Miten vanhemmat ei näe että nuorella on tosi paha olla ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Otettiinpa tuossa taas yhteen oman 13-vuotiaan kanssa. Kerroin mitä mieltä olen porukasta jossa tyttö liikkuu. Tiedän että siinä porukassa suurin osa polttaa ja juo (säännöllisesti). Tytär kiukuspäissään tokaisi että "mikset sä voi olla yhtä rento kuin Nean äiti, joka niin niin kiva että ostaa juotavatkin Nealle" - siis MITÄ ?? Joo-o, ko. tytön äiti hankkii juotavat omalle 13-vuotiaalleen ja ei kuulemma ole edes ainut vanhempi joka näin tekee. Noh, ei tämä tähän jäänyt. Kun asioita käytiin taas kerran läpi päivän mittaan niin ilmeni että Nea sairastaa masennusta (käy terapiassa), viiltelee itseensä ja kaikenhuipuksi kuukautisetkin on Nealla myöhässä eli voi olla raskaana. Siis kyse 13-vuotiaasta LAPSESTA. Koulussa tällä tytöllä on jo "jakorasian" maine. Ongelmia ongelmien perään, miksi vanhemmat ei tartu ongelmiin ?

Itse tiedän suurinpiirtein mitä omat nuoreni tuolla kaupungilla tekevät. Toki en varmastikaan kaikkea mutta yritän pysyä edes jotenkuten kärryillä missä mennään. Olen ollut myös yhteydessä kouluun, nuorisotyöntekijöihin jne. joiden kautta olen saanut luotettavaa tietoa tyttären kaveripiiristä ja tytön tekemisistä. Vaikeaahan tämä on kun tytöllä hirmuinen murkkuikä päällä, välillä jo keskusteluyhteyden yllä pitäminen tuntuu vaikealta mutta aikuisena ja äitinä sitä on vaan yritettävä. Juttelimme pitkään nuorisotyöntekijän kanssa joka tuntee lähes kaikki lähiseudun nuoret. Hän sanoi etteivät vanhemmat voi valita lastensa kaveripiiriä mutta siitä omasta täytyy jaksaa huolehtia jotta homma pysyisi kasassa. Mitä enemmän kieltää jonkun tietyn kaverin kanssa kulkemasta sitä varmemmin nuoret sitä tekevät - ihan vaan vaikka ärsyttääkseen vanhempia. Kotiinkaan nuorta ei voi kahlita, sekin vaan kasvattaa uhmaa entisestään. Eli rajoja ja rakkautta, sopivassa suhteessa. Huoh, oma tyttö ei vaan perusta yhtään ko. asiasta. On sitä mieltä ettei hänestä tarvi eikä saa huolehtia, hän olisi paljon onnellisempi jos saisi mennä ja tehdä mitä huvittaa kuten jotkut kavereistaan. Toki kaveripiirissä on ns. "tavallisiakin" (jos nyt näin voi sanoa)nuoria joilla ei suurempia ongelmia tunnu olevan mutta joukossa pari myös todella ongelmatapausta. Surettaa kun nuoren elämä tuntuu olevan jo aivan pilalla ennenkuin on ehtinyt kunnolla edes alkamaan.

Nean äiti saattaa olla vielä enemmän hukassa elämässään kuin tyttärensä. Jos hänelle itselleen viina on lääke ja helpotus, niin sitä samaa hyväähän hän tietysti tyttärelleen tarjoaa.
Ja tämähän on tietysti laitonta (ls-rikos, kai teit ilmoituksen asiasta tyttäreltäsi kuultuasi?), vaarallista ja vaikeuttaa tytön elämää kovasti nyt ja jatkossa.

Mutta ainahan se on kiusallista, kun kaikki eivät ole yhtä hyviä ja jaksavia ja kykeneviä kuin itse on ja lapsi ei huomaa valita itselleen parasta mahdollista seuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen ollut myös yhteydessä kouluun, nuorisotyöntekijöihin jne. joiden kautta olen saanut luotettavaa tietoa tyttären kaveripiiristä ja tytön tekemisistä. Vaikeaahan tämä on kun tytöllä hirmuinen murkkuikä päällä, välillä jo keskusteluyhteyden yllä pitäminen tuntuu vaikealta mutta aikuisena ja äitinä sitä on vaan yritettävä. Juttelimme pitkään nuorisotyöntekijän kanssa joka tuntee lähes kaikki lähiseudun nuoret. Hän sanoi etteivät vanhemmat voi valita lastensa kaveripiiriä mutta siitä omasta täytyy jaksaa huolehtia jotta homma pysyisi kasassa.

Ettei olis opettajat ja nuorisotyöntekijät jutellu ohi suunsa jos olet saanu luotettavaa tietoa murkun kavereista...?

Vaikeetahan se on nuorten kans. Rajojen kokeilua ja uhmaa. Mutta sulla ainaki riittää kiinnostusta omaan nuoreen.
Saattaa olla että tämän kaverin äitillä ei enään mielenkiinto riitä omaan teiniin ja helpommalla pääsee ku ite ostaa juomat. Surullista, todella surullista. Sinuna tekisin lastensuojeluilmotuksen.

Nuori monesti toivoo enemmän päätösvaltaa itelleen ja sitä, että vanhemmat ei "kyylää"... Sit jos ne saa sitä vapautta ne tuntee, ettei niistä välitetä. Täyden vastuun ottaminen itestä on liian iso asia nuorelle, joka vielä ettii itteään ja kokeilee rajojaan. Että vois ettiä rajoja ja käydä läpi teini-iän myrskyt, täytyy olla rajat joiden sisällä sen voi turvallisesti tehdä. Todennäkösesti se Neea on tossa tilanteessa ja käyttäytyy noin just sen takia, että äiti on sille kaveri... Onhan se siistiä, ku mutsi on rento, mut ei sitä asian toista puolta todennäkösesti uskalla kavereille paljastaa.

Voimia sulle! Pysy vaan päättäväisesti linjassas ja jatka keskusteluja nuoren kanssa. Voit vaikka kysyä mistä nuori tietäis sun välittävän, jos et laittais sille mitään rajoja ja kyselis perään... Ehkä siinä hoksais ettei kumpikaan ääripää ole hyvä ja että hällä on asiat paremmin ku sillä Neealla. Nuorisotyöntekijöihin ja kouluun yhteydessä oleminen on hyvä tapa pysyä paremmin kartalla nuoren asioista... Sitäkin suosittelen jatkamaan. Toivottavasti mäkin kohtaan töihin palattuani tollasia vanhempia, jotka oikeesti kattoo nuortensa perään. :)

Meillä samanikäinen poika ja taitaa olla niin, että pojat ovat vähän "lapsellisempia" näissä asioissa. pojalta tiedustellessa vain yksi heidän luokaltaan polttaa. Juomisesta ei ole edes puhunut. Meidän poika urheilee ja harrastaa paljon ja luulen, että se pitää osittain hänet erossa noista jutuista. Onko tyttärelläsi harrastusta? Se voisi ajauttaa hänet huomaamatta vähän "parempiiin" kaveripiireihin. Kavereiden vetovoima on tässä iässä tosi kova ja rajojen koittaminen kuuluu asiaan. Pysy itse vain tiukkana ja kiinni teidän perheen säännöistä. Eli rajoja ja rakkautta! Ole kiinnostunut tyttäresi asioista :)

Alkuperäinen kirjoittaja ooh:
Meillä samanikäinen poika ja taitaa olla niin, että pojat ovat vähän "lapsellisempia" näissä asioissa. pojalta tiedustellessa vain yksi heidän luokaltaan polttaa. Juomisesta ei ole edes puhunut. Meidän poika urheilee ja harrastaa paljon ja luulen, että se pitää osittain hänet erossa noista jutuista. Onko tyttärelläsi harrastusta? Se voisi ajauttaa hänet huomaamatta vähän "parempiiin" kaveripiireihin. Kavereiden vetovoima on tässä iässä tosi kova ja rajojen koittaminen kuuluu asiaan. Pysy itse vain tiukkana ja kiinni teidän perheen säännöistä. Eli rajoja ja rakkautta! Ole kiinnostunut tyttäresi asioista :)

Ootappa vaan kun kasi luokka alkaa :whistle: t. nyt jo pikkasen vanhemman pojan äiti :D meillä meni tuo 13v vielä ok, mut 14v kasiluokalla alko rytistä...