Miten vanha on vanhin vaate joka edelleen käytössäsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Ja tarkoitan että käytössä ihmisten ilmoilla. Mietin vaan kun joskus ihmisillä (aikuisilla ja lapsilla) näkee sellaisia kulahtaneita vaatteita jostain ysikytluvun alusta. Ja samaa kamaa on myynnissä kirppareillakin, ostaako joku niitä?

Ostan kyllä paljon vaatteita käytettynä, mutta kriteerinä on että ne ovat joko muodikkaita tai klassisia ja hyväkuntoisia.

Hah.

Vanhin on talvinen harvoin käytetty iltapukuviitta, laaja ja persoonallinen, teetetty. Taitaa olla jo parikymmentä vuotta vanha... no ei ehkä ihan. Sanoisinko viitisentoista vuotta?

Käytän sitä siis mennessäni talvisiin iltapukujuhliin pakkasessa, eli minun kohdalla ei siis mitenkään kovin usein. Lähinnä väitöskaronkat, iltaiset hääjuhlat.

Minulla on muutama vintagevaate 50-, 60- ja 70- luvulta joita välillä käytän, mutta muuten ei taida montaakaan yli kaksi vuotta vanhaa olla. Kenkiä on muutamat noin kuusi vuotta vanhat.

2000-luvun alkupuolelta kun olen ollut yläasteikäinen. Missään erityisen kulahtaneissa vaatteissa en kulje, ovat vaan hyvin säilyneitä vaatteita joissa on ollut vähän kasvunvaraakin. (esim yhdet joustavat farkut) uutena on siis ostettu.

Nykyään kyllä on paljon vaatteita ihan kaupassa myynnissä jotka parin pesun jälkeen menettävät värinsä ja jopa muotonsa jossain määrin, kulahtavat ja samoja juttuja tulee muotiin uudelleen ja uudelleen niin voihan ne olla yllättävän uusiakin vaatteita mitä ihmisillä näkee.

Useat tuntemani ihmiset kyllä kirpparilta löytävät vaatteita (itse en kun niistä uudenveroisista pyydetään tyyliin kaupan hintoja, järjetöntä), mutta monesti niitä ei kyllä erota uutena ostetuista vaatteista.

Mulla on aika paljonkin vaatteita ajalta ennen lapsia, eli ne on ostettu ehkä 5-7 vuotta sitten. Tänäänkin käytin yksiä pellavahousuja jotka oon ostanut Kyprokselta arviolta v. 2004.. :)

HArmittelin just kun kesähameessani on reiden kohdalla saumassa pieni reikä :(
Ostettu 2002 eli VASTA 11 vuotta sitten. Luulin, että kallis Sandin vaate kestää... maksoi yli 100 €. Mitäs minä nyt laitan töihin päälle kesällä???

Vintagevaatteet ovat tosiaan asia erikseen, ne voivat olla todella kauniita ja arvokkaita :)

Tarkoitin lähinnä sellaista tusinatrikoovaatetta. Sellaista ysäri-ribbitrikoota, joka venyy joka suuntaan ja värjäytyy pesussa harmahtavan beigeksi :x tai sitten niitä huonosti istuvia kivipestyjä tai trumpettilahkeisia farkkuja..

Nyt oon ottanut muutaman vaatteetn uudelleen käyttöön, jotka on vuosilta 1999-2002, ovat siis olleet käyttämättömiä tässä välissä, mahtuvat päälle ja hyväkuntoisia. Perus toppeja, huppareita, yms, vastaavia mitä myydään nykyäänkin.

Hmmm... talvitakki ainakin on vm. -07 ellei vanhempikin, edelleen tosi hyvä, Fjällrävenin. Taitaa olla yksi Edc:n mekkokin olla jota kuinkin samoilta vuosilta. Mulla oli pitkään kotipöksyt mitkä mun parasystävä teki 8 luokalla eli 15 vuotta sitten.

No nää farkkusortsit mitkä mulla on nyt oli farkut yli kymmenen vuotta sitten. Löysin ne tuolt kaapin pohjalta ja leikkasin niistä ittelleni sortsit. Ovat polvesta revenneet niin ovat jääneet käyttämättä...

Ihana vihreä villapaita, ostettu Seppälästä v.1996 tai -97.
Käytän kyl harvoin kun oon lihonnu noista ajoista, vaikka päälle meneekin.
Ja sukumökiltä löytyy kyl vaatteita varmaan 70-luvultakin :)

Mä kierrätän vaatteita kyllä aika tiheään. Ostan kirppareilta ja alennusmyynneistä ja sitten pari kertaa vuodessa taas myyn kirpparilla pois. Joten ei nyt kyllä tuu mitään sen vanhempaa vaatetta mieleen kuin yöhousut jotka olen saanut joululahjaksi -08 tai -09

No niitä vintagevaatteita löytyy, mutta niitähän ei saanut laskea. Mulla taitaa olla mun yöpaita joku 20 vuotta vanha. Sellainen törkeen vihree kiviset ja soraset yökkäri, jossa jo kainaloissa tuuletusaukot. Mutta niin pehmee...Ja sitten samanlaista puuvillaa oleva paita, josta on kauluskin revennyt. Maailman paras paita pakkasilla ihoa vasten, sopivan löysä ja ilmava. Ei todellakaan mitään ihmistenilmoilla vaatteita, mutta menee kotona just ja just...:)