Miten valmistaudutaan vanhemmuuteen/lapsen saamiseen?

Huolihuomisesta

Uusi jäsen
19.11.2013
16
0
1
Moikka!

Puhuttiin tossa miehekkeen kanssa lapsesta sekä siitä kun ollaan aloittamassa yritys tuossa kesällä jos vain tilanne sen sallii. Toinen kuitenkin siinä sanoi, että haluaisi alkaa valmistautumaan lapsen tuloon jo pian. Siinä ihmettelin että miten ihmeessä valmistaudutaan ENNEN raskautta? Kuitenkaan hän ei osannut varsinaisesti vastata muuten, kuin että pistettäisiin rahaa enemmän säästöön tietenkin.

Oletteko te muut kuumeilijat alkaneet valmistautua vauvaan ennen raskautta? Tietysti kädet syyhyää ostaa aina kun kirppiksellä näkee ihanan bodyn, mutta pystyn vielä pidättelemään itseäni :)

En tiedä tupakoitteko tai maistuuko teille alkoholi mutta perinteistä ja ihan fiksuakin on valmistautua opettelemalla elämään ilman niitä. Siinä kehokin puhdistuu mikä helpottaa raskaaksi tulemista ja on epätodennäköisempää että lapselle tulee kehityshäiriöitä. Jos on sellaisia lääkityksiä päällä joista voi luopua, lapsentekoon valmistautuminen voi olla hyvä hetki kokeilla.

Itse kamppailen kofeiinin kanssa. Pysyn käynnissä ja pyöritän arkeani kofeiinin voimalla. Luin että yli 200 mg kofeiinia päivässä on tutkitusti haitaksi sikiölle, eikä se ole kuin noin kaksi kahvikupposta. Lisäksi jos 300 mg arvellaan jo alentavan hedelmällisyyttä. Itse suurkulutan tosin mustaa teetä enkä kahvia mutta voi vahvassa teessäkin olla jopa 75 mg kupposessa. Arrgh. Olen jo koettanut tehdä puolet laimeampaa teetä mutta maistan ja tunnen eron. Toisaalta sekin on kovin vaikeaa että vähennän kuppimäärää. Näitä on hyvä harjoitella nyt kun ei ole vielä plussannut...

Kiitos vastauksesta!

Minä tupakoin, mutta olen päättänyt lopettaa sen heti kun koulu on ohi kevään korvalla. Ja ollaan päätetty että yritys ei ala ennen kun olen kunnolla lopettanut. Alkoholia meillä ei käytetä kuin saunasiiderin verran, baarissa käydään erittäin harvoin jos on joku tapahtuma tms.

En tiennyt että noinkin paljon kahvia saa juoda, itse join joskus todella paljon, mutta nykyään se on vähentynyt aamukahviin :)

Mites muuten, esimerkiksi kannattaako alkaa syömään jo valmiiksi vitamiineja tms, jos syö muuten terveellisesti ja säännöllisesti? Lisäksi liikuntaa olen nyt lisännyt :)

Kyllähän nuo vitamiinejakin suosittelevat... vaikka jossain kohtaa tulee väkisinkin mieleen että kyllähän meidän esivanhempammekin saivat elinkelpoisia lapsia aikaan ilman kaiken maailman vitamiinilisiä, ehkä ihan normaalit terveet elämäntavat kuitenkin riittävät :-)

Tupakan haittavaikutukset elimistössä ovat hitaasti poistuvaa sorttia eli jos suinkin pystyy niin pitäisi lopettaa viimeistään kaksi kuukautta ennen kuin alkaa yrittää vauvaa. Tästä on joku tutkimus, että alkuraskauden keskenmenoja tulee enemmän niille, jotka ovat lopettaneet tupakoinnin vasta viime hetkellä.

Foolihappoa suositellaan aloitettavaksi mielellään jo 3kk ennen yritystä! Siitä on kamalasti tietoa netissä,googlettamaan vaan :) Itse ostin nyt sellaisen strong B- poretablettivalmisteen missä on kaikki tarvittavat B-vitamiinit (sisältäen sen foolihapon, ihan perusmarketista). Itse myös harrastan enemmän liikuntaa ja käyn salilla nyt, sitten kun on raskaana on hyvästä pohjakunnosta paljon iloa ja helpotusta (kolmatta toivotaan). Raskaana salillakäyminen ja liikunta jää enemmänkin "ylläpito"tilaan ja se pohjatyö kannattaa tehdä ennen :)

Yhteistyössä