Mikä meidän vauvaa vaivaa?! Asiaa yöunista. Löytyisikö neuvoja/kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en jaksa

Vieras
Meillä on 9 kk vauva, joka on aiemmin nukkunut ihan hyvin. Herännyt yöllä 1-2 kertaa syömään ja sitten nukahtanut heti uudestaan. Mutta nyt! Herää yöllä puolen yön jälkeen ja on aivan virkeä! Alkaa kitisemään sängyssään ja kun otan meidän väliimme rauhoittuu, mutta alkaa touhuilla virkeänä! Ja tätä kestää pari tuntia ennen kuin nukahtaa uudestaan. Ja emme siis tietenkään juttele tms. vauvalle, vaan yritän saada rauhoittumaan ja nukahtamaan.

Päiväunet nukkuu 11-13 ja yöunille käy kahdeksalta. Aamulla herää seitsämän aikaan. En usko, että mikään kipukaan olisi syynä, kun on kuitenkin niin hyväntuulinen herätessään. Liikkunutkin on jo monta kuukautta, joten tuskin sekään on syynä tuohon öiseen touhuiluun.

E-r-i-t-t-ä-i-n raskasta, kun muutoinkin olen huono nukkuja, jolla nukahtaminen kestää. Mikä ihme vauvaa oikein vaivaa ja mitä tälle voisi mahdollisesti tehdä?

Ei sitä vauvaa taida mikään varsinaisesti vaivata vaan kuuluu ikään. Hampaita tulee, liikkumista opettelee yms...ne kaikki päivän touhut tulee uniin. Meillä myös tämä pienin on nyt 1 vuotias ja jostain 8 kk ikäisestä yöt alkanu myös olla vähän hulinaa ja on sitä siis edelleen. Nyt tuumailtiinkin että jospas siirrettäis pikkumies omaan huoneeseen nukkumaan, koska minä oon myös erittäin huono nukkumaan ja herään joka ikiseen ääneen. Koitetaan ja katellaan. Kyllä se ajan kans.... :o)

Onneksi nuo on vaiheita, jotka ei kestä ikuisesti. Voisitteko jakaa öitä miehen kanssa, että joskus olisi sunkin vuoro nukkua vai etkö sittenkään saa unta? Mulla on vähän sellanen vika, että väsyneenä en nuku hiljaisuudessakaan. Muista itse syödä ja juoda riittävästi ja nappaa sekaan vitamiineja, rautaa tms. purkista. B-vitamiinit pitää äidin tiellä hätätapauksissa muutamia päiviä, vaikka et nukkuisi juuri ollenkaan. Arvelen, ettei tuolle kukkumiselle ole mitään kummenpaa syytä, mutta kyllä se jonain yönä loppuu. Sitä odotellessa!

Meillä oli ihan sama juttu. Oma huone teki ihmeitä! :) Ei herännyt höpöttelemään kun ei ollut enää juttukaveria. Ja ilman itkuja toi hoitui, mikä yllätti mut täysin. Kannattaa kokeilla.

Meillä on molemmilla ollut lapsilla juuri tuota yöllä hereillä olemista. Itse asiassa nuorimmaisella (1v2kk) on juuri tämä ihanainen vaihe päällä. Herää tosi usein joskus klo 2 maissa kukkumaan. Sen verran vaatii huomiota, että itsekään ei siinä saa nukuttua. Saattaa valvoa 2-3 tuntia ja sitten kun lapsi nukahtaa, niin itsepä ei saakaan enää kunnolla unta.

Me emme voi oikein siirtää toiseen huoneeseenkaan nukkumaan kun siellä nukkuu isoveli ja sitten hän ei saa nukuttua. Ja sitten kuitenkin lapsi selvästi vaatii, että ollaan siinä lähellä. Paha eroahdistusvaihekin on päällä.

On todella raskas ja ärsyttävä vaihe ja toivon totisesti että menisi nopeasti ohi.

Yhteistyössä