Miten usein teillä lapset saa nakkeja ja makkaroita?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mua oikeesti huolettaa toi mitä sanotaan nakkien ja makkaransyönnistä ja siitä miten haitallista se on ja että nitriitti voi aiheuttaa jopa syöpää.

Yritän välttää etten tee usein makkararuokia/nakkiruokia, mutta kyllä niitäkin kuitenkin on ruokalistalla, samoin leivänpäälle kinkkua tai makkaraleikettä. Sitäkään ei kuitenkaan aina ole tarjolla. Mutta jos lapset on mummolassa niin siellä ei mummo paljon välitä vaan nakkia pidetään ihan ruokana siinä missä mitä tahansa muutakin ja "pääasia että se lapsi syö jotain". Sehän on aina mummoille tärkeää ja jos se syö hyvin nakkia niin sitä sitten.

Meidän pian 6v ei edes tykkää kauheasti nakista ja makkarasta ja hän ei sitä varmasti ole kauheasti syönyt. Mutta pian 4v syödä mussuttaisi nakkia ja makkaraa vaikka kaupan hyllyt tyhjäksi. Mummolassa on taatusti syönyt usein ihan turhan paljon nakkia.

Pitääkö mun ottaa tästä ressi? :(
 
vierailija
ei meillä lapset oikein tykkää muusta kuin grillatusta makkarasta, sekin mieluiten ihan nuotiolla grillattuna. ja semmoista herkkua saa ehkä pari-kolme kertaa vuodessa. tosi harvoin tulee tehtyä makkarasta tai nakeista ruokaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
meillä on yleensä kerran viikossa makkara ruoka eipä ole käynyt mielessäkään etten antaisi
No meillä ei ehkä ihan kerran viikossa, mutta kun teen sitä niin syödään 2-3 päivää. Keittoa saattaa siis riittää kolmeksi päiväksikin, kastiketta 1-2 päiväksi
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis ette tee koskaan makkarakeittoa tai nakkikeittoa tai kastikkeita? Tai uunimakkaraa? Kesällä grillimakkaraa?
Ei me ei neidin kans vaan tykätä mistään makkaroista ja nakeista, joten ei niitä myöskään syödä.

Onks se nyt niin kamalan ihmeellistä
 
Maalaisjärki
No joskus pari kertaa viikossa ja joskus kerran kuussa, riippuu, tekeekö muitten mieli makkararuokia. Meillä 3- ja 4-vuotiaat, eivät syö muutenkaan leikkeleitä ja vaikka söisivät kolmesti viikossa makkarasoppaa, eivät sillä itseään myrkytä, määrät on niin pieniä.

En mä sellaisista stressaa. :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me ostetaan vain nitriitittömiä ja lisäaineettomia nakkeja ja makkaroita lapsillemme.
Minä katselin kerran sitä nitriititöntä nakkipakettia ja kyllä oli kallis hinta ja muutenkin rahat tiukilla näin kotihoidontuella kun on. Ja eipä minun mummoni mitään nitriitittömiä ainakaan osta. Toisaalta onko sen sitten väliä kun ei lapsi siellä mummolassa yhtenään syö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis ette tee koskaan makkarakeittoa tai nakkikeittoa tai kastikkeita? Tai uunimakkaraa? Kesällä grillimakkaraa?
Nou. Miehen kanssa joskus iltapalaksi makkaraperunoita. Mä en oikein miellä ruoaksi makkaroita ja nakkeja. Sinänsä kyllä tykkään nakkikastikkeesta mutta olen tehnyt sitä viimeksi joskus toooosi monta vuotta sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis ette tee koskaan makkarakeittoa tai nakkikeittoa tai kastikkeita? Tai uunimakkaraa? Kesällä grillimakkaraa?
kesällä grillataan lihaa, lapsetkin tykkää kunnon lihasta. uunimakkaraa ei tehdä koskaan. makkarakeittoa tai kastiketta siis kerran kuussa. itse voisin lisäaineettomia makkaroita kokeilla, mutta ei ole vielä kiinnostanut. olen ollut makkaratehtaassa laboranttina 92 ja meni makkaran syöntihalut jo silloin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me ostetaan vain nitriitittömiä ja lisäaineettomia nakkeja ja makkaroita lapsillemme.
Minä katselin kerran sitä nitriititöntä nakkipakettia ja kyllä oli kallis hinta ja muutenkin rahat tiukilla näin kotihoidontuella kun on. Ja eipä minun mummoni mitään nitriitittömiä ainakaan osta. Toisaalta onko sen sitten väliä kun ei lapsi siellä mummolassa yhtenään syö.
Meitä harmittaa paketissa ainoastaan se, että siinä ei ole suomalaista lihaa. Mutta hinta ei haittaa, kun on kyse terveellisyydestä ja näinkin tärkeästä asiasta.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Maalaisjärki:
No joskus pari kertaa viikossa ja joskus kerran kuussa, riippuu, tekeekö muitten mieli makkararuokia. Meillä 3- ja 4-vuotiaat, eivät syö muutenkaan leikkeleitä ja vaikka söisivät kolmesti viikossa makkarasoppaa, eivät sillä itseään myrkytä, määrät on niin pieniä.

En mä sellaisista stressaa. :D
Meillä jos on leivänpäälle kinkkua/makkaraa niin tuo melkein 4v menee joskus ja salaa syö niitä paljaaltaankin. :(

Entäs sitten nämä kinkkusuikaleet... kai nekin pahasta on yhtälailla ja teen niistä kinkkukiusausta.

Tuntuu että mitään ei voi nykyään enää syödä. :(
 

Yhteistyössä