Miten valistaa lasta huumeista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äippä

Vieras
Oletteko kertoneet, jutelleet, pitäneet ihan jotain valistusta ja minkä ikäisille lapsille? Vai luotatteko siihen että koulussa sitten kerrotaan... Olen alkanut miettiä että milloin lapselle pitäisi asiasta puhua ja miten. En tahtoisi pelotella, mutta haluaisin pitää huolen ettei koe sitä kohtaloa mikä liian monilla lähipiirissä... Millaisia kokemuksia teillä on?

Mä aloittaisin eräänlaisen huumevalistuksen jo siinä kohtaa, kun lapsi alkaa ulkoilla yksinään. Ei siis tietenkään tarvitse niin perusteellinen vielä olla, mutta siihen tyyliin, että mitään ei saa vierailta ottaa. Ala-asteella aloittaisin varsinaisen huumevalistuksen, mukaanlukien alkoholi- ja tupakkavalistus. Kertoisin ihan rehellisesti, mitä nuo aineet on, mitä ne ihmiselle tekee ja mitä niiden käytöstä voi seurata.

Mä oon kertonut omista kokemuksistani. Että kovat huumeet vetää elämän ihan paskaksi, mutta kannabis harvemmin käytettynä ei ole kovin paha - ainoastaan se miten sen hankkii ja missä seurassa polttaa voi olla vaarallista. Ja sitten kertoisin niistä kavereistani jotka on polttaneet säännöllisesti ja miten niillä on mennyt kaikki keskittymiskyky ja muisti ja ylipäänsä aivot pehmenneet kertakaikkiaan.

En tosiaankaan liioittelisi enkä mystifioisi mitään.

Mä oon kertonut omista kokemuksistani. Että kovat huumeet vetää elämän ihan paskaksi, mutta kannabis harvemmin käytettynä ei ole kovin paha - ainoastaan se miten sen hankkii ja missä seurassa polttaa voi olla vaarallista. Ja sitten kertoisin niistä kavereistani jotka on polttaneet säännöllisesti ja miten niillä on mennyt kaikki keskittymiskyky ja muisti ja ylipäänsä aivot pehmenneet kertakaikkiaan.

No. Meidän ei tarvii.. Tai siis olen toki kertonut ja jutellut asiasta.
Olen esikoisen käskenyt katsoo mun broidia. Siinä näkee ihan omin silmin mitä huumeet tekee. Surullista, mutta totta. Ja on ollut tehokas valistus. Lapsi tietää mikä on mun broidin tilanne yms. ja on ihan itse sanonut, ettei IKINÄ halua samanlaista elämää.

Vaan koskaanhan ei voi sanoa ei koskaan. Täytyy vaan toivoa parasta, että se oma lapsi osaa tehdä ne oikeat valinnat ja välttyy tuolta kohtalolta. :/

Riippuu täysin missä asuu ja minkä ikäinen lapsi on. Täällä Helsingissä valistus alkoi jo päiväkodissa, meidän lapsilla oli aikoinaan Sytkyt nukketeatteri esitys päiväkodissa ... ensin se tuntui aika kamalalta ajatukselta mutta tiedossa oli että puistosta lapset oli jo löytäneet neuloja (5-6 vuotiaat)

Alkuperäinen kirjoittaja tiitu:
Riippuu täysin missä asuu ja minkä ikäinen lapsi on. Täällä Helsingissä valistus alkoi jo päiväkodissa, meidän lapsilla oli aikoinaan Sytkyt nukketeatteri esitys päiväkodissa ... ensin se tuntui aika kamalalta ajatukselta mutta tiedossa oli että puistosta lapset oli jo löytäneet neuloja (5-6 vuotiaat)

Minkälainen tuo nukketeatteri oli?? en oo koskaan kuullu tollasesta. kerro vähän lisää jooko?