miten varaatte ajan gynelle

• Viestiketjun aloittaja kiitos tiedosta
  • Ensimmäinen viesti
Tuulikki
Suurimmassa osassa terveyskeskuksia ei ole gynekologoja. Yleislääkärit tekevät gynekologisia perustutkimuksia ja toimivat myös neuvolalääkäreinä.

Asiasta riippuen ajan voi varata myös perhesuunnitteluneuvolaan (joillain paikkakunnilla ehkäisyneuvola), jossa voi ensin tavata terveydenhoitajan ja tarpeen mukaan sitten varata lääkärin.

liulau
perhesuunnittelukeskus on kyllä kätevä, ja tiettyyn pisteeseen asti myös ilmainen. Parin vkon päähän minä ainakin sain ajan, kun pillereityä olen aloittelemassa saan myös tutkimuksen ja all for free! Jee, mukavaa.

rae
Edellisellä asuinpaikkakunnallani yksi yleislääkäreistä oli tehtävissään "erikoistunut" ehkäisy/äitiysneuvolan puolelle ja hän hoiti kakki ne käynnit vaikka omalääkärinä saattoi olla joku toinenkin. Nykyisessä asuinkunnassani kuulema omalääkäri tekee gynetutkimuksetkin näissä normaalitapauksissa. Tuntuu jotenkin oudolta, mutta kaipa hänkin sen papan osaa ottaa.

Täti
Naistentauteihin ja synnytyksiin vähintään 5 vuotta yleislääketieteen opintojensa lisäksi erikoistuneen lääkärin homma ei tosiaan ole vain papan ottamista.

Gynekologin tutkimukseen kuuluu paljon muutakin, jota todellakaan yleislääketieteen opinnoilla ei osata, joten suosittelen oikeaa gyneä. Ei se nyt NIIN suuri uhraus ole kerran vuodessa tai kahdessa laittaa omaan terveyteensä. Etenkin te, joilla lapsen tekokin on edessä, pitäkää huolta terveydestänne.

Anne
Gyneksi minä kutsun gynegologista poliklinikkaa ja sinne ei pääse kuin gynegologin lähetteellä ja vain jos on jotain ongelmia. Sinun tapauksessasi varmasti ainut vaihtoehto on ehkäisyneuvola (sairaahoitaja), jos et halua satsata yksityiseen..

Yhteistyössä