sitten yrittänyt selittää kaikkien lasten kuullen että poika ei tahallaan ole ilkeä, vaan ei vaan osaa vielä olla nätisti toisten kanssa kun on itsekin lapsi ja haluaisi niin kovasti olla iso poika tms...

Ei ihme, että lapset syrjii toisia lapsia koulussakin, kun on tuollaisia vanhempia. Tottakai on sinun tehtäväsi ohjeistaa lastasi leikkimään tuon toisen tytön kanssa. Kaikille täytyy olla kohtelias, kun ollaan samassa seurassa. Jos hyväksyt, että 4-vuotiaasi valitsee nyt, valitsee hän jatkossakin. Et kai sinä nyt anna 4-vuotiaalle ohjaksia?! Sanot lapsellesi, että et vie häntä minnekään, ellei hän osaa olla kohtelias kaikkia lapsia kohtaan. Nyt istutaan vaan kotona kökkimässä, kun ei osata käyttäytyä.

[QUOTE="Vieras";28947917]Ei ihme, että lapset syrjii toisia lapsia koulussakin, kun on tuollaisia vanhempia. Tottakai on sinun tehtäväsi ohjeistaa lastasi leikkimään tuon toisen tytön kanssa. Kaikille täytyy olla kohtelias, kun ollaan samassa seurassa. Jos hyväksyt, että 4-vuotiaasi valitsee nyt, valitsee hän jatkossakin. Et kai sinä nyt anna 4-vuotiaalle ohjaksia?! Sanot lapsellesi, että et vie häntä minnekään, ellei hän osaa olla kohtelias kaikkia lapsia kohtaan. Nyt istutaan vaan kotona kökkimässä, kun ei osata käyttäytyä.[/QUOTE]

Jeps, tottakai lasta ohjeistetaan olemaan kauniisti, ja olen tarvittaessa myös lapsen vienyt jäähylle miettimään käytöstään ja hän on myös pyytänyt käytöstään sen jälkeen kyseiseltä lapselta anteeksi.

Mutta näemmä usein, ei vain satunnaisesti.. Niin sinun mielipide siis on että lapsen on aina ja pakko olla jonkun "kaveri" jos ei kuiten itse halua. Valitsetko siis lapsesi kaverit koululais ikäisellekin vai saako hän kenties itse miettiä kenen kanssa tykkää hengailla ja kenen ei..olettaen tietenkin että kaverit on " hyvää seuraa"

Haloo...ja tosiaan joo ohjeistan lastani ja en ole antanut hälle ohjaksia missään vaiheessa, vaikka aika tempperamenttinen onkin. Mutta onhan se toisaalta vähän itsekästäkin vanhemmalta että lapsen täytyy alkaa kaveria, koska äiti haluaa seuraa kaverin äidistä....

Mutta joo, sinulle ei ole tälläistä tapahtunut, kaikesta kirjoittamastasi sen kyllä huomaa!!!

Yhteistyössä