Milloin vehnää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ~Seiska~
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

~Seiska~

Vieras
Milloin olette ensimmäisen kerran antaneet vehnää vauvalle? Moni valmispuuro ja -velli (alkaen 5-6 kk) sisältää vehnää, mutta neuvolan tädin mukaan "vehnän aloittamisella ei ole mitään kiirettä". Ei minulla mitään kiirettä tässä tosiaan ole, mutta kiinostaa vain tietää, milloin muut olette aloittaneet? Vauvani on nyt 7 kk ja hänen ruokavalioonsa kuuluvia viljoja ovat kaura, ohra ja riisi.

Olen joskus kuullut ohjeen, että viljat aloitetaan ulkomaisista (maissi ja riisi) ja jatketaan kotimaisilla aakkosjärjestyksessä (kaura, ohra, ruis ja vehnä). Tästä neuvolan täti ei ollut tietoinen.

Saman oon mäki kuullu, mutta viimeks neuvolassa kyselin asiasta. Meillä syödään valmispuuroja ja niitä löytyy vissiin vaan kaurapuuro, jossa ei olis muita viljoja. Meijän terkka sano, että yleensä jos maha sietää kauraa, ei ole muistakaan viljoista haittaa. En sitte tiedä, mutta näin meillä.

Ei todellakaan ole niin, että jos kaura sopii, sopii kaikki muutkin viljat. Viljat olisi hyvä testata yksi kerrallaan. Kaura sopii myös joillekin keliaakikoille, kun muut viljat eivät sovi. Ja allerginen lapsi voi olla allerginen esim. vain vehnälle, vaikka kaikki muut sopisivatkin.

minulle aikoinaan neuvolassa kerrottiin tuo neuvo, että ensin ulkomaiset viljat ja sitten kotimaiset aakkosjärjestyksessä, joten eiköhän se ole kelpo neuvo noudattaa :). ja kuten edellinen jo mainitsi, niin yksi kerrallaan kannattaa kokeilla. onhan niitä monia syitä, miksi joku vilja ei sitten sopisikaan.

Yhteistyössä