Miten vauvaa voisi opettaa nukahtamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -ap-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

-ap-

Vieras
Eli vauva 6kk nukahtanut aina huonosti ja nukkunut vähän. Päivisin on alkanut nukahtamaan ihan ok vaunuhin, mutta ilta nukahtaminen on todella vaikeaa. Itseäni ei haittaisi vaikka vauva nukahtaisi tissille, mutta kun nukutukseen menee 2-3h aikaa, vauva nukahtaa puolilta öin ja herää samantien kun vierestä lähtee/yrittää nostaa omaan sänkyyn. Nukuttaminen on minuutin välein tissin vaihtamista, sylissä hytkytystä ja kävelyä, lisää tissiä. Huuto alkaa kun sänkyyn laskee eikä rauhoitu vaikka olisi vieressä, silittäisi yms.. Tuttia ei syö. Illat on tosi vaikeita ja olen itse jo valmis nukkumaan ennen kun saan vauvaa edes rauhoittumaan.. Olisiko hyviä vinkkejä miten opettaisin vauvan rauhoittumaan edes jollain keinolla? Huudattaa en aio.

en nyt enää muista miten npoin pienen kanssa, mutta säännöllinen päivärytmi vois auttaa sit jossain vaiheessa, eli joka päivä ylös tiettyyn kellon aikaan vaikka klo 6 ja tietty nukkumaanmeno aika. Tee omasta sängystä mieluisa paikka olla, ota mukaan joku unilelu/rätti, joka tuoksuu äidiltä, aluks pidät sitä aina mukana ja lähellä lasta, oliko leimautuminen joksi sitä kutsuttiin.. kannattaa myös tutustua vauvan luonnolliseen unirytmiin ja unenvaiheeseen, koska ne eroaa aikuisen unesta niin paljon.

Onko se huudattamista, mikäli vauvan kurkku suorana huutaa ja sinä makaat vieressä ja silität selästä? Minä olen opettanut vauvan rauhoittumaan itse juuri noin kuten "noooh" kertoi. Ekana yönä vauva huusi varmaan puoli tuntia, sen jälkeen ei ole nukahtamisessa ollut ongelmia

Laita vauva omaan sänkyyn sinun paita uniriepuna ja mene vaan pois, vaikka jäisi itkemään. Meillä vähän vanhempi vauva ja rauhottuu yleensä heti, kun menen huoneesta pois. Jos seison vieressä niin itkee. Kokeile edes. Ei pikku itkuista kannata välittää.

vauva nukkuu usein mahallaan, mutta ei siihen kyllä rauhoitu vaan punkee itseään käsillä ylös ja alkaa huutamaan kun ei jaksa olla.. Selällään ei pysy hetkeäkään vaan kääntyy vatsalleen..

Sitten kun vauva laitettu sänkyyn laita rauhallista musiikkia tai laula:)

vauva nukkuu usein mahallaan, mutta ei siihen kyllä rauhoitu vaan punkee itseään käsillä ylös ja alkaa huutamaan kun ei jaksa olla.. Selällään ei pysy hetkeäkään vaan kääntyy vatsalleen..

Kyllä se rauhoittuu, toki ensin punkeaa ja voi vähän protestoidakin. Jatkat vaan silittämistä ihan rauhallisesti. Hämärä huone ja kärsivällisyyttä.

[QUOTE="äitikkä";27581061]Laita vauva omaan sänkyyn sinun paita uniriepuna ja mene vaan pois, vaikka jäisi itkemään. Meillä vähän vanhempi vauva ja rauhottuu yleensä heti, kun menen huoneesta pois. Jos seison vieressä niin itkee. Kokeile edes. Ei pikku itkuista kannata välittää.[/QUOTE]

Meillä se huuto on aivan suoraa karjumista saman tien, eli ei mitään pientä kitinää.. Esikoisen aikanaan pystyi jättää vaikka mobilea katselemaan, mutta tämä vauva ei pysty/halua olla niin hetkeäkään.. :(

En mä ainakaan ole keksinyt mitään muuta keinoa kuin se "huudatus". Siis yleensä syötän ja annan nukahtaa tissille, mutta joinain iltoina ei nukahda millään vaan pitäisi tissitellä tuntikausia. Yleensä jos ei ole nukkumisen meininkiäkään puolen tunnin jälkeen niin noustaan ylös hetkeksi ja leikitän tms. että väsyy enempi. Sit uusiksi tissille ja yleensä nukahtaa toisella yrittämällä.

Jos ei, niin pistän tissin piiloon kun ei enään syö vaan kiukuttelee ja lutkuttaa vaan, otan tiiviisti kainaloon, tarjoan tuttia (joka yleensä syljetään pois kaaressa), pidän kädestä kiinni ja annan huutaa. Huutaa sen minkä huutaa, välissä tarjoan välillä tissiä. Jossain kohtaa luovuttaa, alkaa imemään ja nukahtaa samantien. Mihinkään hytkyttelyyn en ole lähtenyt, sitä sais sit aina hytkytellä ja heijailla, lauleskelen kyllä useinkin muutaman kipaleen |O meillä vauva miltei 4 kk.

No ei kai se auta muuta kun sit vaan sillä huudolla opettaa.. :| Vauva usein vielä vetäsee jotkut puolen tunnin unet tisisillä ja sen jälkeen on taas aivan pirteä pari tuntia..

No ei kai se auta muuta kun sit vaan sillä huudolla opettaa.. :| Vauva usein vielä vetäsee jotkut puolen tunnin unet tisisillä ja sen jälkeen on taas aivan pirteä pari tuntia..

Eihän se kivaa ole mutta vauvalla on turvallinen olo jos vaan olet lähellä, vaikka huutaiskin. Ja mä luulen että meidän vauva vaan taistelee unta vastaan kaikin keinoin ja siks huutaa kun ei osaa/halua nukahtaa vaikka on kova väsymys... eli enemmän pidän sitä asiaan kuuluvana, rutiinit sitten auttaa nukahtamaan.. tehkää joka ilta samalla tavalla ja älä hermostu huutamisesta :) mä usein alan hengittämään korostetun rauhallisesti ja haukottelen niinkuin itsekin alkaisin nukkumaan enkä edes yritä rauhoitella sen kummemmin, pidän vaan lähellä ja kädestä kiinni...

Meillä oli vielä muutama viikko sitten samanlaista taistelua, mutta nyt on alkanut illat menemään paremmin. Nyt vauva nukahtaa yleensä noin vartissa tissille, kun makaan vieressä. Muutaman kerran saa kyllä vielä käydä rauhoittelemassa, kun meinaa herätä, välillä riittää pelkkä selästä silittely, ja välillä pitää ottaa uudestaan tissille.

Tassuttelua omassa sängyssä kokeilin, mutta kun vauva oli huutanut yli tunnin kurkku suorana niin luovutin. Tällä hetkellä nukutetaan niin miten helpoiten nukahtaa, ja edistystä tuossa nukahtamisessa on kyllä tapahtunut. Pari viikkoa sitten nukuttamisessa meni monta tuntia, ja vauvan taisteli kaikin voimin nukahtamista vastaan, vaikka oli selvästi väsynyt. Ja välillä sitten nukahti syliin, ja kun yritti siirtää sänkyyn nukkumaan niin heräsi. Sitten piristyttiinkin niin ettei uni enää maistunut.

Mutta onneksi nykyään nukahtaa helpommin, eikä taistele niin kovasti vastaan.

Mitään vinkkiä mulla ei ole antaa, mutta toivottavasti se on teilläkin jokin ohimenevä ilmiö. Meillä levottomuuten saattoi vaikuttaa liikkumaan opettelu. Onko teillä ollut alusta asti nukahtaminen vaikeaa?

En mä ainakaan ole keksinyt mitään muuta keinoa kuin se "huudatus". Siis yleensä syötän ja annan nukahtaa tissille, mutta joinain iltoina ei nukahda millään vaan pitäisi tissitellä tuntikausia. Yleensä jos ei ole nukkumisen meininkiäkään puolen tunnin jälkeen niin noustaan ylös hetkeksi ja leikitän tms. että väsyy enempi. Sit uusiksi tissille ja yleensä nukahtaa toisella yrittämällä.

Jos ei, niin pistän tissin piiloon kun ei enään syö vaan kiukuttelee ja lutkuttaa vaan, otan tiiviisti kainaloon, tarjoan tuttia (joka yleensä syljetään pois kaaressa), pidän kädestä kiinni ja annan huutaa. Huutaa sen minkä huutaa, välissä tarjoan välillä tissiä. Jossain kohtaa luovuttaa, alkaa imemään ja nukahtaa samantien. Mihinkään hytkyttelyyn en ole lähtenyt, sitä sais sit aina hytkytellä ja heijailla, lauleskelen kyllä useinkin muutaman kipaleen |O meillä vauva miltei 4 kk.

Näin minäkin toimin, vauvalla ikää 5kk. :)

Välillä käy nukkumaan kiltisti, nukahtaen omaan sänkyyn, toisinaan on niin yliväsynyt että vauvan on vain annettava huutaa väsymyksensä pois ennen kuin nukahtaa. Ihan sama onko sylissä vai ei, ja olen todennut että nopeammin rauhoittuu kun antaa huutaa omassa sängyssään minuutin, sitten käyn laittamassa tutin ja yleensä nukahtaa tämän jälkeen heti. Vastasyntyneestä asti "taistellut" unta vastaan, joten olen jo tottunut tähän. Mitä enemmän nostan sängystä pois ja syliin, sitä hankalammaksi nukutus lopulta käy. Paras siis opettaa vauvalle, että oma sänky on se turvallinen paikka, jonne saa itsekseen nukahtaa, ilman että äiti "häiritsee" nukahtamista siinä vieressä.

Just eilen hihkuin miehelleni että tulisi katsomaan kun Teiniäideissä yksi äiti laittoi tyttärensä pinnasänkyyn tutti suussa ja tuumasi että nyt on aika nukkua. Meillä kun on pienet nukutettu niin että makaavat isänsä tai minun rintakehän päällä, siitä siirretään sitten viereen jos on pakko.

Ja näin varmaan tämä kolmaskin tulokas tullaan nukuttamaan, minä en edes ymmärrä miksi vauvan pitäisi nukkua yksinään.
Jos aloittajan vauva tarvitsee äidin läheisyyttä niin silloin hänelle on sitä annettava, mikään pakkovierottaminen äidistä ei ole varmastikkaan hyväksi turvallisuudentunteen kehitykselle.

vielä 11 kk ikäinenkin syliin. Välillä söpösti höpöttäen ja nukahtaen, välillä karjuen unta vastaan. Kun on nukahtanut, niin siirrän sänkyynsä.

Yöt nukkuu kuin tukki, yleensä aika tasan tarkkaan kymmenen tuntia. On nukkunut yöt läpi jo ihan pienestä pitäen. Muutaman kerran on nuha tai hampaat unia häirinneet, mutta ne kerrat ovat olleet hävyttömän vähäiset.

Tämän lapsen kanssa on toiminut tämä systeemi hyvin. En ole keksinyt yhtään syytä miksi huudattaisin häntä yksin sängyssä nukahtaessaan.

[QUOTE="maalaisäiti";27583986]Just eilen hihkuin miehelleni että tulisi katsomaan kun Teiniäideissä yksi äiti laittoi tyttärensä pinnasänkyyn tutti suussa ja tuumasi että nyt on aika nukkua. Meillä kun on pienet nukutettu niin että makaavat isänsä tai minun rintakehän päällä, siitä siirretään sitten viereen jos on pakko.

Ja näin varmaan tämä kolmaskin tulokas tullaan nukuttamaan, minä en edes ymmärrä miksi vauvan pitäisi nukkua yksinään.
Jos aloittajan vauva tarvitsee äidin läheisyyttä niin silloin hänelle on sitä annettava, mikään pakkovierottaminen äidistä ei ole varmastikkaan hyväksi turvallisuudentunteen kehitykselle.[/QUOTE]

No kyllähän vauva saa läheisyyttä koko päivän et miksi ei voisi käydä yksinään nukkumaan jos on tyytyväinen. Miksi se nukutustilanne on juuri se tärkein? Meillä esikko karjui aina jos yritti laittaa omaan sänkyynsä, joten nukutettiin vaan viereen. Tää toinen käy omaan sänkyynsä ihan tyytyväisenä, pitää uniääntä ja pyörittelee tuttia kädessään. Kuulee kuitenkin turvallisia ääniä ku laitan esikkoa nukkumaaan ja tietää ettei ole yksin. Ikää vajaa 5kk.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä nukahtaa;27584028:
Tämän lapsen kanssa on toiminut tämä systeemi hyvin. En ole keksinyt yhtään syytä miksi huudattaisin häntä yksin sängyssä nukahtaessaan.

No jos nukuttaminen voi kestää 3tuntiakin niin kuin ap:llä, niin kyllähän sitä yrittää etsiä muita ratkaisuja. Etenkin jos ei ole ainut lapsi.

Joinakin iltoina kun ei meinaa nukahtaa ja olen itsekin tosi väsynyt niin oon heijannut tyynyn päällä omien jalkojen päällä vauvan (5,5kk nyt) uneen. Yleinen nukahtamistapa on tissille, nukkuu käpertyneenä äidin kainaloon parhaiten. Siinä on turvallista olla. Pinnasänky ei ole ollut käytössä.
En tiedä miten käy kun pitäisi siirtyä omaan sänkyyn. Omasta puolestani sillä ei ole kiirettä, itsellänikin hyvä ja turvallinen olo kun poikanen on vieressä.

Yhteistyössä