miten usein n. 1vuotias hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuori äippä kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuori äippä kyselee

Vieras
Olen yh ja kannan vastuuta pikkuisesta lähestulkoon yksin. Lapsen isä hoitaa silloin kun ehtii työkiireiltään mutta nyt tuntuu että tapaamiset on rajoittuneet muutamaan, ehkä 5-6 päivään kuukaudessa kun hän on koulutuksessakin.

Tuntuu että tarvitsisin hoitajaa vähän useammin. Vanhempani ehtivät joskus viikonloppuisin, mutta silloin usein on isän vuoro. Arkisin ystäväni on joskus ollut lapsen kanssa että voin käydä jossain hengähtämässä tai lenkillä tai kampaajalla tms., mutta ne rajoittuvat pariin kolmeen tuntiin. Lapsen toinen mummo eli isän äiti on kiitettävästi hoitanut aamusta iltaan kun olen pyytänyt jos olen ollut reissussa tai muuten vaan haluaisin tavata ystäviäni vähän useamman tunnin kerrallaan ilman kiirettä.

Poden välillä huonoa omaatuntoa kun kaipaan omaa aikaa. Lapsi on todella rakas, ja ikävä iskee jos olen koko päivän erossa. Mutta täytyy välillä saada hengähtää lapsenhoidosta kun se on muuten omalla vastuullani. Lapsi on hyvin sosiaalinen ja tykkää mummoista ja vaareista ja muistakin jotka häntä ovat hoitaneet. Mutta itse jotenkin poden huonommuudentunnetta aika ajoin, tuntuu että "pitäisi" jaksaa paremmin.

Nyt kysyisinkin, miten usein teillä muilla on 1 vuotiaat hoidossa? Onko ollut yökylässä myös? Tai hoitaja kotona yötä myöten? Onko normaalia että tuon ikäinen on 1-2 kertaa viikossa jollain toisella hoidettavana muutaman tunnin kerrallaan tai jopa koko päivän? Olenko vaan yliherkkä äiti?

Hatun nosto sinulle että jaksat pienen lapsesi kanssa yksin. Musta ei varmasti ikinä olisi yksinhuoltajaksi...

Mieheni osallistuu hyvin lapsemme päivittäiseen hoitoon, siis sen minkä työpaivän jälkeen ehtii. Minä olen lapsemme, 1v3kk kanssa vielä kotona. Ja voin kertoa, että tarvitsen omaa aikaa (kerrallaan 1-4h) vähintään kerran viikossa. Äitejä on monenlaisia, mutta suurin osa meistä kaipaa sitä kuuluisaa omaa aikaa, vaikka lastamme rakastammekin yli kaiken. (Tietysti on aina niitä, jotka elävät lapsilleen, eivätkä vie lastaan hoitoon ennen kuin tämä lähtee rippileirille...)

Meillä lapsi on noin kerran kahdessa kuukaudessa yökylässä, mutta tulevaisuudessa varmaan n 1krt/kk kunhan vähän ensin kasvaa. Hyvin voit viedä siis lapsesi hoitoon. Monet lapsethan ovat jo perhepäivä yms hoidossa yksivuotiaina.

Monet lapset aloittavat tosiaan päivähoidon jopa 9 kk ikäisenä, ja ovat siis joka arkipäivä hoidossa jopa 8-9 tuntia. Eli aivan hyvin voit lapsen antaa hoitoon pari kertaa viikossa, etenkin jos lapsi viihtyy hoidossa!

Meillä on 1 v 9 kk ikäinen lapsi, joka on ollut 9 kk ikäisestä asti n. kahden kuukauden välein jommalla kummalla mummullaan yöhoidossa. Lisäksi kotona ollessani pyysin pari kertaa kuussa äitiäni päivällä hoitamaan lasta pariksi tunniksi jos minun piti päästä asioille. Mies oli siis töissä, minä hoidin lasta kotona. Isänsä kanssa lapsi oli usein iltaisin kun minä kävin kavereita tapaamassa jne. Nyt olen palannut töihin, joten lapsi on perhepäivähoidossa päivittäin 5-8 tuntia. En varmaan raaski iltaisin lasta jättää kovin usein, mutta varmasti tulee parin kuukauden välein jätettyä mummulle edelleen, kun meillä on miehen kanssa "aikuisten" menoa.

On tosi hienoa että sinulla on tukiverkkoa, ja kannattaa ottaa itselle niitä vapaahetkiä kun se on mahdollista! Jaksaa sitten arkea taas pyörittää paremmin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ()()()()()():
Monet lapset aloittavat tosiaan päivähoidon jopa 9 kk ikäisenä, ja ovat siis joka arkipäivä hoidossa jopa 8-9 tuntia. Eli aivan hyvin voit lapsen antaa hoitoon pari kertaa viikossa, etenkin jos lapsi viihtyy hoidossa!

Niin, no joo... Tästähän ollaan myös aivan toistakin mieltä. Vaikka joitain lapsia viedäänkin noin pienestä hoitoon, niin ei se tietenkään tarkoita, että se olisi lapselle hyväksi, vaan sillä voi olla todellisia harmillisiakin seuraamuksia. Joidenkin mielestä jopa osuva vertauskuva voisi olla, että "jos joku muukin hyppää kaivoon, niin hyppäätkö perässä?".

Ap:lle sanoisin, että ei pari tuntia varmaan 1-2 krt viikossa kovin pahaa tee, jos lapsi on tyytyväinen ja tuntee olonsa turvalliseksi. Varmasti välillä kaipaat sitä, että näet vähän muutakin maailmaa. Kyllä yöksikin voi joskus jättää, jos lapsi tosiaan tuntee olonsa turvalliseksi. Itse en meidän lapsiamme tosin kovin paljon enempää tuota jättäisi, vaikka ovatkin sosiaalisia, sillä aistin kyllä, että mieluummin lapsi aina lähtisi kanssani kuin jäisi todella tutullekin hoitoon... On kyllä viihtynyt aina loppuen lopuksi ihan ok, mutta silti huomaan, että sellainen tilanne on ollut vähän rankempi kuin päivä äidin kanssa...

Minusta sinun ei kannata tosiaankaan tuntea huonoa omaatuntoa. Jaksat paljon paremmin olla hyvä äiti, kun pääset välillä irti kotiympyröistä. Koska olet YH niin sitä suuremmalla syyllä sinun on hyvä luoda tukiverkosto, joka auttaa, sillä lapselle on hyvä, että ympärillä on tuttuja aikuisia, joihin voi luottaa.

Minulla itselläni oli se tilanne, että tukiverkostoja ei ollut. Jäin yllättäen YH:ksi, joten vei aikaa löytää hoitajia. Onneksi naapurin sukulaistyttö osoittautui sellaiseksi, joka mielellään tuli hoitamaan lapsiani. Tietysti hänelle piti maksaa, mutta sovimme järjestelystä, että hän tuli säännöllisesti kerran viikossa hoitamaan 2-3 tuntia kerrallaan, jolloin hän sai säännöllisiä tuloja ja minä sain säännöllisesti omaa aikaa.

Kun aikanaan lapsesi menee päivähoitoon, niin tarvitset varmasti ajoittain apua esim. vanhemmiltasi kesälomakausina (yleensä heinäkuussa päiväkoti tai perhepäivähoitaja on lomalla) hoitoapua. Siksi on hyvä pitää suhteet hyvinä, jotta lapsi tutustuu heihin hyvin ja jää mielellään hoitoon.

Lapsen kannalta olisi parempi, että olisit mieluummin muutaman tunnin kerrallaan pois joka viikko kuin se, että olet yhtäkkiä pitkiä pätkiä pois (esim. viikon lomareissu). Se vaatii opettelua, että opit nauttimaan omasta ajasta lyhyinä parin kolmen tunnin pätkinä.

YH:na tiedän, että omasta kunnosta ja nukkumisesta kannattaa pitää tosi hyvä huoli. Jo pelkästään jatkuva univelka lisää riskiä sairastua flunssaan yms ja jatkuva väsymys tekee lapsen ja kodin hoitamisesta raskaamman tuntuista.

just...meillä hoito alkoi aikaisin ja nyt 5v on älyttömän iloinen, sosiaalinen ja reipas. 'Välit lapsen kanssa ovat älyttömän rakkaat, halataan koko perhe minkä ehditään ja rakastetaan toisiamme hurjasti :-)))))

Yhteistyössä