Miten vieroitit lapsesi rinnalta ja missä iässä? Vinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Vauveli nyt 9kk ja alkaa vieroitus pyöriä mielessä, haluun kroppani jo takas!! Ei juo tuttipullosta, eikä edes hörpi vielä paljon joten en kerrasta voi lopettaa mutta pikkuhiljaa kai vois jo aloitella... Yöllä ei ole syönyt pariin kuukauteen enää mutta päivällä 5-7krt. Ja alan olla jo aika kypsä.

Vinkkejä ja kokemuksia, missä iässä lopetit ja etenkin niiltä, joiden lapsi ei huolinut pullosta eikä lopettanut itse!

En oo vielä lopettanut, lapsi 1 v, 3 kk. Ei huoli pulloa, tuttia, maitoa, korviketta. Eikä oo aikeissa lopettaa itse. Vähentänyt oon, 1 imetyskerta kerrallaan pois. Nyt syö 3-4 krt päivässä. Kovaa kitinää kaiken aikaa...

Lapsi oli 2 v 3 kk ja lopetus sujui helposti. Palasin töihin lapsen ollessa 1,5-vuotias ja siitä sitten luonnostaan tuli imetystaukoja päiviin, mutta vielä silloinkin imetin yleensä myös öisin. Minulla oli paljon työmatkoja, myös yön yli kestäviä sen jälkeen kun lapsi täytti 2 vuotta, joten maidontuotanto hiipui ja lapsi unohti tissin siinä sivussa. Lopulta, kun lapsi ei joka päivä edes pyytänyt, tein päätöksen että eiköhän imetystaival jo riitä. Muutaman kerran piti tissi sen jälkeen kieltää, mutta itkuitta selvittiin.

Alle vuoden ikäistä en vieroittasi kuin pakottavasta terveydellisestä syystä, enkä edes alle 2-vuotiasta ellei jostain syystä alkaisi pahasti tökkiä. Taaperoimetys on kuitenkin todella mukava osuus, silloin ei ole imetykseen samalla tavalla sidottu kuin alle vuotiaan kanssa. Lapsihan osaa sitten jo juoda mukista. Tuttipulloa ei meidänkään lapsi tarvinnut ensimmäisen elinviikkonsa jälkeen.

Vanhempi poika vierottu ite pikkasen 6v synttäripäivän jälkeen. Myös nuorempi nyt 1v4kk ikänen saa vierottuu omaan tahtiin, jos eteen ei tuu mitään pakkoo lopettaa ennemmin. Oon ihan varmasti yks pisimpää imettäneist palstalaisist. :D Haukkuja tulee, mut niihinhän mä oon jo tääl palstal tottunu... :cool:

• Tykkää
Reactions: Katherine Wheel
ei ikinä tuttipullosta suostunut juomaan. ½ vuotiaana aloin pienestä kupista hörpyyttää,10kk;n ikäisen joi jo kupista niin hyvin että aloin vieroittaa rinnasta. Minäkin vähensin yhden imetyksen kerrallaan,pidin viikon taukoa ennen seuraavaa vähennystä,iltaimetys jäi viimeiseksi.

Tuttipullo ei koskaan oo kelvannut kummallekkaan meidän lapsista, ilmeisesti ollaan liian vähän jaksettu sitä tarjota. Oon alkanut antaa n.8kk lähtien vettä nokkamukissa ruokailun yhteydessä, ruoan jälkeen kuitenkin imettänyt ihan normaalisti. Vuoden ikäsenä nokkiksesta on sitten juotu lehmänmaitoa ihan mallikkaasti. Meidän ipanoille on sopinut parhaiten sellainen pehmeäkärkinen nokkamuki, josta nestettä tulee vain imiessä (ei siis sotke juomaa ympäriinsä).

Imetys väheni vuoden ikäisenä luontevasti niin, että imetin vain ennen päivä- ja yöunia, kunnes puolitoistavuotiaana imetin vain lapsen halutessa rintaa. Ei mennyt muistaakseni kuin kuukausi kun lapsi ei enää hamuillut tissiä ennen unia. Lapset ovat siis aika pitkälti vieroittaneet itse itsensä, mutta imetystä tosiaan jaksettiin sinne puolentoista vuoden ikään molempien kohdalla. Nuoremmalla iällä olis varmaan ollut haasteellisempaa.

Lopetin imetyksen 2 viikkoa sitten lapsen ollessa lähes 1v 1kk.

Ruuan kanssa opeteltiin juomaan vettä mukista heti 6kk iästä lähtien. Aluksi ei mennyt paljon yhtään nestettä, mutta vähitellen lapsi oppi jujun. 11kk iästä lähtien aloin totuttamaan korvikkeen makuun ja vähitellen sekin alkoi kelvata.

Siitä sitten vähitellen vähennettiin imetyskertoja. Vuoden iässä jäi iltaimetys pois ja imetin vielä 2-4 krt päivässä.

Ennen lopettamista imetin muutamana päivänä 2 krt ja muutamana päivänä 1 krt. Viimeisellä imetyskerralla ei lasta enää kauheasti jaksanut kiinnostaakaan. Hyvillä mielillä lopetin. Nyt lapsi juo ihan tavallista kevytmaitoa ruuan kanssa.

Siis mikä h*lvetin idea on imettää yli 1-vuotiasta?! :O Vähemmästäki menee elämä pilalle, ku ensin kannat sitä mukulaa 10 kuukautta ja sitten imetät vielä kaks vuotta, pahimmillaan näköjään kuus vuotta. Eipä ihme, että täälläkin on niin paljon yksinhuoltajia. Miehillä menee hermo, kun vaimon tississä on monta vuotta putkeen kiinni joku mukula!

[QUOTE="vieras";29126050]Siis mikä h*lvetin idea on imettää yli 1-vuotiasta?! :O Vähemmästäki menee elämä pilalle, ku ensin kannat sitä mukulaa 10 kuukautta ja sitten imetät vielä kaks vuotta, pahimmillaan näköjään kuus vuotta. Eipä ihme, että täälläkin on niin paljon yksinhuoltajia. Miehillä menee hermo, kun vaimon tississä on monta vuotta putkeen kiinni joku mukula![/QUOTE]

Kuka sellasella "miehellä" mitään tekeekään, jolla menee hermo siihen kun vaimo imettää lasta...

Siis lasta ei tartte imettää puolta vuotta kauempaa, ja voi lopettaa kun laps syö kiinteää! Rintamaidosta ei hyötyäkään puolta vuotta kauempaa. Menee sairaalloiseksi vuoden imetys. Äidillä joku pakkomielle.

Reilut 10kk oli ipana kun vierotin. Vähensin imetyksen kerrallaan ja viimesenä se tärkein pois. Osasi juoda venttilimukista joten vierotus sujui eikä sälli enää muutenkaan monesti päivässä ja öisin syöny tissiä.

Siis lasta ei tartte imettää puolta vuotta kauempaa, ja voi lopettaa kun laps syö kiinteää! Rintamaidosta ei hyötyäkään puolta vuotta kauempaa. Menee sairaalloiseksi vuoden imetys. Äidillä joku pakkomielle.

No se sairaus on siun päässäs. Suositus on 6kk täysimetystä ja 12kk osittaista. Imetyksessä ei oo mitää sairasta ja sekin 1v on pieni vielä. Mutta en minäkään ymmärrä sitä että imetetään isoja lapsia tyyliin 6v. Kukin tyylillään silti.

Mä vielä imetän vaavia 11kk, ei ole oikein koskaan suostunut pullosta juomaan eikä huoli tuttia, itse ajattelin suoraan normi maitoon totuttaa, en näe syytä välissä opettaa korvikkeelle. Nokkamuki ollut joka ruualla käytössä 6kk etiäpäin, juokin itse ihan hyvin vettä, mutta edelleen imetän päivittäin useita kertoja sekä öisin pari kertaa. Vierotus on itselläkin mielessä usein, mutta mennään vielä kuukausi pari tällä linjalla.

WHO suosittaa imetystä _vähintään_ 2-vuotiaaksi. Suomessa on _vähimmäis_suositusta on säädetty alaspäin vuoteen, koska jostain syystä pitkä imetys koetaan äidille vaativaksi ja kansainvälinen suositusaika siten potentiaalisesti syyllistäväksi. Ja tottahan toki kehittyneissä maissa lapset kasvaa ilmankin rintamaitoa, mutta on kyllä todella sairasta jos joku nimittää taaperon imettämistä sairaaksi! Mitä mielleyhtymiä tälläinen ihminen oikein imetykseen liittää?

Mulle on se ja sama jos joku haluaa imettää yli vuoden ikäistä, mutta itse olen nyt jo ihan väsynyt tähän niin siksi vieroitus. Lehmänmaitoa alan antaa viimeistään 11kk-ikäiselle ja sitten viimeistään vuoden ikäiseltä viimeinenkin tissi pois.

Lisää kokemuksia ja vinkkejä!

Meillä lopetin kun poika oli 1v2kk. Poika oli tosi kiinni tississä jasöi yöt ja päivät läpeensä.vieroitus lli mo en kuukuaeen homma, unikoulutin useaan otteeseen niin että öistä jäi aina 1kerta pois. Vähitellen luovuttiin päiväimetyksistäkin niin et annoin enää ne tärkeämmät, aamulla, unien jälkeen, illalla ja yöllä. Sitten jätin vaan 1kerrallaan pois ja viihdytin ja ja kanniskelin kun lapsi protestoi. Aika pitkään siinä meni. Lapsi ei suostunut juomaan maitoa mukista mutta söi muuten maitotuotteita ja pikku hiljaa alkoi maitoakin sitten juomaan.

[QUOTE="aloittaja";29126809]Mulle on se ja sama jos joku haluaa imettää yli vuoden ikäistä, mutta itse olen nyt jo ihan väsynyt tähän niin siksi vieroitus. Lehmänmaitoa alan antaa viimeistään 11kk-ikäiselle ja sitten viimeistään vuoden ikäiseltä viimeinenkin tissi pois.

Lisää kokemuksia ja vinkkejä![/QUOTE]

Kannatti sitten se lapsi hankkia, kun on niin kauhean rankkaa jopa lapsen perustarpeiden tyydyttäminen. Väsymystä vakavampi ongelma sinulla on asenteessa.

Lapsi oli 2,5v ja ihan luonnostaan ja huomaamatta tissi vain unohtui. Oli juuri sopiva ikä ja kehitysvaihe, molemmat oltiin tyytyväisiä ajoitukseen. Maailmanterveysjärjestön kansainvälinen suositushan on, että ainakin 2v osittaisimetystä ja toki ylikin, jos äiti ja lapsi vielä haluaa.

Yhteistyössä