Miten uusperhe matkustaa?

  • Viestiketjun aloittaja Kaikesta saa vääntää
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
No säälikää samalla Afrikan nälkäänkuolevia lapsia, ja vaikka Suomessa asuvia ydinperheiden pahoinvoivia lapsia. Ei uusperheellisyys ole tae siitä että huonosti pyyhkii. Availkaapa vähän silmiänne ja puhukaa asiasta kokemusta omaavien kanssa. Moni lapsi tykkää kun on kaksi kotia ja useasti ovat myös onnellisia siitä että äiti ja isä ei enää tappele.
Voi luoja sentään. Kärsiikö minun oma lapseni myös siitä kun äiti ja isä käykin välillä kahdestaan jossain ja lapsi on mummolassa?
No kannattaa lukea tätä ketjua. Näillä ihmisillähän on kokemusta myöskin. Lapsi ei kuole siihen että vanhemmat eivät ota joskus mukaan mutta eihän tässä siitä ollut edes kysymys! Ei tässä uusperheitä morkata! Vaan puhutaan siitä että perheestä jätetään edellisen liiton lapset lomamatkoilta pois..
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
No säälikää samalla Afrikan nälkäänkuolevia lapsia, ja vaikka Suomessa asuvia ydinperheiden pahoinvoivia lapsia. Ei uusperheellisyys ole tae siitä että huonosti pyyhkii. Availkaapa vähän silmiänne ja puhukaa asiasta kokemusta omaavien kanssa. Moni lapsi tykkää kun on kaksi kotia ja useasti ovat myös onnellisia siitä että äiti ja isä ei enää tappele.
Voi luoja sentään. Kärsiikö minun oma lapseni myös siitä kun äiti ja isä käykin välillä kahdestaan jossain ja lapsi on mummolassa?
Ehdottomasti kyllä!

No kärsiköön. Vastoinkäymisiäkin kuuluu elämään ja ne kasvattaa. mitähän neitistä kasvais jos meidän talossa tehtäis aina asiat niinkuin hän haluaa? Vois olla aikusena vaikeeta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Voi luoja sentään. Kärsiikö minun oma lapseni myös siitä kun äiti ja isä käykin välillä kahdestaan jossain ja lapsi on mummolassa?
Hmm...sulta taisi viuhahtaa pointti ohi aika vauhdilla.
Tässähän kritisoitiin lasten eriarvoisuutta perheessä.
Joo, ohi meni pointti ihan kirkkaasti.. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja äitipuoli:
No, meillä kaikki lapset lasketaan kuuluvaksi meidän perheeseen ja siten myös ilman muuta tulevat lomille mukaan (jos pääsevät). Miehen lapsi on osa meidän perhettä, eikä siis joku ulkopuolinen, jonka aikaa isänsä kanssa säännöstellään. En tunne tarvetta työntää lasta äidilleen, ettää saisimme olla "vain meidän perheen kanssa". Tämä lapsihan kuuluu meidän perheeseen!!

Tämä oli mulle itsestäänselvää, kun aloitin suhteen miehen kanssa, jolla oli jo lapsi. Tiesin ilman muuta, että he tulevat pakettina. Lapsi ei saa olla äitipuolen mielestä taakka, jota pitää välillä sietää omassa kodissani. Jos en olisi lasta täysin hyväksynyt, en olisi jatkanut suhdetta.

Äidin kanssa mulla on oikein asialliset välit, olemme kumpikin joustavia ja mukavia toisillemme.

Mikä katkeruus lapsella olisikaan, kun näkee isänsä matkustavan uuden perheensä kanssa, mutta itse ei pääsisi mukaan! Kauheaa..


Yhdyn tähän! Mun miehellä tai sulhasella mikä lie.. on kolme lasta ja mulla itellä kaks. ja kaikki yhtä tervetulleita.

Ihanaa kun on äitipuolia, joilta löytyy rakkautta ja ymmärrystä niille edellisestäkin liitosta syntyneille lapsille!
 
lkl
Alkuperäinen kirjoittaja äitipuoli:
No, meillä kaikki lapset lasketaan kuuluvaksi meidän perheeseen ja siten myös ilman muuta tulevat lomille mukaan (jos pääsevät). Miehen lapsi on osa meidän perhettä, eikä siis joku ulkopuolinen, jonka aikaa isänsä kanssa säännöstellään. En tunne tarvetta työntää lasta äidilleen, ettää saisimme olla "vain meidän perheen kanssa". Tämä lapsihan kuuluu meidän perheeseen!!

Tämä oli mulle itsestäänselvää, kun aloitin suhteen miehen kanssa, jolla oli jo lapsi. Tiesin ilman muuta, että he tulevat pakettina. Lapsi ei saa olla äitipuolen mielestä taakka, jota pitää välillä sietää omassa kodissani. Jos en olisi lasta täysin hyväksynyt, en olisi jatkanut suhdetta.

Äidin kanssa mulla on oikein asialliset välit, olemme kumpikin joustavia ja mukavia toisillemme.

Mikä katkeruus lapsella olisikaan, kun näkee isänsä matkustavan uuden perheensä kanssa, mutta itse ei pääsisi mukaan! Kauheaa..
:flower: Sulla on kypsä asenne. Uusperhe on aina aikuisten valinta ja kun lähtee suhteeseen miehen tai naisen kanssa, jolla on jo lapsia, tulee sitten myös hyväksyä nämä lapset omaan perheeseen kuuluviksi.
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Voi luoja sentään. Kärsiikö minun oma lapseni myös siitä kun äiti ja isä käykin välillä kahdestaan jossain ja lapsi on mummolassa?
Hmm...sulta taisi viuhahtaa pointti ohi aika vauhdilla.
Tässähän kritisoitiin lasten eriarvoisuutta perheessä.
No voi olla että ymmärsin väärin. Tuota eriarvoistamista en minäkään suvaitse. Mutta eikös ap silti kysynyt matkustamisesta ja lapsista?

Meillä ei koskaan sanota lapsille että et pääse siksi kun olet väärästä perheestä. Todetaan vain että tällä kertaa näin ja toisella kertaa toisin. Aina on ainakin mun mielestä homma pelannu, sekä myös lasten äidin ja isän mielestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Täällä yksi uusperhe ja ei isännän lapsi pääse joka paikkaan mukaan. Hän on meillä kesällä 2-3 viikkoa. Otetaan se tietyille reissuille mukaan, tietyille ei. Vähän riippuu.

Kyllä isännän itse tulee ymmärtää, että muukin perhe tarvii aikaa, eikä elämä pyöri pelkästään etälapsen toiveiden mukaan.
Kamalalta kuulostaa etälapsen suhteen kyllä :( Etälapsen pitäs olla tasaveroinen kaikkien lasten kanssa.
Toki jos etälapsi ei ole hoitovuorossa teillä, niin eihän häntä sillon voi ottaa reissuun, mutta ei sitä etälastakaan voi tuolla tavalla ignorata.
 
Meidän ydinperhekin on reissannut yhdessä ja erikseen.

Enkä ymmärrä ollenkaan sitä, ettei uusperhe saisi matkustaa myös ydinperheenä, ilman niitä etälapsia. Tottakai saa. Ei se eriarvoistamista ole; asuuhan etälapsi jo valmiiksi muualla, eikä näinollen ole samassa tilanteessa kuin iskän/äidin ja tämän uuden siipan yhteinen lapsi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Voi luoja sentään. Kärsiikö minun oma lapseni myös siitä kun äiti ja isä käykin välillä kahdestaan jossain ja lapsi on mummolassa?
Hmm...sulta taisi viuhahtaa pointti ohi aika vauhdilla.
Tässähän kritisoitiin lasten eriarvoisuutta perheessä.
No voi olla että ymmärsin väärin. Tuota eriarvoistamista en minäkään suvaitse. Mutta eikös ap silti kysynyt matkustamisesta ja lapsista?

Meillä ei koskaan sanota lapsille että et pääse siksi kun olet väärästä perheestä. Todetaan vain että tällä kertaa näin ja toisella kertaa toisin. Aina on ainakin mun mielestä homma pelannu, sekä myös lasten äidin ja isän mielestä.

Niin ap sanoi, että heidän yhteiset lapset lähtee lomalle mukaan, mutta ei miehen edellisestä liitosta oleva lapsi.. Kun haluavat olla omalla porukalla.
 
minä vaan
Miksi kertoa muille, mihin on menossa??!! Me välillä käydään jossain pikalomalla, mutta emme lapsille kerro mihin menemme. Luulevat meidän olevan jossain hotellissa tms. Lasten mielestä se ei oo niin paha, kuin jos tietäisivät meidän käyvän vaikka Hollannissa pikalomalla. Hoitaja hoitaa lapsia kotona, tai ottaa ne kotiinsa.
 
jeps
Mulla ei ole uusperhettä ja näin ollen ei ole sen tuomaa kokemusta, mutta eikö kaikki lapset ole samanarvoisia..?
Miksi ne edellisen liiton lapset ei ole yhtä tärkeitä kun nyksän kanssa yhteiset? Miksei niitä oteta reissuille mukaan yhtälailla?

Ap jos sinä olisit eronnut miehestäsi ja teidän yhteinen lapsi ei koskaan pääsisi mukaan isänsä kanssa minnekkään ja isä matkustelisi uuden perheensä kanssa niin tulisiko edes vähän paha mieli lapsen kannalta?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Meidän ydinperhekin on reissannut yhdessä ja erikseen.

Enkä ymmärrä ollenkaan sitä, ettei uusperhe saisi matkustaa myös ydinperheenä, ilman niitä etälapsia. Tottakai saa. Ei se eriarvoistamista ole; asuuhan etälapsi jo valmiiksi muualla, eikä näinollen ole samassa tilanteessa kuin iskän/äidin ja tämän uuden siipan yhteinen lapsi.
Mutta pointti onkin se, että tilanteet hoidetaan niin ettei kukaan tunne itseään ulkopuoliseksi. Useinhan miehen edellisen liiton lapsi ei pääse mukaan touhuihimme kun hänellä on äitinsä kanssa menoja ja matkoja. Mutta jos me ollaan menossa kivalle lapsille sopivalle matkalle, eikä lapsella ole muuta menoa eikä mitään vastaavaa matkaa tiedossakaan, niin tokihan ehdotamme, että hän lähtee mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Ap jos sinä olisit eronnut miehestäsi ja teidän yhteinen lapsi ei koskaan pääsisi mukaan isänsä kanssa minnekkään ja isä matkustelisi uuden perheensä kanssa niin tulisiko edes vähän paha mieli lapsen kannalta?
Tuollaisestahan ei nyt ole kyse...
 
meillä
Tyttö ei matkusta isänsä uuden perheen kanssa koskaan missään reissuissa.
Itse tekevät reissunsa eivätkä edes matkaan kysele.
Minusta ihan ok, koska tyttö käy nykyään vain harvoin isänsä luona, hän ei halua kun siellä on kolme pientä lasta joita likkaamaan hänet laitetaan.
Ja koska tyttö asuu minun kanssa niin hän myös reissaa minun kanssa.
 
jeps
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Ap jos sinä olisit eronnut miehestäsi ja teidän yhteinen lapsi ei koskaan pääsisi mukaan isänsä kanssa minnekkään ja isä matkustelisi uuden perheensä kanssa niin tulisiko edes vähän paha mieli lapsen kannalta?
Tuollaisestahan ei nyt ole kyse...
Kyllähän tavallaan on...kärjistetysti, mutta silti.
Tässä keskustelussahan on kyse siitä tarvitseeko etälapsia ottaa mukaan vai ei...
tai sitten olen ymmärtänyt väärin.
Ap reissaa myös miehen lapsen kanssa joka on hienoa!
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Mulla ei ole uusperhettä ja näin ollen ei ole sen tuomaa kokemusta, mutta eikö kaikki lapset ole samanarvoisia..?
Miksi ne edellisen liiton lapset ei ole yhtä tärkeitä kun nyksän kanssa yhteiset? Miksei niitä oteta reissuille mukaan yhtälailla?

Ap jos sinä olisit eronnut miehestäsi ja teidän yhteinen lapsi ei koskaan pääsisi mukaan isänsä kanssa minnekkään ja isä matkustelisi uuden perheensä kanssa niin tulisiko edes vähän paha mieli lapsen kannalta?
Tää oli taas ääripäähän veto. Se että ei muutamaan kertaan vuodessa ole isän uuden perheen mukana matkalla ei tarkota sitä että ei pääsis koskaan isän kanssa minnekkään. Eikös ap selittäny että käyvät ensin lapsen kanssa ja sitten ilman lasta? Mun mielestä kuullostaa oikeinkin reilulta ja hyvältä suunnitelmalta.
 
star
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
No säälikää samalla Afrikan nälkäänkuolevia lapsia, ja vaikka Suomessa asuvia ydinperheiden pahoinvoivia lapsia. Ei uusperheellisyys ole tae siitä että huonosti pyyhkii. Availkaapa vähän silmiänne ja puhukaa asiasta kokemusta omaavien kanssa. Moni lapsi tykkää kun on kaksi kotia ja useasti ovat myös onnellisia siitä että äiti ja isä ei enää tappele.
Voi luoja sentään. Kärsiikö minun oma lapseni myös siitä kun äiti ja isä käykin välillä kahdestaan jossain ja lapsi on mummolassa?
Ehdottomasti kyllä!

No kärsiköön. Vastoinkäymisiäkin kuuluu elämään ja ne kasvattaa. mitähän neitistä kasvais jos meidän talossa tehtäis aina asiat niinkuin hän haluaa? Vois olla aikusena vaikeeta.
Sitten pitäisi järjestää myös niin, että isä lähtee kaksin reissuun etälapsen kanssa ja kun teidän lapsenne haluavat mukaan, otat asenteen, että "kärsikööt, vastoinkäymiset kuuluu elämään".

Siis on ihan ok, jos vanhemmat lähtevät kaksin reissuun tai sitten niin, että osa lapsista tulee tällä kertaa mukaan ja toiset pääsevät seuraavalle reissulle. Mutta on aika julmaa kertoilla etälapselle reissusta, jolle isä lähtee "oikean perheensä" kanssa...tällöin tehdään harvinaisen selväksi, että hän ei kuulu perheeseen ja isä, jonka pitäisi olla ihan yhtä paljon hänen kuin sisarustenkin isä, lähtee mieluusti reissuun ilman tätä ytä lasta. :(

Mulle ei olisi ok, jos mulla olisi kaksi lasta ja toista lasta jätettäisiin pois ulkomaanmatkoilta ja muilta reissuilta, mutta toinen pääsisi aina mukaan.Kaikki kärsimys ja varsinkaan epäoikeudenimukaisuus ei kasvata pätkän vertaa - mitään muuta kuin katkeruutta!!! :(
 
jaamme osan reissuista. Meillä on pikku perheet kummallakin tahollamme ja perheemme ovat erittäin tärkeitä tukipilareita lapsille. Ei ole lasten eriarvoistamista, että he tietävät, ketkä ovat ensisijaisesti vastuussa heistä (lähivanhemmat), vaan se luo tasaisuutta ja turvaa. Teemme tapaamisten aikaan kumpikin tahollamme reissut koko porukalla (4lasta) ja sitten vuoden mittaan pikkuperheellä (2 lasta)omia pikku reissuja. Meillä puhutaan lapsille asiat selkokielellä ja siksi he tietävätkin, että heitä rakastetaan ja heistä huolehtii kaikki aikuiset, mutta ensisijaisesti lähivanhemmat. Lapset eivät päätä kuka menee reisssuun kenen kanssa, vaan he kaikki lähtevät yhteen pidempään reissuun meisän kanssa ja sitten isänsä kanssa omat reissut. Odottavat jokavuotista Suomenkiertuetta ja huvipuistoa sekä toista mummilaa, ja kertoilevat toisilleen muista reissuista, missä ovat pikkuperheillä käyneet.
Sittten vielä me hoidamme parisuhdetta ihan kahdestaan tehtävillä reissuilla, joten kyllähän sitä reissataan:)
 
poikia3
Meillä myös uusperhe, minun esikoiseni on ekasta liitosta, ja 2 seuraavaa yhteisiä. Ja meille ei tulisi mieleenkään reissata ilman esikoista. Jos ei ole varaa kaikkien matkustaa - ei matkusta kukaan. Esikko saa reissata myös isänsä kanssa ihan miten tykkää.

Mulle ei tulisi sen sijaan mieleenikään ottaa eksän uusia lapsia ja hänen nyksänsä lapsia reissuille mukaan, eivät he ole meidän perhettämme.
 
jeps
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Mulla ei ole uusperhettä ja näin ollen ei ole sen tuomaa kokemusta, mutta eikö kaikki lapset ole samanarvoisia..?
Miksi ne edellisen liiton lapset ei ole yhtä tärkeitä kun nyksän kanssa yhteiset? Miksei niitä oteta reissuille mukaan yhtälailla?

Ap jos sinä olisit eronnut miehestäsi ja teidän yhteinen lapsi ei koskaan pääsisi mukaan isänsä kanssa minnekkään ja isä matkustelisi uuden perheensä kanssa niin tulisiko edes vähän paha mieli lapsen kannalta?
Tää oli taas ääripäähän veto. Se että ei muutamaan kertaan vuodessa ole isän uuden perheen mukana matkalla ei tarkota sitä että ei pääsis koskaan isän kanssa minnekkään. Eikös ap selittäny että käyvät ensin lapsen kanssa ja sitten ilman lasta? Mun mielestä kuullostaa oikeinkin reilulta ja hyvältä suunnitelmalta.

Kuten jo aikaisemmin sanoin. Tämä olikin kärjistys, mutta tuohan se idea kuitenkin on.
Täällä oli myös kommentteja siitä, että etälapsia ei oteta mukaan milloinkaan kun ei nekään meidän lapsia...yms.
Joten valitettavasti tämä kärjistys ei kaikille edes ole mikään kärjistys.
Lasten kannalta on suotavaa kävellä sitä kultaista keskitietä pitkin, jokainen aikuinen sen tajuaa.

Vastaan itse omaan kysymykseeni: Kyllä tulisi paha mieli lasten puolesta.
 
meillä
Ja kyllä ihan totta puhuen minäkin haluan välillä nimenomaan matkalle "omalla porukalla", ilman etälapsia. Haluan välillä myös matkalle tai vaiks kaupungille ihan yksin ilman ketään. En silti koskaan ääneen sano kenellekkään että haluan nyt lähteä nimenomaan ilman sua tai sua.
Etälasten äitikin haluaa muuten välillä matkalle ilman lapsiaan. Silloin aina lapset tulee meille. Onko tää nyt sitten ihan yhtä väärin kuin se että minä haluan välillä matkalle ilman hänen lapsiaan?
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Satuja:
Miltä susta tuntuisi jos sun lapsella olisi paha mieli jos ei pääsisi matkalle isänsä perheen kanssa??
Siltä että ei sen aina tartte päästäkkään. Sen sijaan jos lapseni ei oikeasti pääsis ikinä millekkään reissulle isän perheen mukana, siitä pahoittaisin mieleni. Mutta ei tulis mieleenkään nakittaa lastani heidän jokaikiselle matkalleen, vaan tilanteen mukaan.
Mun lapsella on ollu paha mieli siitäkin kerran kun mummo ja ukki lähti jenkkeihin eikä ottaneet tyttöä mukaan :) Mutta en mä silti missään pahassa mielessä rypeny. Ei lapsen tarvi päästä aina sinne minne nyt just sattuu haluamaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Alkuperäinen kirjoittaja Satuja:
Miltä susta tuntuisi jos sun lapsella olisi paha mieli jos ei pääsisi matkalle isänsä perheen kanssa??
Siltä että ei sen aina tartte päästäkkään. Sen sijaan jos lapseni ei oikeasti pääsis ikinä millekkään reissulle isän perheen mukana, siitä pahoittaisin mieleni. Mutta ei tulis mieleenkään nakittaa lastani heidän jokaikiselle matkalleen, vaan tilanteen mukaan.
Mun lapsella on ollu paha mieli siitäkin kerran kun mummo ja ukki lähti jenkkeihin eikä ottaneet tyttöä mukaan :) Mutta en mä silti missään pahassa mielessä rypeny. Ei lapsen tarvi päästä aina sinne minne nyt just sattuu haluamaan.
Tässä ketjusaa on yhä vain pointtina puhua siitä otetaanko etälapsia muun perheen kanssa matkalle vai ei. Ei ole kyse vanhempien matkustamisesta ilman lapsia, isovanhempien matkustamisesta ilman lapsia, jne.

Eli vaan siitä pääseekö etälapsi mukaan perheen matkalle vanhempansa ja sisarpuoliensa kanssa.

 

Yhteistyössä