Miten voi olla näin hysteerinen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Höperö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Höperö

Vieras
näiden syömisien kanssa raskausaikana?? Eikä tää ole edes eka raskaus. Tuntuu et epäilen kaikkea saako syödä vai ei. Neuvolan opuksissa kyllä lukee ne joita vältettävä mutta esim. En ole saanut mistään varmaa tietoa että saako purkkisilliä syödä, onko listeriavaaraa? Ja nyt mietin että saako oliiveja tai säilykeherkkusieniä? Eihän niitä listassa lue, tiedän että suolan takia ei tietenkää mahottomasti. Ja jotkut ei syö graavia tai savukalaa, mun opuksessa lukee että mahdollisimman tuoreena(eli jos vaik ite kalatiskistä ostat nyt jouluksi, ni sais syödä?) Musta kaikki niin epäselvästi laitettu.

Perussääntöinä on vaan, ettei mitään raakaa lihaa tai pastöroimattomia maitotuotteita pidä syödä. Eli jouluna jätät syömättä sillit, graavi- ja kylmäsavukalat sekä home- ja kotijuustot, jotka on valmistettu pastöroimattomasta maidosta. Oliiveja ja herkkusieniä voit syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Kiitos kun muistutit...siis syömisestä. Kaikki muut nukkuu ja mä istun tässä kuivinsuin, vaikka kaapit täynnä herkkuja *marssii konvehtirasian kimppuun* :D

Ni minäpä avaan sun seuraksi geishalevyn ja hörpin vähän pepsimaxia sekaan :p :p

Kiitos vastauksista! Minä oon pari kertaa purkkisinappisilliä syönyt kun neuvolasta sanottiin että voi.. Mulla viikkoja 20 ja risat nyt. Kiva sitte miettiä että olenpa sillit syöny. Tohon et ei syö mitään en pysty edes minä..=)

Kohtuudella syömisestä ei ole mitään hyötyä, siis jos syöt listerian saastuttamaa elintarviketta on aivan sama syökö sitä paljon vai vähän, listerian voi saada siis vaikka söisi "kohtuudella". Eli siis ihan oikeasti on sellaisia ruokia , joita ei listeriavaaran takia suositella syötäväksi raskausaikan.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
Kohtuudella syömisestä ei ole mitään hyötyä, siis jos syöt listerian saastuttamaa elintarviketta on aivan sama syökö sitä paljon vai vähän, listerian voi saada siis vaikka söisi "kohtuudella". Eli siis ihan oikeasti on sellaisia ruokia , joita ei listeriavaaran takia suositella syötäväksi raskausaikan.

Joo ei tietenkään sellasia, mistä varotetaan. Ja jos itseä vähänkään mietityttää, sitten ei kannata syödä. Niin helppoa. :)

Mutta tiedän yhden raskaana olevan, joka odottaa esikoistaan. Hän ei voi juoda tippaakaan Cocista, syödä lakritsaa tai salmiakkia, syödä sipsiä jne.jne.

Sai kuulemma neuvolasta LISTAN, jossa noi oli lueteltu. Sen mielestä tulee yhdestäkin salmiakista heti keskenmeno/syntyy liian aikaisin. Juu, en viitti sanoo sille mitään kolmen lapsen äitinä. Olkoon syömättä.

Pahinta vaan on, että muutenkin stressaa (syöminen, liikkuminen jne.) niin järkyttävän paljon sitä raskauttansa, ettei pysty yhtään siitä nauttimaan. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Shine:
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:

Joo ei tietenkään sellasia, mistä varotetaan. Ja jos itseä vähänkään mietityttää, sitten ei kannata syödä. Niin helppoa. :)

Mutta tiedän yhden raskaana olevan, joka odottaa esikoistaan. Hän ei voi juoda tippaakaan Cocista, syödä lakritsaa tai salmiakkia, syödä sipsiä jne.jne.

Sai kuulemma neuvolasta LISTAN, jossa noi oli lueteltu. Sen mielestä tulee yhdestäkin salmiakista heti keskenmeno/syntyy liian aikaisin. Juu, en viitti sanoo sille mitään kolmen lapsen äitinä. Olkoon syömättä.

Pahinta vaan on, että muutenkin stressaa (syöminen, liikkuminen jne.) niin järkyttävän paljon sitä raskauttansa, ettei pysty yhtään siitä nauttimaan. :(

No ihan noin pahana mie en oo.. Mullakin on 3 lasta ja ketään odottaessa en ole ollu tällanen, ehkä mennyt nii monta vuotta ilman raskaana oloa ni hurahtanut. Netistä oon noi salmiakki ym rajotukset lukenu,ei niitäkään ollu neuvolan lapuissa. Taitaa olla aika erilaisia neuvolan tätejäkin. Se syömäni silli kyllä ahistaa=(

Yhteistyössä