Miten vauva matkustaa linja-autossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikissa paikoissa ei välttämättä ole turvavyötä, edessä on ja sitten jos on väliovi niin siinä penkissä. Minä otan aina varuiksi mukaan työkaluosastolta saatavan kuormaliinan ja laitan sillä kaukalon penkkiin kiinni jos ei ole vyötä.

Meillä oli aikoinaan kova vaunukoppa missä vauva oli. Sen sai tiukasti penkin ja edessä istuvan penkin väliin, itse istuin vieressä. Muistaakseni ollut kerrain myös autoistuimessa, mutta ei missään kiinni. Kerran oli niin paljon matkustajia, että vaikka paikkalippu oli ostettu myös vauvalle niin kuski pyysi luovuttamaan koppapaikan toiselle ja vauva näin sylissä loppumatkan.

me matkustettiin muutaman kerran vauvan kanssa pitkänmatkan bussilla ja joka kert ameille sattui sellainen paikka, että kaukalo kiilautui edessäolevan penkin ja istuimen väliin tosi tukevasti. Eihän se toki mikään "tukeva kiinnitys" ole, mutta jos vertaa junaan, niin huomattavasti parempi. Turvavyöt lantiolle pitää löytyä kaikilta paikoilta, mutta aika harvassa on kyllä sellaiset bussit joista löytyy pöytä ja molemmin puolin penkit.

Juuri yhtenä päivänä katsoin sivusta, kuinka pikkuvauva vanhempineen matkusti pitkän matkan bussissa etupenkissä. Vanhemmat vyöttivät itsensä puolimatkassa (siinä vaiheessa, kun minä huomautin vierustoverilleni, että onpa hyvä että täällä on vyöt), lapsi matkusti koko ajan sylissä valmiina sinkoamaan tuulilasiin onnettomuuden tullen. No kai se on hyvä asia, että iskä ja äiskä eivät rojahda sentään päälle.

Minä ensimmäisen lapsen odottajana tietenkin näin koko matkan kauhukuvia onnettomuudesta ja taisin tirauttaa kyyneleenkin.

[QUOTE="TaneliKaneli";22571017]Tuli mieleen, että eikös ihan ensimmäisissä penkeissä ole monesti ns. normaalit 3 piste vyöt? Niihinhän saisi hyvin autokaukalon kiinni?[/QUOTE]

Mun mielestä kaikkien kaukobussien etupenkeissä on vyöt. Ja uudemmissa busseissa pitää olla joka paikalla. En ole varma, onko peräti laki, mutta luulen näin.

Yhteistyössä