Miten usein lapset hoitoon?

Hei! Miten usein teidän mielestänne nuoren äidin tulisi saada lapsista vapaata ? Lapset ovat arkisin päivähoidossa, niin miten usein tämän lisäksi vielä iltaisin ja viikonloppuisin ? Onko sillä väliä mihin sen ajan käyttää, baarissa käymiseen vai harrastuksiin? Mikä määrä poissaoloa kotoa ja äidin läheisyydestä 2 ja 3 vuotiaalle on liikaa ?
Mielipiteitä kaivataan...

Mielestäni (asiasta liiemmin ei tosin omakohtaista kokemusta, sillä omat lapset ovat vielä kotihoidossa), kummankin vanhemman tulisi saada yksi ilta viikossa nk. omaa aikaa. Tämä tarkoittaisi käytännössä siis jossain harrastuksessa käymistä eli paria kolmea tuntia kerrallaan. Baareihin ehtii sittenkin kun lapset on isompia. Tai jos on "pakko" päästä, niin ei kyllä montaa kertaa vuodessa. Jos haluaa alkoholia juoda, niin kotona voi saunakaljat juoda kun lapset on menneet nukkumaan...

mielestäni se on aivan sama käyttääkö oman ajan baarissa vai missä.tietysto jos äiti makaa koko seuraavan päivänki kauheessa kankkusessa niin se on eri asia....itse käyn baarissa ku huvittaa,nykyisin noin kerran 2kk aikana.esikoisen ollessa ainoa lapsi tuli käytyä kerran kuussa,nyt ei enää jäksa.hyvä jos kymmeneen asti illalla pysyy silmät auki :LOL: mulla ei oo ollenkaan omaa aikaa,ikävä kyllä....isäntä on aina töissä ja harrastaa,mä en oo käyny juur missään puoleen vuoteen......oon kyllä asiasta monta kertaa huomauttanut mutta ei oo vielä mikään muuttunut.alkaa kyllä pikkuhiljaa mennä kuppi nurin :headwall:

En käsittänyt, oletko töissä vai kotona, kun lapset päivähoidossa? Siis kun kirjoitit, että miten paljon vapaa-aikaa tämän lisäksi??
No kuitenkin, itse ainakin 24/7 kotiäitinä kaipaisin edes yhtä viikottaista ikiomaa harrastusta, tai että yhtenä päivänä pääsisin kaupungille kiertelemään/shoppailemaan yksin. Se olisi jo luxusta... Toistaiseksi haaveena.
Minusta ei ole mitään pahaa, jos käy viihteellä baarissa/ravintolassa silloin tällöin. Lapsethan nukkuu jo yleensä siinä vaiheessa kun iltamenoihin lähdetään! Jos on hyvä hoitaja, eikä tosiaan tarvitse itse aamuseiskalta kankkusessa nousta puuronkeittoon, niin mitäs pahaa siinä on? Ihme moralisteja täälläkin...
Itse en ole baariin päässyt yli vuoteen, mutta varmaan 1-2kk välein ainakin kävisin jos mahdollisuus olisi. Kesällä varmaan useammin tekisi mieli mennä, kuin talvella.

grrrrrr
Sulle en sois kyllä yhtään enempää "vapaa-aikaa", jos kerta oot vapaalla kun viet muksus hoitoon!!
Hoida ne kotona ja anna paikka jollekin sitä todella tarvitsevalle!

Äly hoi, älä jätä :kieh:

Mitäs teet lapsia, jos et haluu viettää aikaas niitten kaa...???

Minä olen myös kotiäippä ja vietän lapseni kanssa enemmän aikaa kun kukaan muu, käyn kuitenkin lenkillä päivittäin yksin tai koiran kanssa. Kyllä minä ainakin kaipaan omaa aikaa mutta en niin paljon että veisin lapseni hoitoon jos itse olen kerran kotona. Tietty joskus viikonloppuisin mummolle vien kun mummolla on silloin vapaata ja hän on näin toivonut. Tekee lapselle hyvää viettää aikaa välillä jonkun muun kun äidin kanssa.
Eräs tuttu äiti vie lapsensa joka päivä hoitoon että saa olla rauhassa, tätä en ymmärrä. Mutta jokainen tekee tavallaan!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2006 klo 21:23 grrrrrr kirjoitti:
Sulle en sois kyllä yhtään enempää "vapaa-aikaa", jos kerta oot vapaalla kun viet muksus hoitoon!!
Hoida ne kotona ja anna paikka jollekin sitä todella tarvitsevalle!

Äly hoi, älä jätä :kieh:

Mitäs teet lapsia, jos et haluu viettää aikaas niitten kaa...???
ei saa hermostua,eihän jade ees sanonut onko töissä vai miksi lapset ovat päivähoidossa :p jos ei heti tuomittais ennenku tiietään mikä on homman nimi...jos on kotona ja silti vie lapset hoitoon niin sitä en kyllä minäkään ymmästäisi.

Fiina79
minä hoijan päivät lapsia kotona ja ku mies tulee töistä lähen tekeen n1-1½h lenkin yksin...tai kuntosalille tai jms... mutta en joka päivä!! viikolla 2-3 kertaa ja viikonloppuna yhes harrastellaan...

Minä ymmärsin että ketjun aloittaja on töissä ja lapset hoidossa...että miten usein tuon normaali päivähoidon lisäksi on ok viedä hoitoon.

Saatoin ymmärtää väärin, mutta mulle ei kyllä jääny sellasta kuvaa että ap makaa kotona kun mukstu on hoidossa!?

kelvoton
jäin työttömäksi jokinaika sitten,poikani on kerinnyt olla pk:ssa jo puolitoista vuotta ja on tottunut rutiiniin ja saanut ystäviä.vaikka olen työtön vien poikaani parina päivänä viikossa muutamaksi tunniksi tarhaan.koen että se on pojalleni hyväksi.onhan se eri asia touhuta oman ikäistensä kanssa kun äipän kanssa kahestaan.
enmyöskään halua menettää hoitopaikkaa koska töihin mennessä ei ole enää aikaa paikkaa etsiä.jotkut todella katsovat kieroon että mitä tuokin työtön lusmuri lapsellansa turhaan valtiota rasittaa,mutta olen kokenut tämän parhaaksi ratkaisuksi meille. :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 22:00 kelvoton kirjoitti:
jäin työttömäksi jokinaika sitten,poikani on kerinnyt olla pk:ssa jo puolitoista vuotta ja on tottunut rutiiniin ja saanut ystäviä.vaikka olen työtön vien poikaani parina päivänä viikossa muutamaksi tunniksi tarhaan.koen että se on pojalleni hyväksi.onhan se eri asia touhuta oman ikäistensä kanssa kun äipän kanssa kahestaan.
enmyöskään halua menettää hoitopaikkaa koska töihin mennessä ei ole enää aikaa paikkaa etsiä.jotkut todella katsovat kieroon että mitä tuokin työtön lusmuri lapsellansa turhaan valtiota rasittaa,mutta olen kokenut tämän parhaaksi ratkaisuksi meille. :hug:
Minä tekisin samoin varmaan jos työttömäksi jäisin.(tosin vakituinen työ) Lapset tottuneet käymään ja nauttivat kaveriseurasta. Ei silloin osapäivähoito silloin tällöin ole pahaksi..

Hei !
En puhunut aloituksessa itsestäni vaan eräästä tutustani, mutta ette oikein ymmärtäneet minun pointtiani.Te ymmärrätte, mikä kohtuus omalle ajalle, mutta tämä tuttavani ei sitä ymmärrä, vaan työntää lapset milloin kenellekin iltaisin ja viikonloppuisin hoitoon, että itse pääsee baariin.

No onhan se ajatus! viedä työttömänä lapset päiväkotiin ikäisiään tapaamaan, mut kyllä mä en sitä oikein enään jaksa ymmärtää!!!
Itse olen kotona ja hoidan lapsiani (3-1 vuotiaita) kokopäiväisesti ja olen työtön ja yllätyksekseni minulle tarjottiin työpaikkaa aluksi 2 kuukaudeksi ja sitten mahdollisesti pitempäänkin. No innosta hihkuen rupesin etsimään päivähoitoa lapsille mutta kuinkas ollakkaan jonot olivat hurjat jopa 60 lasta odotti paikkaa kotinurkilta. En nyt sano, että kaikki paikat olisivat täyttyneet työttömien äitien/isien lapsista, mutta kyllä selleisiakin perheitä oli paljon, jotka juuri votosivat edellämainittuihin asioihin ym. (mielestäni laiskuudesta johtuviin syihin!) No jouduin sitten perumaan työni;koska minulla ei ole mahdollisuutta lähteä kuljettelemaan lapsiani ympäri kaupunkia.
Kysyinkin miksette työttömät vie lapsianne kaupungin järjestämiin kerhoihin ym tapahtumiin vai saamattomuusko kenkää puristaa tai onhan se raha kysymyskin kun yleensä työttömälle on aika halvat hoitomaksutkin verrattavissa kerhomaksuihin.
Toivottavasti herne ei mennyt jollekin nenään ja muista myös minä olen työtön!!! Anteeksi ei tainut tulla vastausta alkuperäiseen kysymykseen.

eräs kaverini vie lapsensa melkein joka päivä viikolla hoitoon. itse hän makoilee kotona ja käy joskus koulussa.. viikonloput käy baarissa, lapsi on milloin missäkin hoidossa. Kaveri sanoo että jaksaa olla paremmin lapsensa kanssa kun saa itse "välillä" olla viihteellä, kuitenkin kaverini valittaa aina väsymystä ja ättyröi pojalle kun ei jaksa. Että kannattaakohan niitä lapsia tehdä jos pitää vähän väliä viihteellä olla ja kannattaakohan joka viikonloppu käydä baarissa jos on niin poikki. Huilaisi ja nukkuisi jos lapsi on hoidossa.
kukakin tiensä valitsee.. :(

keksi
Meillä tyttö 3v3kk aloitti 3v ikäisenä puolipvhoidon, eli on 3 krt vkossa 6 tuntia tarhassa vaikka itse olen kotona puolitoistavuotiaan kanssa. Mies töissä.Tyttö innoissaan tarhasta.Meillä harvemmin lapset mummulassa hoidossa, ehkä kerran 2 kk:ssa.Syksyllä sitten molemmat menevät tarhaan, kun äitillä alkaa opiskelujen loppuunvieminen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 22:00 kelvoton kirjoitti:
Mulla on kolme lasta joista vanhin on 5,5vuotias ja hän on puolipäivähoidossa päiväkodissa.Se on kummallekkin meistä hyväksi.Hän tykkää todella paljon olla siellä leikkimässä ikäistensä kanssa.Mulla on kotona 3kk vauva ja 2vuotias.Niitten hoidossa menee paljon päivästä.Joten en millään ehdi niin paljon keksiä virikkeitä kuin hän kaipaisi.Poika on todella riippuvainen kavereista.Tosin kyllä hän on myös yksinään.Toki mä kyllä yritän aina vaan kun on mahdollista pelata tai esim askarrella hänen kanssa.Siis hän ei mitenkään jää paitsioon kun joku nyt varmaan ajattelee.. =)

nyytti
Olen yrittänyt kanssa saada meidän 3½ vuotiaalle pojalle tarhapaikkaa, mutta eipä tunnu löytyvän. Olen itse kyllä kotona 2.v ja 9kk ikäisten kanssa. Poika oli Viime keväänä tarhassa puolivuotta ja nautti siitä todella oli kavereita ja tuttu rutiini. Muutimme ja tarha jouduttiin jättämään. Nyt poika on taas kovin levoton ja tylsistynyt kotona oloon äipän ja sisarusten kanssa. Asumme sen verran syrjässä että täältä olisi tarhaan matkaan 13km(missä siis olisi vapaa paikka). En kuitenkaan nää kauheasti järkeä että lähtisin ajamaan 26km päivässä tarhaan kun olen itse kuitenkin kotona.

Olisi kiva jos täällä olisi lapsia niin että kun menemme pihalle niin saisi lapset leikkiä. En kuitenkaan ole muihin törmännyt vaikka joka päivä ulkoilemme n. 2½h.

Muuten meillä lapset käy mummulla n. 2kk välein. Mummu asuu kaukana ja on vuorotöissä joten sinne pääsy on aika kortilla siellä aina tuntuukin oileva muksuilla kavereita ja paljon touhua.

Eli oma aika on aika kortilla. Meillä kun on yritys niin miehen työ päivät venähtää usein aika pitkiksi.
Jaksan kuitenkin touhuta muksujen kanssa ja olen toisaalta tyytyäinen että olen niin paljon muksujen kanssa. Ne kuitenkin kasvaa ja joskus lähtee vallan pois kotoa. Kun tämä sisarus parvi tästä koko ajan kasvaa niin kohta voi isoveljelle antaa vastuuta ja olla sisarusten kanssa pienen hetken.
Nautitaan lapsista niin kauan kuin ne ovat pieniä!

Yhteistyössä