Miten vauvan ja isomman kanssa?? (imetys ongelma)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kenelläkään neuvoja??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kenelläkään neuvoja??

Vieras
Tai ongelma ja ongelma, mutta mietityttää kuinka selviän, kun miehen isyysloma loppuu?!?

Vauva ei ime suoraan rinnasta (todella pyöreä rinta ja ei saa otetta) vaan rintakumin kanssa. Imetys vie vähintään sen 2 tuntia, kun nukahtaa aina välillä vaippaa pitää vaihtaa jne. Pahimmillaan kestää 4 tuntia. Nukkuu kyllä sen jälkeen 3-5 tuntia, mutt imetyssession aikana on hyvin vaikea vastata vanhemman tarpeisiin, ja useinhan se pyyyhkimäään kajahtaa juuri, kun saanut tissin suuhun pienelle..

Vauvalla tosin ikää vasta 2 viikkoa, mutta toki mietin kuinka ensi viikon jälkeen saan kaiken hoidettua, kun 4 v lapsi tarvitsee myös äitiä. Ruoat pitää laittaa yms. ei voi ihan heitteille jättää tuota vanhempaakaan. Eli kuinka ihmeessä saisi tuota imetys aikaa lyhennettyä? Olen niin epävarma muutoinki, saako riittävästi maitoa jne. Kakkaa ja pissaa kyllä tulee vaikka kuinka ja paljon (joka imetyksen yhteydessä kun vaihdan vaippaa, on se ihan märkä + kakat vaipassa, joskus joutuu vaihtamaan useammankin vaipan imetysrumban aikana).

Vai pitääkö se vain luottaa, että kaikki lutviutuu ja antaa vauvan syödä omaan tahtiin.

[QUOTE="vieras";23277260]Kuulostaa kyllä pitkältä noi imetysajat mun korviin. Kuinka ensimmäisen kanssa imetys sujui?[/QUOTE]

Huonosti! Siksi stressaankin ihan hirveästi. Eli esikoinen ei suostunut sitä vähääkään imemään vaan joi pullosta, lypsin hänelle maitoa 4kk, jonka jälkeen siirtyi kokonaan korvikkeelle.

Kyllä minullakin se eka pari viikkoa meni aika pitkälle tissi suussa. Kuitenkin sitten kun mies meni takaisin töihin, jäi aikaa hyvin esikoisellekin (1,5v). Imetysaika väheni ihan huomattavasti ekan parin-kolmen viikon aikana. Välillä toki oli hetkiä, kun vauva piti jättää kesken imetyksen odottamaan. Ei ole tietenkään mukavaa, mutta niin se kai vaan menee toisten (ja siitä eteenpäin) lasten kohdalla, eivät saa sitä jakamatonta huomiota kuten ensimmäiset lapset.

Neljä tuntia kyllä kuulostaa todella pitkältä ajalta, luulen että osa tuosta on tuota sinun stressiäsi asiasta. Helpommin toki sanottu kun tenty, mutta jos rentoutuisit asian kanssa, sujuisi se varmaankin ihan hyvin.

mulla menee imettäessä helposti 6- tuntia, rinnalta toiselle, vauva EI nuku päiväl eikä pahemmin yölläkään, pieniä hetkiä torkkuu, väliajat huutaa, rinnalla tyytyväinen ja syö, syö kaiken aikaa, eräänäkin päivänä istuin sohval 12 t putkeen, vessas kävin ja mies toi ruokaa, vinkkejä todella kaipaisin nyt tosin lapsosella rs-virus ja entistä kurjempi olo... rintakumi mullakin käytös

Suosittelen soittamaan imetystukipuhelimeen, siellä on koulutetut neuvojat kertomassa. Itsellä on sujunut imetys kummankin lapsen kanssa suht hyvin, mutta kaksi kertaa olen silti jossain pienemmässä asiassa sinne soittanut ja saanut erittäin hyviä neuvoja!

Tosiaan osan tuosta 4 tunnin ajasta selvästi pitää minua tuttina, mutta en osaa erottaa koska alkaa "tutti-aika" ja koska on vielä oikeasti nälkä. Ja välillä lapsonen tahtoo vaan "seurustella", katselee ympärilleen jne. sylistä tosin ei silloin saa pois laittaa, tai alkaa itku. Liinan käyttö varmasti helpottaisi asiaa, pystyisi samalla touhuamaan isomman kanssa jotain. Mutta tutina olon ja syömisen ajan vielä pitää istua persiillä paikoillaan, tai alkaa itku. Paljon vauva toki tarvitsee syliä ja läheisyyttä, ja koitan olla stressaamatta, mutta mutta.. :)

Siis jos 4 tai 6 tuntia menee yhteen imetyskertaan niin jotain on kyllä pielessä. Kyllähän pieni vauva syö usein, mutta ei se yksi kerta nyt noin kauan voi kestää.

mulla menee imettäessä helposti 6- tuntia, rinnalta toiselle, vauva EI nuku päiväl eikä pahemmin yölläkään, pieniä hetkiä torkkuu, väliajat huutaa, rinnalla tyytyväinen ja syö, syö kaiken aikaa, eräänäkin päivänä istuin sohval 12 t putkeen, vessas kävin ja mies toi ruokaa, vinkkejä todella kaipaisin nyt tosin lapsosella rs-virus ja entistä kurjempi olo... rintakumi mullakin käytös

auts, ei se helposti sinullakaan mene :(

ap, tuo tuttina oleminen tarkoittaa, että vauva tilaa lisää ruokaa rinnasta. Se on siis tärkeää, jotta maitomäärä lisääntyisi. Nyt kun sun mies on vielä kotona, niin anna vauvan olla rinnalla niin paljon kun vaan haluaa ja kun suinkin pystyt pitämään. Se helpottaa huomattavasti myöhempää syöttämistä ja ylipäätään imetyksen onnistumista.

Vaippojen kanssa kannattaa katsoa, mikä on paras systeemi vaihtaa. Toisilla on suora putki eli tulee toisesta päästä ulos samantien kun toisesta menee sisään. Silloin on parempi vaihtaa syönnin päälle. Muuten on parempi vaihtaa ennen, niin jää nukkumaan suoraan.

Meidän keskimmäinen oli maratonsyöjä, helposti meni aina pari tuntia. Esikoinen sai kuulla niin Vaahteramäen Eemeli, Kolme iloista rosvoa, Melukylän lapset ym siinä samalla kun syötin pienempää.

Itse olen aina joutunut aloittamaan imetykset rintakumilla, mutta vähitellen rinnanpäät on muotoutuneet sellaisiksi, että on saanut syötyä ilmankin.

Esikoista varten kannattaa varata helposti laitettavaa (lämmitettävää) ruokaa, teet vaikka aina isomman annoksen jotain miehen ollessa kotona (tai laitat miehen tekemään), siitä sitten sopivia annoksia jääkaappiin ja pakkaseen isomman kanssa syötäväksi. Vauva voi aina välillä antaa hetken odottaa vuoroaan, jos on jotain tärkeämpää, kuten vaikka se isomman pepun pyyhintä, eihän siihen hetkeä kauempaa mene.

Meillä on 2,5v tuo vanhempi ja pienempi täysimetyksellä - tykkäsi vetää noita maratoneja alkuun, mutta nopeesti siihen tulee se tietty rytmi jolla saa päivän toimimaan kahden kanssa... imetyksien ajan esikoisen kanssa voi kasata legoja, lukea kirjaa jne...

[QUOTE="alkup.";23277367]Tosiaan osan tuosta 4 tunnin ajasta selvästi pitää minua tuttina, mutta en osaa erottaa koska alkaa "tutti-aika" ja koska on vielä oikeasti nälkä. Ja välillä lapsonen tahtoo vaan "seurustella", katselee ympärilleen jne. sylistä tosin ei silloin saa pois laittaa, tai alkaa itku. Liinan käyttö varmasti helpottaisi asiaa, pystyisi samalla touhuamaan isomman kanssa jotain. Mutta tutina olon ja syömisen ajan vielä pitää istua persiillä paikoillaan, tai alkaa itku. Paljon vauva toki tarvitsee syliä ja läheisyyttä, ja koitan olla stressaamatta, mutta mutta.. :)[/QUOTE]

JOS painoa tulee reilusti niin tietää että maito riittää ja tuttina voi käyttää tietysti myös tuttia jos vain huolii. meilläkän ei esikoinen syönyt tuttia, mutta tälle nuoremmalle se oli laitettava ettei päivät ja yöt menisi tissillä.. mutta yleensä vauva viihtyy kantoliinassa aivan hyvin vaikka muuten tarvisiki sen tissin suuhunsa, eli sitä voit koittaa ensin itkun tyynnnyttämiseen ja sitte vasta antaa tissin. siis jos on ilmeistä että saa tarpeeksi maitoa. meillä nopeutunu 2-3viikon iässä selkeästi nuo syömiset joten voi olla että se siitä helpottaa nopeastikin.

Mulle tuli kakkosen ollessa vastasyntynyt, imetysohjaaja kotiin (oli silloin 2vk) ja voin vaan suositella! Se ohjaa ja neuvoo ja tukee. Varsinkin, jos imetys aiheuttaa epävarmuutta ja luotto imetykseen on vähän niin ja näin..

Meillä lapsilla ikäeroa 1v5kk ja tein aina ruoat seuraavaksi päiväksi valmiiksi,sitten niitä ei tarvinnut kuin mikrossa lämmittää. Itselläni mietityttäs jos vauva ois noin kauan rinnalla,että saako se oikeesti riittävästi maitoa. Meillä vauvat on syöny yleensä se 5-15min ja 3h välein. illalla sit pitempi tankkaus kun yö on vastassa. Minun tissit ois riekaleina 4h imemisen jälkeen.Antasin kyllä jo pullosta lisämaitoa ja kattosin vaikuttasko se mitenkään. En käsitä miksi on niin iso kynnys antaa lisämaitoa?eihän se ole mikään huonouden merkki,pääasia että elämä helpottuu ja lapsi on tyytyväinen.

Jos mun lapset söisi sen 2 tuntia tai enemmän, niin hyvin herkästi kyllä siinä vaiheessa vaihtaisin pulloruokintaan, eihän tuossa ole mitään järkeä. Onneksi molemmat lapset ovat suht nopeita syöjiä 15 minuuttia siinä korkeintaan menee, monesti jopa vähemmän.
Nuorempi tosin saattaa syödä useita kertoja, pienen ajan sisällä, mutta siinä välissä kyllä teen itse kaikenlaista ja lapsi istuu sitterissä tai makoilee lattialla.