Miten vähän ruokaa on tarpeeksi vähän laihtuakseen??

  • Viestiketjun aloittaja mamma is lost
  • Ensimmäinen viesti
mamma is lost
Tiedän etten laihdu ellen vähennä ruoan määrää. Mutta miten vähän uskallan syödä ettei mene säästöliekille? Mitä mä söisin aamu tai iltapalaksi?
Mä oon oikeesti ihan hukassa..
Mun täytyy laihtua 13 kiloa.
 
No eipä se säästöliekki juurikaan oikeesti vaikuta. Eli sitä ei tarvitse pelätä. Itse söin joskus 18 vuotiaana noin 400 kaloria päivässä 4 kuukauden ajan ja laihduin normaalipainon sisällä 20 kiloa. Nytten syön noin 1300 kaloria päivässä ja yritän nopsaa pudottaa muutaman kilon.

Syön aamupalaksi 2 dl kaurapuuroa ja jonkun hedelmän. Iltapalaksi syön yleensä yhden ruisleivän päällisineen, teetä ja jonkun mandariinin.
 
Miten nykyään syöt?

Mahdollisimman vähän syöminen ei ole hyvä laihdutuskeino. Nälkää kestää jonkin aikaa, mutta yleensä jossain vaiheessa ratkeaa ahmimaan. Kannattaa lisätä salaatin määrää lautasella, pitää säännölliset ruoka-ajat, lopettaa napostelu ja liikkua päivittäin vähintään puoli tuntia. Näitä ohjeitahan on lehdet ja kirjat pullollaan. Ois vaan hyvä selvittää, että mikä sulla on se ongelmakohta syömisessä?

Itse laihdutin 5 kuukaudessa 12 kiloa. Pidin aluksi ruokapäiväkirjaa. Lisäsin kasvisten syömistä ja vähensin herkuttelua, ja aloitin astangajoogan, josta on tullut mulle tosi rakas harrastus viimeisen vuoden aikana. Laihduttaminen oli helppoa, koska tein vain muutoksia, joihin olin valmis sitoutumaan. Edelleenkin voin syödä välillä vaikka pizzaa, kunhan perusruokavalio on kunnossa.

Olin ennen tunnesyöjä. Nyt pyrin kertomaan muille toiveistani ja käsittelemään asioita muuten, kuin menemällä jääkaapille. Kun aloin tarkkailla syömistapojani, huomasin esimerkiksi, että minulle tuli nälkä joka kerta kun olin puhunut puhelimessa erään hankalan läheisen kanssa. Kun pystyin kohtaamaan ahdistavan tunteen, katosi jatkuva syömisen tarve.

Kovasti tsemppiä!
 
Mä en usko kaloreiden laskemiseen. Voihan sillä tavalla laihtua, mutta sitäkään ei jaksa kauaa tehdä, ja jos ei opettele silmämääräisesti arvioimaan, kuinka paljon ruokaa on tarpeeksi, hiipivät kilot helposti takaisin. Muutenkin on ihan tyhmää laskea joidenkin mandariinien kalorimäärää, kun ei niillä saa itteään lihotettua. On aivan eri asia, syökö 200 kalorin edestä suklaata vai mandariineja.

Mä teen nykyään niin, että päätän etukäteen paljon syön. Esim. kolme lihapullaa, nokareen muusia, reilusti salaattia ja ruisleivän. Jos vielä tuntuu et ois nälkä, en ota lisää vaan juon vettä ja odotan kylläisyyden tunnetta. Ja sieltä se aina tuleekin. Kylläinen olo tosiaan tulee viiveellä! Tämä siis toimii vaan jos todella antaa itsensä syödä niin paljon kuin arvioi tarvitsevansa, eikä yritä väkisin pärjätä jollain yhdellä lihapullalla.
 
mamma is lost
Sori etten päässy jatkamaan keskustelua vasta kun nyt. Mulla siis on ongelmana tunnesyöminen. Syön mielettömän isoja annoksia ja jatkuvasti on hampailla töitä. Eli siis napostelen alituiseen. Lisäksi pimeän aikana syön paljon suklaata ja muuta makeaa.
Mulla on ns. sokerimaha joka pullottaa ikävästi kauhean hiilarimätön seurauksena. Tuo oli hyvä vinkki että juo ruuan päälle vettä jos on edelleen nälkä ja odottaa kylläisyyden tunnetta.
Joskus on sanottu että syö usein mutta vähän kerrallaan. Onko viidesti päivässä liian usein vai sopivasti?
 
....
Itse yrittäisin oppia ruuan sijasta nauttimaan juomista. Siis heti jos tekee mieli jotain, niin käy keittämässä kupin teetä. Ja vettä koko ajan lähettyvillä.
Laittijuomiakin joisin surutta, vaikka niistä jotkut jaksavatkin marista.

Muuten sitten uskon (itse en tosin pysty :D ) että jos syö vähintään 600g kasviksia joka päivä, niin se vie varmasti pahimman nälän.
Eli osta esim 3kg pussi porkkanoita ja yritä mässäillä se neljässä päivässä, hyviä kuituja ja vie näläntunnetta pois.
 

Yhteistyössä