Miten vieroitit lapsesi rinnalta ja missä iässä? Vinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";29126913]Minä vain: siirtyikö suoraan lehmänmaitoon tuossa iässä vai annoitko korviketta? Ja joiko tuttipullosta vai mukista? Lainaus ei onnistu kännyllä...[/QUOTE]

Imetyksen ohella pullo on ollut käytössä heti syntymästä saakka.

[QUOTE="aloittaja";29126928]Minä vain: sehän se helppo oliskin, esikoisellani oli myös pullo käytössä mutta tämä toinen ei vaan ole koskaan siitä suostunut juomaan.[/QUOTE]

Toivottavasti saat jotenkin juomaan pullosta. Tsemppiä!

Vauvat on niin erilaisia. Kaverini vieroitti molemmat lapsensa vuoden iässä ihan vain niin, ettei enää rintaa tarjonnut ja homma sujui aivan kivutta. Sehän on kaikken pehmein vieroitustyyli. Minulla tosiaan oli ajatuksenakin imettää lasta vähintään 2-vuotiaaksi, mutta olisi ollut kyllä todella vaikeaa vieroittaa lapsi vuoden iässä, imetys oli hänelle silloin niin tärkeää eikä sitä korvannut oikein mitään. Huudattamalla sitten vaan, jos pakko olisi ollut. Se ei ainakaan väsymystä olisi auttanut.

Mihin sinä aloittaja olet väsynyt? Tokihan voit mennä kuten et imettäisi, kun vauva on jo lähemmäs vuoden ikäinen ja syö paljon muutakin kuin rintamaitoa. Sen ikäinen vauva jo tajuaa, että jos äiti ei ole paikalla, rintaa ei saa ja syö silloin riittävästi muuta tarjottua ruokaa ja juomaa. Tuttipullolle ei tietenkään kannata tuossa vaiheessa opettaa.

En muuten tajua tätä suomalaista suositusta siltä osin, että lehmänmaitoa saa antaa vasta vuoden ikäiselle ja imetystä suositellaan tasan siihen asti. Neuvolassa ollaan myös tiukkoina siitä, että maitoa pitäisi mennä taaperolle se puolisen litraa vähintään. Miten ihmeessä tämän pystyy toteuttamaan? Ei kai mikään vauva/taapero heti desitolkulla maitoa mukista juo? Itse kun imetin pitkään, niin pikkuhiljaa vaan lehmänmaidon osuutta lisäsin, eikä ollut kamalaa stressiä saada heti suuria määriä maitoa nokkamukista menemään. Eihän sellainen äkkimuutos voi olla pienelle hyväksikään, lehmän ja ihmisen maito poikkeaa toisistaan kuitenkin aikast paljon. Vai juottaako vuoden iässä vieroittajat sitten kuitenkin korviketta lapsilleen vieroituksen jälkeen?

Minä vaan: kiitos!

WHO: imetys sopii toisille ja toisille ei. Mulle ei vaan ollaan totaalisen äärirajoilla, hormonien takia mä kuljen ihan kuin olisi kokoajan rajut pms-oireet päällä. Joten todellakin saa loppua heti kun lapsi tottuu normimaitoon vaikkei sitä heti puolta litraa meniskään.

[QUOTE="aloittaja";29126904]Eli olen huono äiti kun imetän lastani vain vuoden? Tää oli kyllä hauskin juttu aikoihin! :D[/QUOTE]

Et ole huono äiti, jos imetät lastasi vain vuoden. Olet epäsopiva äidiksi, jos 9kk imetys on mielestäsi noin rankkaa ja uuvuttavaa. Olisit hankkinut koiran.

Kun lasta vieroittaa vähitellen korvaamalla imetyskertoja maitoannoksella ruuan yhteydessä, niin ei sitä maitoa tarvitse kerrallaan paljoa mennä. Ja hapanmaitotuotteet ovat myös olemassa.

Itse halusin antaa korviketta aluksi äidinmaidon tilalle ja sitten vähitellen siirtyä tavalliseen maitoon.

Meillä vieroitus meni hyvin rauhallisella ja myöskin lapsentahtisella aikataululla, sillä lapsen selkeästi rintaa halutessa sitä annoin. Ihan vieroituksen loppuvaiheessa lapsi ei enää imetystä vaatinutkaan.

Meillä molemmat lopettaneet itse, toinen n.10kk iässä ja toinen hiukan alle vuoden iässä. Eivät vain enää malttaneet olla rinnalla, vaikka tuon myöhempään lopettaneen kanssa joskus mietin vierottuuko ikinä kun oli elämänsä ekat 6kk "aina" rinnalla, ja 10kk asti nukkui yönsä tissi-suussa menetelmälä. Mutta niin se vain loppui ilman ongelmia.

Mulla oli kanssa tarkoituksena imettaa sen vuoden (molempien kohdalla nain). Yosyotot lopetin jo aiemmin ja sitten paivalla jostain noin 10kk ikaisesta lahtien. Tarjosin kylla korviketta nokkamukista, mutta meilla on ollut "erikoiskorvike" kaytossa imetyksen rinnallakin. Tavis maito ei ole sopinut.
Mun mielesta paras on se NUK:n pehmea"nokkainen" pullo. Imetyskertoja vahensin just sen kerta/viikko suunnilleen, sitten kauemmin oli viela ne tarkeimmat ennen unia.

Mulle imetys ei ollut mitenkaan autuaaksi tekeva kokemus, vaikka helpottihan se mita isommaksi muksu kasvoi. Lisaksi meilla molemmat oli jo vauvoina sen verran levottomia, etta en kylla imettanyt kun ihan vaan kotona sen ekan 6kk:n jalkeen. Etta kylla ma ainakin ymmarran ihan aloittajan fiilikset. Varsinkin jos on parikin muksua pienella ikaerolla, niin helpostihan siina menee vuositolkulla joko raskaana tai imettaessa..

Sen verran kuitenkin sanoisin, etta jos se on lapselle kauhean tarkeaa se imetys, niin helpommalla ehka itse paasee kun vahan joustaa. Ma imetin loppujen lopuksi molempia sen 1v2kk ja se oli hyva aika lopettaa. Yhtaan itkua ei meilla ole tissin peraan itketty. Siina vaiheessa sita touhua riittaa ja maailma kiinnostaa niin, etta unohtuu se tissi ihan itsestaan:)

Yksinkertaisesti en vaan antanut rintaa, tyttö vaikka pyysi ja huusi. tyttö oli 1v3kk. vieroitukseen meni parisen viikkoa. ei meilläkään meinannut huolia millään pulloa, mut onneksi viimein huoli. nyt pullo on tärkeääkin tärkeämpi.

Suunnittelen juuri 5,5kk ikäisen vieroitusta. Epäilen, että on vaikea homma. Puoli vuotta laitoin rajaksi, ja aion pitää siitä kiinni kynsin hampain. Vaavi juo onneksi jo myös pullosta.

Miksi ihmeessä lähes tai jopa yli vuoden ikäisen haluaa vielä tuttipullolle opettaa? Eikö muutenkin siitä pyritä tuossa vaiheessa eroon? Tuntemani vuoden iässä vieroittaneet ei ole tuttipulloa lapselle enää tyrkyttäneet.

Aloin antaa vuoden iässä tavallista maitoa ruokailujen yhteydessä, mutta imetin siinä sivussa silti. En tarkkaa ikää muista milloin aloin imetystä vähentää mut oisko ollu 1v2kk ja nyt 1v6kk lapsi "syö" rintaa enää nukahtamistarkoituksessa.

Imetyksen lopetus on lähteny lähinnä siitä et sais yöt rauhoitettua, kun saattoi haluta öisin 3 kertaa rintaa, ni oli aika rankkaa.

Nykyään tällä palstalla ei pidetä minään jos on imettäny vuoden tai vähän reilun, jos haluu olla superhyper hyvä äiti ja imettäjä täytyy lasta imettää esikouluikään vähintään :)

Aloin antaa vuoden iässä tavallista maitoa ruokailujen yhteydessä, mutta imetin siinä sivussa silti. En tarkkaa ikää muista milloin aloin imetystä vähentää mut oisko ollu 1v2kk ja nyt 1v6kk lapsi "syö" rintaa enää nukahtamistarkoituksessa.

Imetyksen lopetus on lähteny lähinnä siitä et sais yöt rauhoitettua, kun saattoi haluta öisin 3 kertaa rintaa, ni oli aika rankkaa.

Nykyään tällä palstalla ei pidetä minään jos on imettäny vuoden tai vähän reilun, jos haluu olla superhyper hyvä äiti ja imettäjä täytyy lasta imettää esikouluikään vähintään :)

Ei vaan palstan mukaan on sairas lasten hyväksi käyttäjä, jos imettää yli vuoden. Minun oli tarkoitus imettää 1,5-2v, mutta jouduin vieroittamaan lääkityksen takia 11kk ikäisenä.

Mä en vissiin saisi vastata, kun oma lapsi vieroittui aika lailla itsekseen 2-vuotiaana mun toisen raskauden myötä, mutta vastaanpa silti sen perusteella mitä kikkoja olen muiden kuullut kokeilleen.
- korvaavan maidon tarjoaminen lämpimänä (oli se sitten lehmänmaitoa tai korviketta ja tuli se sitten pullosta tai mukista), joidenkin lapset tykkää hyla-maidon makeasta mausta
- korvikkeen tai ns. taaperomaidon valitseminen silloinkin jos lapsi on 1v (jos lapsi saa suuren osan energiastaan vielä äidinmaidosta, hän voi oikeasti olla nälkäinen kun se vaihdetaan puolet kevyempään lehmikseen, joka on koostumukseltaankin laihempaa ja vähemmän makeaa)
- isin (tai muun aikuisen) hyödyntäminen ruokailutilanteissa: monet sanoo, että kiinteät uppoa paremmin kun ruokailuseura on joku muu kuin imettäjä, samoin pullo-/mukimaidon tarjoajana isä voi olla helpompi silloin kun siihen on mahdollisuus
- ja sitten vaan ihan hervottomasti muuta silitystä, paijausta, sylittelyä, hyvänä pitämistä ja läheisyyttä korvaamaan menetettyä imetystä ja lohduttamaan harmissa

Ja vieroituspäätös kannattaa tosiaan tehdä hieman harkiten ja niin että on itse oikeasti siihen kypsä (oli lapsen ikä mikä tahansa), koska lapsi kyllä aistii sen jos äiti alkaa epäröidä tai voimakkaasti surra lapsen surun myötä. Toki ristiriitaiset tunteet voi kuulua asiaan vaikka päätös olisi kuinka perusteltu, mutta niidenkin keskellä pitäisi olla päätöksessään varma - tai vaihtoehtoisesti pyörtää se jos se heti ekana päivänä tuntuukin oikeasti väärältä. Ja ajoitus kannattaa valita niin, ettei sun tai lapsen tarvitse seuraavan parin viikon olla kovin skarppina missään :) Jos öihin tulee levottomuutta tai päivät tuntuu työläiltä, niin ei ole kiva lähteä toiselle puolelle autoilemaan viikon sukulaisreissuille.

Tsemppiä projektiin! Olisikohan teidän paikkakunnalla imetystukiryhmää, josta voisi halutessaan kysäistä vinkkiä/tukea? Imetystukiryhmien tehtävänä on tukea äitejä/perheitä heidän omissa imetystavoitteissaan eikä painostaa imettämään mahdollisimman pitkään perheen toiveista viis :)

En minäkään enää tuttipullolle ajatellut opettaa, kun ei tuo ole sitä tähän päivään mennessä huolinut. Pitää vaan luottaa siihen, että saa tarpeeksi maitoa tai muita maitotuotteita sitten kun viimeisen kerran imetän, mutta en minä kyllä yli vuoden ikäistä enää ajatellut imetellä.

Yhteistyössä