Myös liikaa kotona oleva lapsi ns. mökkiytyy, eli lapsesta tuntuu hankalalta nostaa sitä omaa vireystasoa kun kotiin tulee kaveri. Sama asiahan tapahtuu aikuisellekin, jos on liikaa kotona ja oma vireystaso on laskenut kuuntelemaan kellon tikitystä ja puuhastelemaan rauhallisesti niitä omia puuhiaan. Toisten ihmisten tapaaminen ja meneminen ja tuleminen alkaa silloin tuntua rasitteelta.
Omalla lapsellani tämä ilmiö tapahtuu jo muutamassa päivässä, jos ollaan kotona eikä meillä käy sinä aikana lapsia leikkimässä. Hän ei halua nähdä ketään, ei mennä minnekään, haluaa vaan tehdä omia juttujaan. Sillä ei ole kaverin ominaisuuksien kanssa mitään tekemistä. Niinä päivinä kun lapsi on ollut päiväkodissa, tai meillä on paljon lapsia leikkimässä, hän pääsee sen kynnyksen yli, on aktiivisempi ja sosiaalisempi ja orientoituu enemmän toisiin ihmisiin.
Itse olen yrittänyt opettaa lapsilleni, että ihmissuhteet eivät ole ensisijaisesti tykkäämisjuttuja,koska aina tulee se hetki että jompi kumpi ei tykkää toisesta. Lapsella kun on ailahteleva mieli muutenkin, niin ihan turhaan tulee pahaa mieltä ja riitoja, jos töksäyttää toiselle ettei ole enää tämän kaveri. Asian voi hoitaa muutenkin, kunnes lapsi yleensä on unohtanut ettei enää toisesta tykkääkään. Ainahan ei vaan kemiat kohtaa, ja kiusaamiset tms. on asia erikseen, mutta arkipäivän kaveruudessa on ne hankalatkin hetket. Lapsi vasta harjoittelee sosiaalisuutta ja kompromissien tekoa, ja sellaista joustavuutta että osaa säädellä omaa vierystasoaan ja tunnetilaansa. Ne kaikki harjoitellaan näissä kaverisuhteissa.
Itse katsoisin rauhassa miten asiat kehittyvät, ja kiinnittäisin huomiota siihen, onko se tosissaan tämän kaverin seura mistä lapsi ei tykkää, vai onko se ylipäänsä vain hänelle vaivalloista lähteä siihen leikkimoodiin. Pitkäaikaiset kaverisuhteet on arvokkaita, lapset kasvavat ja sosiaaliset taidot kehittyvät. Sinnikkäästi vaan järjestäisin niitä leikkihetkiä. Tuo kaveruus on tärkeä pääoma kun koulu alkaa, ja voi kantaa aikuisuuteen asti. Vähällä kummalla en antais lasten sitä omalla pöllöilyllään katkaista.