Ai miten niin imetys on "helppoa ja vaivatonta"??!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se onkin yksi elämän suurista huijauksista.
Se tulee jotenkin niin puskista, kun on keskittänyt kaikki ajatukset synnytyksestä selviämiseen. Ja sitten - rinnat kipeinä maidosta, naama punaisena kiljuva vauva, ote hukassa molemmilta, väsyttää, sattuu alapäähän, sattuu rintoihin ja taas vauva huutaa ja hermostuu sekunnissa nälkäänsä jne...
Ei oo helppoa ainakaan alku, ei.
Paitsi joillakin kai on, mutta heilläkin aina jokin ongelma tulee eteen.

No olipas täällä keskusteltu vilkkaasti. Mä haluan vielä korostaa, että kuten ekassa viestissänikin totesin, onhan imetys helppoa ja vaivatonta, jos se on helppoa ja vaivatonta :) Pointtini oli se, että mielestäni mahdollisista ongelmatilanteista pitäisi saada tietoa odotusaikana, koska usein se kuitenkaan ei helppoa ja vaivatonta ole. Ja monilla imetys kaatuu jo alkumetreille esim. neuvoloista saadun virheellisen ohjeistuksenkin takia. Ja silti esim. imetysohjaus odotusaikana on minimaalista ja keskittyy usein vain siihen, kuinka tärkeätä imettäminen olisi.

Ja täytyy sanoa, että ihan kadehdin teitä, jotka ette oikeasti ole kohdanneet imetyksessä mitään vaikeuksia :) Imetys on minulle maailman luonnollisin asia, mutta helppoa ja vaivatonta se ei valitettavasti ole mulle ollut.

[QUOTE="aloittaja";22959945]No olipas täällä keskusteltu vilkkaasti. Mä haluan vielä korostaa, että kuten ekassa viestissänikin totesin, onhan imetys helppoa ja vaivatonta, jos se on helppoa ja vaivatonta :) Pointtini oli se, että mielestäni mahdollisista ongelmatilanteista pitäisi saada tietoa odotusaikana, koska usein se kuitenkaan ei helppoa ja vaivatonta ole. Ja monilla imetys kaatuu jo alkumetreille esim. neuvoloista saadun virheellisen ohjeistuksenkin takia. Ja silti esim. imetysohjaus odotusaikana on minimaalista ja keskittyy usein vain siihen, kuinka tärkeätä imettäminen olisi.

Ja täytyy sanoa, että ihan kadehdin teitä, jotka ette oikeasti ole kohdanneet imetyksessä mitään vaikeuksia :) Imetys on minulle maailman luonnollisin asia, mutta helppoa ja vaivatonta se ei valitettavasti ole mulle ollut.[/QUOTE]

Mulle on selitetty, että ennen synnytystä ei kannata puhua imetyksestä kovin yksityiskohtaisesti, koska nainen on niin keskittynyt synnytykseen. Että tieto valuisi toisesta korvasta ulos.

Pelkäsin etukäteen kovasti sitä, että nouseeko maito ollenkaan (äitini ei kuukausien yrityksistä huolimatta onnistunut minua kunnolla imettämään). Mun mielestä erinäisissä oppaissa oli moneen otteeseen mainittu, ettei aina imetys onnistu ja jos ei, ei se mikään maailmanloppu ole. (Harmitti silti jo etukäteen epäonnistumisen mahdollisuus...)
No, ollaan oltu onnekkaita, sillä tytöllä oli imuote hallussa heti. Itse olin epävarmempi, mutta vietin sairaalassa melkein viikon ja soittelin kelloa harvase kerta, kun tytölle tuli nälkä. Onneksi oli rauhallista ja hoitajat juoksivat tunkemassa rintaa tytön suuhun ja korjaamassa asentoa sekä neuvomassa, kun en itse hommaa vielä hanskannut. Eli iso kiitos kyllä sinne hoitohenkilökunnan puoleen!
Rintaraivareista en minäkään tiedä mitään. Aina on kelvannut ja kelpaa edelleen vaikka ikää on jo 1,5 vuotta. Eli vierottumista odotellessa... Rinnat kyllä olivat välillä kipeät ja verillä, (mutta kumeja tms en sentään joutunut käyttämään).
Ja tuossa imetyksen "käyttömukavuudessa" on varmasti iso osansa myös falskaamattomuudella. En ole joutunut käyttämään mitään suojia. Taatusti olisi tuntunut raskaammalta, jos koko ajan olisi ollut paita märkä suojien kanssakin (kuten eräällä ystävälläni).
Silti tiedän jo nyt, että jos meille toinen tulee, tulen hermoilemaan lähes yhtä paljon imetyksestä, sillä lapset vain ovat niin erilaisia ja siihen, miten maitoa tulee, vaikuttaa kuitenkin niin moni asia (esim. just se stressi). Mutta tsemppiä kaikille niin tissiä kuin pulloakin tarjoaville. Molemmilla keinoilla ne vauvat kuitenkin kasvavat. ;)

[QUOTE="vieras";22959953]Mulle on selitetty, että ennen synnytystä ei kannata puhua imetyksestä kovin yksityiskohtaisesti, koska nainen on niin keskittynyt synnytykseen. Että tieto valuisi toisesta korvasta ulos.[/QUOTE]

Mä olen aina vähän ihmetellytkin sitä, että monet odottajat on niin synnytysorientoituneita. Kun siinä kuitenkin (useimmiten ainakin) on kätilöt ja lääkärit apuna, kun taas vauvan kanssa olet muutaman päivän päästä sitten omillasi. Synnytysvalmennuksen ohessa pitäisi ehdottomasti olla halukkaille myös imetysvalmennusta. Ja ihan samalla tavalla näitä imetyksen MAHDOLLISIA vaikeuksia voisi ottaa esille kuin synnytyksenkin mahdollisia ongelmatilanteita.

Uusimmat

Yhteistyössä