Miten vanhempasi ovat suhtautuneet ehkäisyyn?

Tosta menkkojen alku keskustelusta tuli mieleen, kun äitini kanssa keskusteltiin ehkäisystä.

Olin 15v kun aloin seurustelemaan niin, että olin jopa yötä miehen luona. Mies oli mua 6 vuotta vanhempi. Ei me oltu kauaa tapailtu, kun äitini jo kehoitti minua hankkimaan ehkäisypillerit. Kysyin että miksi ihmeessä!? Kuulema siksi ettei tulisi vauvoja :D Se oli tosi nolo keskustelu mulle, neitsyt kun olin.

Mites muilla nämä tämmöiset keskustelut hoituneet?
 
"vieras"
Ei olla koskaan keskusteltu tästä(kään) aiheesta. Itse hankin pillerit 17 v, vanhempieni tietämättä asiasta. Seurustelin ekaa kertaa 15v eikä ne sanoneet mitään. Ei olla koskaan juteltu äidin kanssa menkoistakaan niin saati nyt ehkäisystä tai seksistä.
 
"pirkko"
Tiesin ehkäisystä jo varmaan 10-11 vuotiaana. Äiti on aina osannut jutella kaikenlaisista asioista luontevasti. Isä kehotti odottamaan 15-vuotiaaksi. Kun kuitenkin aloitin aiemmin, niin äiti katsoi parhaaksi järkätä ehkäisypillereitä, kun oli vakikumppanikin. Gynekologillakäynti sitten hoitui siinä samalla. Sukupuolitaudeista olisi ehkä hivenen enemmän voinut kertoa, mutta seksuaalisesti aktiivisena nuorena osasin kyllä ottaa itsekin selvää asioista.
 
Äidin kanssa ei puhuttu halaistua sanaa asiasta ikinä.
Isän kanssa puhuttiin sen verran, että kannattaa ehkäisyä käyttää, ettei tule jälkikasvua tahi tauteja.. Mutta millaista ehkäisyä, siitä ei puhetta ollut..
Koulun seksivalistuksen kautta sain tietoa enemmän.. ja kirjaston valistuskirja sekä netti olivat tiedonlähteinä..

Aloin seurustelemaan 17-vuotiaana ja olin lähdössä poikakaverin luo toiselle paikkakunnalle ekaa kertaa.. Isä oli viemässä rautatieasemalle ja käytiin suunnilleen seuraavanlainen keskustelu:
Minä: aja apteekin kautta
Isä: Miks?
M:No ostan kumeja
Isä: Aha jaa hyvähyvä... otas tosta vaikka pari kymppiä, ni saat varmasti niitä..

En sit tiedä, että millaseen säästöpakkauksen ne rahat oli tarkotettu..:D

Muoks. Nii ja myöhemmin (ehkä 18v) olin hankkimassa pillereitä. isä oli sitä mieltä, että hyvä niin, eipä tarvi kumejen kanssa säätää.. äidilleni en asiasta edes maininnut, kun ei sellaisista asioista ennenkään hänen kanssa oltu paljon puhuttu..
 
Viimeksi muokattu:
"Halikatti"
Ei ole onneksi tarvinnut keskustella koskaan. Äitini olisi varmaan yrittänyt kieltää ne ja seksin ellen olisi ollut menossa suunnilleen naimisiin. Eikä olla mitään uskovaisia.
 
eipä juuri
seksistä ja ehkäisystä ei meillä juuri kotona puhuttu. tiedän että vanhempani käyttivät kondomia, sillä joskus etsin kynää kaikkialta ja vanhempien yöpöydänlaatikosta osui silmiin kortsupaketti.
 
Meillä ei puhuttu siitäkään. Puoli vuotta teininä olin jo aktiivisesti ehtinyt hommailemaan silloisen poikaystäväni kanssa, kunnes isä ensimmäisen kerran parkaisi, että kai me ehkäisyä käytetään. Ei käytetty kuin vasta sen jälkeen.
 
"vieras"
Sain 17-vuotiaana melko hyvän ehkäisyvinkin äidiltä: et saa pussailla poikien kanssa kun se etenee siitä nopeasti seksiin ja tulet raskaaksi; itseasiassa sun ikäisen ei edes tarvitse vilkuilla liian pitkiä katseita poikiin päin ettei ne ala kiinnostua ja tule juttelemaan :D En muista lisäsikö siinä vaiheessa vai myöhemmin et hänen kotiinsa ei saa tuoda "miehiä" tai saan alkaa etsiä omaa kämppää :)
 
[QUOTE="vieras";23651852]Ei olla koskaan keskusteltu tästä(kään) aiheesta. Itse hankin pillerit 17 v, vanhempieni tietämättä asiasta. Seurustelin ekaa kertaa 15v eikä ne sanoneet mitään. Ei olla koskaan juteltu äidin kanssa menkoistakaan niin saati nyt ehkäisystä tai seksistä.[/QUOTE]

Voi kuinka tuttua! Minä en ole ikinä keskustellut äitini kanssa noista asioista. Pillerit hankin itse kouluterkan kautta 15-vuotiaana, en kertonut vanhemmilleni siitä mitään. Tiesivät kyllä että vietän öitä poikaystäväni kanssa.
 
jaahas
Hmm, enpä ole tainnut tästä aiheesta juurikaan vanhempieni kanssa keskustella. Ei ole ollut tarvetta... Olin jo pitkään elänyt omillani kun koin "ekan kertani". Kumppanin kanssa sovittiin, miten ehkäisy hoidettiin.
 

Yhteistyössä