Miten viljat aloitetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LittleMrs.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LittleMrs.

Vieras
Viljat neuvotaan aloittamaan kaura-ohra-ruis-vehnä-järjestyksessä. Mitä siis annan vauvalle? Vauvanruokahyllystä löytyy vain neljänviljanpuuroa ja vellejä (niitä en viitsi enää opettaa, kun ei ole muutenkaan syöty) sekä makeita, sokerisia marjapuuroja. Elovenaako pöytään? Help!

Eloveenaa vaan, voit aluksi hienontaa hieman hiutaleta, jos vauvasi on kranttu kokkareille. Voit myös tehdä riisihiutalepuuroa (meidän neuvolan suositus ekaksi). Myös muksujen jauheesta saa tehtyä riisipuuroa, helppoa kun vaan sekoitetaan, kun alun ihan pienet määrät vaikeita keittää/mikrottaa.

Taidankin etsiä tota riisisysteemiä ensialkuun. Tetrapuuroista en tosiaan ole löytänyt ei-makeaa yhden viljan vaihtaria. Mitä merkkiä olet Pahvi käyttänyt? Elovenaa meillä syö muu perhe aamuisin, joten samasta kattilasta saakin sitten jatkossa hienonnettua pirpanalle. Kiitos avusta!

On olemassa vauvapuuroja myös jauheina (eli ei tetroja), joista puuro tehdään (lisäätään siis vesi). Näissä löytyy myös pelkkää kauraa ja yksi näistä on tuossa aiemmin mainittu riisi. Merkkeinä ainakin Muksu ja Semper. Katsopas seuraavalla kerralla kaupassa.

Bona lasten kaurapuurolla on hyvä aloittaa, ei ole makeaa. Sitten ihan pikakaurahiutalepuuroa.

Ei noita viljoja tarvi mennä järkestyksessä läpi, jos vauva sietää esim. tuota Bonaa, jossa on mukana vähän venhäjauhoja, sietää hän luultavasti kaikkia viljoja eli seuraavaksi voi siirtyä neljän viljan-puuroon. Näin meitä neuvolassa opastettiin ja niin tehtiin.

Ruispuuro on tosi voimakasta eli esim. kaura-ruispuuro on hyvää.

Mä tein niin, että hienonsin hieman ihan tavallisia puurohiutaleita tehosekoittimella isot satsit valmiiksi purkkeihin ja laitoin aluksi esim. 1tl puurojauhetta ja 3tl vettä mikrossa(en muista onko toi suhde nyt oikein), mutta periaate näin. Hiutaleita kun löytyy jokaista viljaa erikseen. Halutessa voi laittaa korvikejauhetta valmiiseen puuroon, tulee makua enemmän. Meillä aloitettiin niin rauhallisesti, että annoin yhtä viljaa aina yhden viikon, että varmasti näki tuleeko oireita. Järjestys ei meillä ollut tuo, mitä nykyisin neuvotaan, kun mulla ei ollut siitä silloin mitään tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin:
Mä tein niin, että hienonsin hieman ihan tavallisia puurohiutaleita tehosekoittimella isot satsit valmiiksi purkkeihin ja laitoin aluksi esim. 1tl puurojauhetta ja 3tl vettä mikrossa(en muista onko toi suhde nyt oikein), mutta periaate näin. Hiutaleita kun löytyy jokaista viljaa erikseen. Halutessa voi laittaa korvikejauhetta valmiiseen puuroon, tulee makua enemmän. Meillä aloitettiin niin rauhallisesti, että annoin yhtä viljaa aina yhden viikon, että varmasti näki tuleeko oireita. Järjestys ei meillä ollut tuo, mitä nykyisin neuvotaan, kun mulla ei ollut siitä silloin mitään tietoa.

Ihan turha kaappiin on ostaa isot paketit hiutaleita jokaisesta ryynilaadusta :)

No ei se mun mielestä turhaa ole, jos haluaa viljat erikseen kokeilla. Nopeasti ne sitten kuluu, kun vauva alkaa syödä puuroja aamuin illoin isompia määriä ja voihan niistä tehdä itsellekin puuroa...Meillä lapsi söi yhdessä vaiheessa iltapuuroa niin paljon, että maitoa 3dl ja hiutaleita 1,5 dl yhteen satsiin. Ei siinä yksi hiutalepaketti kauaa kestänyt. Eikä nykyäänkään paljoa pienempää satsia tehdä.

Yhteistyössä