Miten voi olla niin tiukkaa rahallisesti koska itsekin elän etuuksilla ja silti pärjään loistavasti..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskeleva yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskeleva yh

Vieras
Täällä saa koko ajan lukea ku on rahat loppu ja hyvä ku ei nälkää nähdä. Siis mihin hittoon te käytätte rahanne? Itse olen "köyhä" siis pienituloinen 2 lapsen 7 ja 9 vuotiaiden yh äiti. Opiskelen työmarkkinatuella ja vaikka ollaan pienituloisia niin mulla o kuitenkin kaunein koti, parhaiten puetut lapset ym. Kun vertaan niihin ihmisiin kellä hyväpalkkainen työ.Aina hyvää ruokaa jääkaapissa ja säästän joka kk 400e. Saan työmarkkinatukea ylläpitokorvauksen kanssa joka on 840e, siihen päälle asumistukea 590e, elatusmaksut 420e lapsilisät 300 jotin päälle ja vanhimmasta pojata vammaistukea 200e. Saan siis vajaa 2400e kk käteen ja meill pakolliset menot on vuokra 920e, sähkö 20e, puh laskut 30e kuntosali 18e. Olen maksanut kaikki lainat j velat pois. Meillä ei ole autoa ja vain kotivakuutus kerran vuodessa. Meillä menee 400e ruokakauppaan kk ja säästän 400e joka kk. Muuhun jää rahaa n. 400-500e siis vaatteisiin ja huvituksiin, kampaajalle ym. En ymmärrä miten ette tuu muka toimeen?

öööh, sulla 2 lasta, jotka syövät muualla kuin kotona 5 päivänä viikossa ja saat käteen 2400 euroa kuussa ja mietit miten jollain toisella voi olla tiukkaa? Oletettavasti siksi, että menot suuremmat ja/tai tulot pienemmät.

Ei kaikki saa vammaistukia tai noin isoja elareita. Ei kaikille makseta tollasia asumiskuluja. Meillä on paremmat tulot kuin sulla, mutta hemmetisti isommat asumismenot

Kahden lapsen yyhoolla pitää jäädä käteen vuokran yms menojen jälkeen yli tonni. Ihmettelen kovasti minäkin, että miten silllä ei muka pärjää. Yhden lapsen yyhoolla summa on noin 300e pienempi, silläkin pärjää loistavasti.
Monella työssäkäyvälläkään ei jää asumiskulujen yms jälkeen tonnia käteen. Lääkärilaskutkin ja lääkkeet sossu maksaa.

Jossain muussa kuin tuloissa vika jos ei tuolla rahalla pärjää

Täällä saa koko ajan lukea ku on rahat loppu ja hyvä ku ei nälkää nähdä. Siis mihin hittoon te käytätte rahanne? Itse olen "köyhä" siis pienituloinen 2 lapsen 7 ja 9 vuotiaiden yh äiti. Opiskelen työmarkkinatuella ja vaikka ollaan pienituloisia niin mulla o kuitenkin kaunein koti, parhaiten puetut lapset ym. Kun vertaan niihin ihmisiin kellä hyväpalkkainen työ.Aina hyvää ruokaa jääkaapissa ja säästän joka kk 400e. Saan työmarkkinatukea ylläpitokorvauksen kanssa joka on 840e, siihen päälle asumistukea 590e, elatusmaksut 420e lapsilisät 300 jotin päälle ja vanhimmasta pojata vammaistukea 200e. Saan siis vajaa 2400e kk käteen ja meill pakolliset menot on vuokra 920e, sähkö 20e, puh laskut 30e kuntosali 18e. Olen maksanut kaikki lainat j velat pois. Meillä ei ole autoa ja vain kotivakuutus kerran vuodessa. Meillä menee 400e ruokakauppaan kk ja säästän 400e joka kk. Muuhun jää rahaa n. 400-500e siis vaatteisiin ja huvituksiin, kampaajalle ym. En ymmärrä miten ette tuu muka toimeen?

No ensinnäkin-sä saat hemmetin hyvää työmarkkinatukea-miksi se on noin korkea-ja mikä ihmeen ylläpitokorvaus?840e!Normaalisti ihminen saa 500 työttömyystukea. Toisekseen harva saa noin hyvää elatustukea, kelan maksama elatustuki on vain 150e tietääkseni. Normaalissa perheessä ei saada vammaistukea, 200 on iso raha vähävaraiselle! Joten oletko tyhmä, vai miksi et ymmärrä että muilla saattaa olla tiukkaa?????Harva ihminen saa kuukausittain säästettyä yhtään mitään, jos siis puhutaan köyhistä/vähävaraisista.
Ethän sä mikään pienituloinen ole, jos saat TUISTA säästettyä 400 kuussa!
Ja kaiken lisäksi olet ylpeä. Hyh hyh.

Käteen jää syömiseen ja elämiseen reilu 1100 euroa kuussa,lääkkeet,silmälasit,lääkärit maksaa sossu sekä harkinnanvaraisena isompia menoja kuten esim. pyykinpesukoneeseen saa avustusta sossusta.
Säästöön saa joka kuukausi jos haluaa ja hyvin pärjää.
Hyödyntää edullista kausiruokaa,käyttää kirppareita,ostaa alennusmyynnistä.
Esimerkiksi ostin teinille mustat leviksen farkut käyttämättömät 8 euroa,takin jonka ovh oli 60 euroa,sain sen 15 eurolla kun oli viimeinen.
Katsoo mitä ostaa niin hyvin pärjää.
Kitkutin monta aikaa pienillä rahoilla vaikka olisin ollut oikeutettu toimeentulotukeen kun en halunnut mennä sossuun ruikuttamaan.Viimein tuli tilanne että oli ihan pakko ja sen jälkeen elämä helpotti.Virkailija sanoi että nää on rahoja mitkä sinulle lain mukaan kuuluu joten ei tarvitse tuntea häpeää eikä morkkista.

Häpeä rahoinesi. Meillä on kolme lasta ja opiskeltiin miehen kanssa opintotuella amk-tutkinnot. Opintolainalla velaksi ostettiin lapsille ruokaa ja vaatetta. Nyt maksellaan noita lainoja. Tiukkaa oli.

itse kituutan mieluummin vähän pienemmällä rahalla,en jaksa sitä paperisotaa enkä tuloselvityksiä joka kuukausi.
hyvin pärjätään vaik miehen tulot 1600e käteen kk ja mun 282e kk+ lapsilisät 366e ja pystytään maksamaan asuntolainaa ei varmaan kyl saataiskaan sossust mitään ku on toi omistusasunto.

[QUOTE="vieras";28978170]Kahden lapsen yyhoolla pitää jäädä käteen vuokran yms menojen jälkeen yli tonni. Ihmettelen kovasti minäkin, että miten silllä ei muka pärjää. Yhden lapsen yyhoolla summa on noin 300e pienempi, silläkin pärjää loistavasti.
Monella työssäkäyvälläkään ei jää asumiskulujen yms jälkeen tonnia käteen. Lääkärilaskutkin ja lääkkeet sossu maksaa.

Jossain muussa kuin tuloissa vika jos ei tuolla rahalla pärjää[/QUOTE]

Pakko kysästä onko tämä joku lakisääteinen juttu paljon pitää yh:lla jäädä käteen?
Itse tuossa joku hetki sitten olin miehen kanssa eron partaalla ja laskeskelin miltä ne raha asiat yh:na voisi tulevaisuudessa näyttää ja en kyllä tollasiin summiin päässyt mitenkään. Kyselin sitten mielenkiinnosta täällä toisten yksinhuoltajien rahatilanteita ja mielestäni ne ei monellakaan yltäneet noihin lukuihin.

[QUOTE="Ai jaa";28978498]Pakko kysästä onko tämä joku lakisääteinen juttu paljon pitää yh:lla jäädä käteen?
Itse tuossa joku hetki sitten olin miehen kanssa eron partaalla ja laskeskelin miltä ne raha asiat yh:na voisi tulevaisuudessa näyttää ja en kyllä tollasiin summiin päässyt mitenkään. Kyselin sitten mielenkiinnosta täällä toisten yksinhuoltajien rahatilanteita ja mielestäni ne ei monellakaan yltäneet noihin lukuihin.[/QUOTE]

Saatikka ap:n saamiin summiin..

Meitä on kaksi opiskelijaa ja yksi 4-vuotias. Mies opiskelee työmarkkinatuella ja ylläpitokorvauksella, joka käteen n. 700e. Mun opintotuki 268e, lapsilisä 104e, asumistuki 300e. Yhteensä 1372e. Kuinka leveästi sinä eläisit tuolla summalla?

(Pakko käydä töissä opiskelujen lomassa, jos haluaa syödä joskus muutakin kuin kaurapuuroa)

[QUOTE="Ai jaa";28978498]Pakko kysästä onko tämä joku lakisääteinen juttu paljon pitää yh:lla jäädä käteen?
Itse tuossa joku hetki sitten olin miehen kanssa eron partaalla ja laskeskelin miltä ne raha asiat yh:na voisi tulevaisuudessa näyttää ja en kyllä tollasiin summiin päässyt mitenkään. Kyselin sitten mielenkiinnosta täällä toisten yksinhuoltajien rahatilanteita ja mielestäni ne ei monellakaan yltäneet noihin lukuihin.[/QUOTE]

Ne on ihan laissa säädettyjä sossun perusosia. Jos sulla on kaksi lasta ja jäät yyhooksi, niin tuon verran pitää rahaa jäädä vuokran yms jälkeen. Siitä sit maksetaan ruoka, vaatteet, puhelinlaskut jne.

Saat vaikka 300e lapsilisää 300e elatustukea kahdesta, asumistukea 400e. Työttömyystukea 700e

Vuokrasi on 700e, niin sossu maksaa sinulle lääkkeet, sähkön, vesimaksut jne sekä noin sata euroa tilille

Katoppa, ku monet työssäkäyvät ihmiset ei saa läheskään noin paljon kuin SINÄ SAAT TUKINA..
Varmaan siksi.

Ja kun käyt töissä, et saa tukia. On se mukava, että sinua paapotaan, mutta suurin osa tienaa leipänsä itse. En lähtisi leveilemään tuilla.

Nojoo :D me ei saada noin paljoa käteen vaikka toinen meistä käy TÖISSÄ. Voitko kuvitella, jotkut sellaistakin tekee, ja silti sä saat enempi fyrkkaa. On se jotenkin niin väärin....

Miehen palkka 1400€/kk käteen, minä saan 270€ kht ja 100€ lapsilisää. Tullaan toimeen, mutta ei mitenkään loistavasti. Pakollisten laskujen, velkojen ja ruokakauppakulujen jälkeen tilille jää 0-20€. Mistään pakollisesta ei onneksi tarvi tinkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja äitikotona;28978626:
Nojoo :D me ei saada noin paljoa käteen vaikka toinen meistä käy TÖISSÄ. Voitko kuvitella, jotkut sellaistakin tekee, ja silti sä saat enempi fyrkkaa. On se jotenkin niin väärin....

Miehen palkka 1400€/kk käteen, minä saan 270€ kht ja 100€ lapsilisää. Tullaan toimeen, mutta ei mitenkään loistavasti. Pakollisten laskujen, velkojen ja ruokakauppakulujen jälkeen tilille jää 0-20€. Mistään pakollisesta ei onneksi tarvi tinkiä.

tekis saisitte varmasti toimeentulotukea :) Jos vain viitsitte hakea. Me ei haeta, vaikka jotain sieltä saataisiinkin, koska kamala paperisota ja huutismyynnit yms otetaaan tuloina huomioon. Parempi näin.

Varmaan siks, että joka tilistä menee 1/4 veroa, siihen kassaan, jonka turvin ap ja muut yhteiskunnan elätit elää leveästi : / Eli kehuskele vaan, meidän lapsilla ei varmaan ole parhaita vaatteita, eikä koti ole taatusti kaunein, mutta meillä asuu aikuisia, jotka elättää ITSE itsensä (ja muutaman siipiveikonkin vielä ). Se on jotain se!

Yhteistyössä