Mä en vissiin saisi vastata, kun oma lapsi vieroittui aika lailla itsekseen 2-vuotiaana mun toisen raskauden myötä, mutta vastaanpa silti sen perusteella mitä kikkoja olen muiden kuullut kokeilleen.
- korvaavan maidon tarjoaminen lämpimänä (oli se sitten lehmänmaitoa tai korviketta ja tuli se sitten pullosta tai mukista), joidenkin lapset tykkää hyla-maidon makeasta mausta
- korvikkeen tai ns. taaperomaidon valitseminen silloinkin jos lapsi on 1v (jos lapsi saa suuren osan energiastaan vielä äidinmaidosta, hän voi oikeasti olla nälkäinen kun se vaihdetaan puolet kevyempään lehmikseen, joka on koostumukseltaankin laihempaa ja vähemmän makeaa)
- isin (tai muun aikuisen) hyödyntäminen ruokailutilanteissa: monet sanoo, että kiinteät uppoa paremmin kun ruokailuseura on joku muu kuin imettäjä, samoin pullo-/mukimaidon tarjoajana isä voi olla helpompi silloin kun siihen on mahdollisuus
- ja sitten vaan ihan hervottomasti muuta silitystä, paijausta, sylittelyä, hyvänä pitämistä ja läheisyyttä korvaamaan menetettyä imetystä ja lohduttamaan harmissa
Ja vieroituspäätös kannattaa tosiaan tehdä hieman harkiten ja niin että on itse oikeasti siihen kypsä (oli lapsen ikä mikä tahansa), koska lapsi kyllä aistii sen jos äiti alkaa epäröidä tai voimakkaasti surra lapsen surun myötä. Toki ristiriitaiset tunteet voi kuulua asiaan vaikka päätös olisi kuinka perusteltu, mutta niidenkin keskellä pitäisi olla päätöksessään varma - tai vaihtoehtoisesti pyörtää se jos se heti ekana päivänä tuntuukin oikeasti väärältä. Ja ajoitus kannattaa valita niin, ettei sun tai lapsen tarvitse seuraavan parin viikon olla kovin skarppina missään

Jos öihin tulee levottomuutta tai päivät tuntuu työläiltä, niin ei ole kiva lähteä toiselle puolelle autoilemaan viikon sukulaisreissuille.
Tsemppiä projektiin! Olisikohan teidän paikkakunnalla imetystukiryhmää, josta voisi halutessaan kysäistä vinkkiä/tukea? Imetystukiryhmien tehtävänä on tukea äitejä/perheitä heidän omissa imetystavoitteissaan eikä painostaa imettämään mahdollisimman pitkään perheen toiveista viis