Miten voi selittää 6-vuotiaalle miksi tytöt saa kaiken ensin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjäp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjäp

Vieras
Heidän eskarissa kuulemma sellainen sääntö että tytöt saa aina kaikkea ensin, ruokaa, kiinnostavan pelin, lelun , yleensäkin siis kun tiedustelin pojalta niin tytöt saa aina ensin mitä haluavat ja sitten pojat.
Eskarinopet sanovat että on kohteliaisuussääntö että tytöt ensin, sitten pojat.
Tasa-arvokeskustelua ja naisten aseman historiaa tuntematon 6v poika nyt kummastelee mulle miksi ne tytöt on parempia ja miksi niitä lellitään.
Itse ajattelen että tämä sääntö kumpuaa jostakin Naiset ensin-tasa-arvosta muuta selitystä en tälle eskarisäännölle keksi, mutta miten selitän lyhyesti pojalle jotta ei tarvitse aloittaa Miina Sillanpäästä tai rintaliivien poltosta 70-luvulla.

Öööö. Minä alottasin ihan kylmästi siitä että soittasin eskariin ja tiedustelisin moista sääntöä! Herranjumala sentään, eletään kakstuhatlukua ja onhan se kohtelias sääntö joo, mutta ei sitä noin voida eteenpäin viedä. Varsinkaan kun asia ei todellakaan ole noin yksiselitteinen.

Tollasta sääntöä ei poikasi tarvitse niellä esikoulun suunnalta. Syrjintäähän tuo on jo tuossa mudossa!!!

Melko ikävää, jos jossain eskarissa toimitaan noin :( Onhan toki hyvä opettaa tuleville miehille miten naisia kohdellaan, mutta toi menee kyllä liian pitkälle jos tytöt saa eskarissa KAIKEN ennen poikia!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Öööö. Minä alottasin ihan kylmästi siitä että soittasin eskariin ja tiedustelisin moista sääntöä! Herranjumala sentään, eletään kakstuhatlukua ja onhan se kohtelias sääntö joo, mutta ei sitä noin voida eteenpäin viedä. Varsinkaan kun asia ei todellakaan ole noin yksiselitteinen.

Tollasta sääntöä ei poikasi tarvitse niellä esikoulun suunnalta. Syrjintäähän tuo on jo tuossa mudossa!!!

Näin. Enkä kyl oo työssäni edes tavannu tollasta meininkiä.

Voi härreguud! Toi "naiset ensin" -höpinä on juuri sitä pahinta epätasa-arvoa, mitä on! Yleinen tapa alistaa naista on nostaa hänet korokkeelle, josta ei pääse itse alas.

Ap, ota yhteyttä eskariin ja ole ylpeä itsestäsi ja pojastasi, että poikasi mielestä toi on epäreilua eikä kohteliasta.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Voi härreguud! Toi "naiset ensin" -höpinä on juuri sitä pahinta epätasa-arvoa, mitä on! Yleinen tapa alistaa naista on nostaa hänet korokkeelle, josta ei pääse itse alas.

Ap, ota yhteyttä eskariin ja ole ylpeä itsestäsi ja pojastasi, että poikasi mielestä toi on epäreilua eikä kohteliasta.

Nimenomaan ja sitten tulee niitä pettymyksiä monille naisille kun on täysin epärealistiset odotukset elämästä, kun aikuisten elämässä kaikki ei tulekkaan kultalautasella nenän eteen.

Päteeköhän toi nyt ihan kaikkeen? Minkä verran on tyttöjä, minkä verran poikia? Onko tämä sääntö voimassa aina vai joku teema?

Erikoiselta kuulostaa, mutta voisiko se kummuta siitä, että pojat on yleensä raisumpia, jolloin tytöt saattaa jäädä aina viimeiseksi lelujen kanssa? En tiiä.

Päinvastoin, ei ole tasa-arvoa vaan sovinismia.
Naiset alennetaan juuri tällä "ylentämisellä"..
Ikäänkuin naiset ois vammasia tai idiootteja, joille pitää avata ovi yms.

Eihän tuo naiset/tytöt ensin-periaate ole mitään kohteliaisuutta tai naisen arvostamista, vaan juontaa siitä että entisaikoina vähempiarvoiset eli naiset laitettiin menemään ovesta ensin, jotta mahdollisesti oven takana väijyvä salamurhaaja ei tappaisi arvokkaampaa eli miestä.

Jos lasteni päiväkodissa olisi tuollainen käytäntö, puuttuisin siihen ja vaatisin lapsille tasapuolista kohtelua, sukupuoleen katsomatta.

Alkuperäinen kirjoittaja hjäp:
Heidän eskarissa kuulemma sellainen sääntö että tytöt saa aina kaikkea ensin, ruokaa, kiinnostavan pelin, lelun , yleensäkin siis kun tiedustelin pojalta niin tytöt saa aina ensin mitä haluavat ja sitten pojat.
Eskarinopet sanovat että on kohteliaisuussääntö että tytöt ensin, sitten pojat.
Tasa-arvokeskustelua ja naisten aseman historiaa tuntematon 6v poika nyt kummastelee mulle miksi ne tytöt on parempia ja miksi niitä lellitään.
Itse ajattelen että tämä sääntö kumpuaa jostakin Naiset ensin-tasa-arvosta muuta selitystä en tälle eskarisäännölle keksi, mutta miten selitän lyhyesti pojalle jotta ei tarvitse aloittaa Miina Sillanpäästä tai rintaliivien poltosta 70-luvulla.

tuo on selvää kasvatusta epätasa-arvon ja epäkohteliaisuuden sietämiseen.
todennäköisesti poikasi kummastelee koska pitää tasa-arvoisuutta ja reiluutta itsestäänselvänä.
tee asiasta loppu mutta puutu nimenomaan itse asiaan (naisilla tuppaa olemaan tapa lässyttää asian vierestä ja alkaa selitteleen).

tyttöjä on enemmän kuin poikia, poikia muistaakseni 7 ja tyttöjä n. 13-15
pojan mukaan sääntö on voimassa aina ja kysyin että ettekö sitten poikaporukassa sano tädeille että ette ole tyytyväisiä tähän sääntöön.
Poika vastasi että kyl me valitetaan että epäreiluu..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tyttöjä on enemmän kuin poikia, poikia muistaakseni 7 ja tyttöjä n. 13-15
pojan mukaan sääntö on voimassa aina ja kysyin että ettekö sitten poikaporukassa sano tädeille että ette ole tyytyväisiä tähän sääntöön.
Poika vastasi että kyl me valitetaan että epäreiluu..

Ne on pikkupoikia, hei haloo se on teidän aikuisten tehtävä pitää lastenne puolia, jumalauta menee kohta hermot.

Miten minä selitän tytölleni että he eivät pääse retkille kun pojat on niin villejä, ettei heidän kanssa voi lähteä luokkahuonetta pitemmälle. Kaikki muut ryhmät saavat mennä. Onko tämä tasa-arvoa, tyttöjä rangaistaan poikien käytöksestä? Eli kyllä niitä sääntöjä on toiseenkin suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten minä selitän tytölleni että he eivät pääse retkille kun pojat on niin villejä, ettei heidän kanssa voi lähteä luokkahuonetta pitemmälle. Kaikki muut ryhmät saavat mennä. Onko tämä tasa-arvoa, tyttöjä rangaistaan poikien käytöksestä? Eli kyllä niitä sääntöjä on toiseenkin suuntaan.

Itseasiassa kaikkia rankaistaan ei vain tyttöjä. Huomaatkos kuinka nuorena poikien syyllistäminen jo alkaa, ei heru teetä eikä sympatiaa edes lapsena.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Varmasti kaikki pojat ryhmässä eivät riehu.